مشهد؛

تامین سلامت جامعه مهمترین رویکرد وزارت بهداشت/ آبلیموهای تقلبی از بازار جمع آوری شده اند

مدیرکل نظارت و ارزیابی بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامين سلامت و تندرستی آحاد جامعه را مهمترين رويکرد وزارت بهداشت عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر سید هدایت حسینی در هفتمین یادمان روز جهانی غذا در مشهد با اشاره به اين که تامين سلامت مردم خط قرمز وزارت بهداشت است افزود: به همین سبب وزارت بهداشت با دغدغه خاص به نمونه های مواد غذایی، آب معدنی و سایر کالاهای مرتبط با سلامت و تندرستی مردم نظارت می کند.

وی در خصوص نگرانی مردم از توزیع آبلیموهای تقلبی در بازار نیز گفت: تمامی نمونه های آبلیمو مورد تایید وزارت بهداشت است زیرا آبلیموهای تقلبی و بدون مجوز از سطح بازار جمع آوری شده اند.

دکتر سید هدایت حسینی تصریح کرد: همه آب معدنیهای موجود در بازار ارزیابی شده اندکه بعد از آزمایشهای لازم مجوز فعالیت از تعدادی شرکت تولید آب معدنی به دلیل تولید نامناسب سلب شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت افزود: مجوز تولید و توزیع آب معدنی شرکت دماوند سلب شده لذا این شرکت تنها مجوز توزیع آب آشامیدنی دارد.

تلاش وزارت بهداشت براي اصلاح فرايندهاي توليد مواد غذايي

دکتر حسینی در ادامه گفت: متوسط مصرف نمک و چربی در ایران از میزان میانگین جهانی آن بیشتر است لذا وزارت بهداشت تلاش می کند با اصلاح فرآیندهای تولید، میزان این مواد در محصولات غذایی کاهش یابد.
وی از نوع مصرف غذا به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بیماریهای غیرواگیر یادکرد و افزود: مصرف روزانه نمک در کشور ما به ازای هر فرد 12 گرم و استاندارد جهانی مصرف نمک پنج گرم است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی بر فرآورده های غذایی وزارت بهداشت تصریح کرد: در شرایطی که میزان استاندارد جهانی مصرف روزانه چربی برای هر فرد 35 گرم است این مقدار در کشور ما 50 گرم است.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس استاندارد جهانی هر فرد در طول روز باید تنها 40 گرم شکر دریافت کند ولی این میزان در کشور ما حدود 51 گرم و این خود عامل مهمی برای افزایش معضل چاقی و بیماریهای ناشی از آن است.

دکتر حسینی گفت: نوشابه های گازداری که در بازار ایران عرضه می شوند نیز 11 درصد شکر دارند لذا برای استانداردسازی تولید نوشابه به دنبال کاهش میزان شکر آن به 9 درصد هستیم.

وی شعار روز جهانی غذا را 'غذا از مزرعه تا سفره' اعلام و بیان کرد: بر این اساس تلاش می شود علاوه بر نظارت چرخه تولید مواد غذایی در واحدهای تولیدی،ازفرایند انتقال مواد غذایی به واحدهای تولیدی و چرخه تولید این کالاها نیزنظارت شود.

همچنین در این مراسم از 47 واحد تولیدی برتر خراسان رضوی در زمینه تولید مواد غذایی، کشاورزی و فرآورده های خام دامی با اهدای لوح و جوایز شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.