افرایش ظرفیت معماری سنتی در طراحی نماهای شهری

ترکیب مصالحی همچون سنگ و آجر در نماهای پروژه‌های شهری بستری مناسب برای تجلی ارزش‌های معماری سنتی است.

افرایش ظرفیت معماری سنتی در طراحی نماهای شهریبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمای ساختمانها جزئی از حقوق عمومی است و مالکان موظف هستند بسیاری از بایدها و نبایدها را در طراحی و ساخت نمای بنای خود رعایت کنند. 

طراحان می‌توانند نماهای بسیار زیبا و هماهنگ با معماری ایرانی را طراحی کنند اما هیچ گاه در ضوابط و مقررات اعلامی دستور نقشه‌ها چنین چیزی مورد تاکید نبوده و شهرداری در طرح جامع و تفصیلی حساسیتی بر روی مباحث زیباشناسی نداشته است و تنها سلیقه سازندگان تعیین کننده بوده است.

*استفاده از نمای سنگ و آجر

نمای هر شهر باید متناسب با هویت ملی و دینی و تاریخی آن شهر باشد اما در تهران ناهمگونی در نماها وجود دارد که این مسئله ناشی از میراثی چند ده ساله است.

ساماندهی نماهای شهری در تهران به شدت احساس می‌شود به همین دلیل در ساماندهی چهره و نمای پایتخت، لایحه‌ی یکپارچه‌ سازی و هماهنگی در نماهای ساختمانی به مدت یکسال است که به تصویب رسیده است که در این راستا پروژه‌های احداث ابنیه در مناطق 22 گانه شهرداری تهران برای تجلی ارزش‌های معماری سنتی تا زمانی که می‌توان از ترکیب مصالحی مانند سنگ  و آجر در نمای پروژه‌های شهری استفاده کرد. استفاده از نماهای آلومینیومی یا تمام شیشه جایز نیست.

علاوه بر رعایت معماری ایرانی و اسلامی در طراحی ساختمان‌ها و استفاده آجر در نماهای ساختمانی باید یکی به از عمده‌ترین مشکلات موجود در پروژه‌های احداث پرداخت که نشان از ضعف در تاسیسات برقی و مکانیکی است که باید با اضافه کردن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی پر مصرف به ساختمان‌هایی که تنها چند ماه از بهره برداری آنها می‌گذرد و با در نظر گرفتن نقطه نظرات مشاوران مجرب از وقوع این مشکل جلوگیری کرد.

در اجرای پروژه‌های عمرانی با کیفیت و اثر گذار باز دیدهای میدانی از پروژه‌هی عمرانی مناطق 22 گانه در جهت حل و فصل مشکلات اسنادی و اجرایی پروژه‌های نیمه تمام راه حلی اساسی است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار