مروری بر هشت فرار تاریخی از زندان ها

از آن زمان که زندان ها در جوامع امروزی احداث شدند، آنها که در این بناهای مستحکم حبس گردیدند نیز در صدد فرار از آنها برآمدند و با اجرای نقشه های عجیب و غریب و البته ماهرانه، از چنگال قانون گریختند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از این نقشه های فرار آنقدر جالب و حیرت آور بودند که سوژه اهالی سینما شدند و فیلم ها و سریال های مختلفی از روی آنها ساخته شد.

۱- فرار از طریق قایقی که با پالتوهای بارانی ساخته شده بود
در سال های ۱۹۳۴ الی ۱۹۶۳ میلادی، ندامتگاه آلکاتراز آیلند در مرکز خلیج سانفراسیسکو خطرناک ترین مجرمان آمریکا را در خود جای داده بود که از آن جمله می توان به اَل کاپون، جرج کلی معروف به مسلسل و جیمز بالگر معروف به سفید برفی اشاره کرد.

این ندامتگاه به مدت بیش از ۲۹ سال یکی از اصلی ترین زندان های دولت فدرال محسوب می شد و تقریبا ۱۵۴۵ زندانی خطرناک را با سخت گیرانه ترین تدابیر امنیتی پشت میله های خود جای داده بود. در این ۲۹ سال اما ۱۴ تلاش مختلف از سوی زندانیان این ندامتگاه برای فرار از آن صورت گرفت که در جریان آنها ۳۶ زندانی مشارکت داشتند.

اما مهم ترین و شناخته شده ترین فرار از این زندان در ژوئن سال ۱۹۶۲ میلادی انجام شد یعنی زمانی که سه تن از زندانیان این ندامتگاه با استفاده از تعدادی بارانی برای خود قایقی ساختند و از این منطقه مخوف فرار کردند.

این جنایتکاران خطرناک برای عملیاتی کردن ایده خود با استفاده از ابزارهای دست ساز، حفره ها و منافذ موجود در دریچه های تهویه هوای سلول خود را به تدریج عریض کردند و سپس در یکی از شب های ماه ژوئن از زندان گریختند.

آنها در جای خواب شان هم صورتک های شبیه به انسان را که با دست های خود ساخته بودند، قرار دادند تا ماموران زندان را گمراه کنند و با وجود عملیات های گسترده جستجو که بعدها برای یافتن آن سه مرد انجام شد، دیگر هیچگاه خبری از آنها به گوش نرسید و حتی این تصور در ذهن مقامات زندان به وجود آمد که احتمالا به داخل آب های سرد و پرجنب و خروش خلیج سانفرانسیسکو افتاده اند و جان خود را از دست داده اند.

همین فرار بعدها دست مایه کارگردانان شد و حتی در سال ۱۹۷۹ میلادی فیلمی تحت عنوان فرار از آلکاتراز با بازی Clint Eastwood از روی آن ساخته شد.

از بین تمامی ۳۶ نفری که تلاش کردند از این زندان فرار کنند ۲۳ نفرشان عاقبت دستگیر شدند، ۶ نفر به ضرب گلوله جان باختند و دو نفر نیز خفه شدند. ۵ نفر دیگر هم (از جمله سه نفری که در سال ۱۹۶۲ از این زندان فرار کردند) هیچگاه دستگیر نشدند و تصور می شود که در آبهای خلیج غرق شده باشند.

۲- فرار اسرای جنگی با استفاده از تونلی که در زمین زندان حفر شد
در نهم فوریه سال ۱۸۶۴ میلادی، ۱۰۹ نفر از افسران متحدین از زندان لیبی (زندانی که اسرای جنگی در آن نگهداری می شدند و در ریچموند ویرجینیا قرار داشت) تونلی را به بیرون حفر کردند.

این زندان که در مارس سال ۱۹۶۲ میلادی گشایش یافت در یک کارخانه قدیمی تنباکو واقع شده بود و طولی نکشید که به محلی مملو از جنایتکاران و البته انتقال بیماری های خطرناک بدل گردید و افراد محبوس در آن با کمبود شدید مواد غذایی روبرو بودند.

گروه کوچکی از افراد زندانی در این محل از پاییز سال ۱۸۶۳ میلادی سه تلاش بی حاصل را برای فرار از آن آغاز کردند. آنها تلاش داشتند با حفر تونل از آن محل بگریزند و برای این منظور شبانه و در خفا به حفاری در سلول خود می پرداختند و عاقبت موفق شدند با حفر چهارمین تونل خود به طول ۱۵ متر که عرض آن هم بین ۹۰ الی ۴۰ سانتی متر متغیر بود از آن زندان فرار کنند.

۵۹ نفر از زندانیان این ندامتگاه توانستند با استفاده از این تونل به قلمرو متحدین برسند اما ۴۸ نفر دیگری که در این اقدام آنها را همراه می کردند مجددا دستگیر شدند و دو نفرشان نیز در آب های خروشان آن منطقه غرق شدند. به دنبال این فرار بزرگ، مقامات زندان، تعداد زیادی از زندانیان را به ندامتگاه های دیگر انتقال دادند.

۳- بزرگ ترین فرار از زندان بریتانیا
بزرگ ترین فرار تاریخ از زندان بریتانیا در ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۸۳ اتفاق افتاد که در آن ۳۸ نفر از زندانیان که همگی شان هم از اعضای ارتش جمهوری ایرلند بودند، از زندان سلطنتی ماز در نزدیکی بلفست نورثرن آیلند گریختند.

این مرکز در سال ۱۹۷۱ میلادی باز شد و بالاترین سطح از تدابیر امنیتی برای آن در نظر گرفته شده بود. در این زندان گروهی از محکومان درگیری های موسوم به Troubles نگهداری می شدند که میان استقلال طلبان ایرلند و مخالفانشان شکل گرفته بود.

در سال ۱۹۸۱ میلادی، گروهی از جمهوری خواهان ایرلند در این زندان اعتصاب غذا کردند و دست آخر ۱۰ نفر از آنها جان خود را از دست دادند که از آن جمله می توان به بابی سندز رهبر این گروه اشاره کرد.

اما فرار سال ۱۹۸۳، زمانی رخ داد که زندانیان این مرکز به سلاح ها و چاقوهایی که به صورت قاچاقی به زندان وارد شده بود دست یافتند و با استفاده از آنها، تعدادی از زندان بان ها را غافلگیر کرده و یکی از کامیون های حمل غذای مرکز را سرقت کردند.

دربان زندان تلاش کرد که از خروج کامیون جلوگیری کند و فراری ها را وادار کرد که از عقب وسیله به بیرون بپرند. در جریان این فرار اما یکی از نگهبانان زندان مورد اصابت ضربه چاقو قرار گرفت و به خاطر حمله قلبی جانش را از دست داد و در حدود بیست نفر دیگر از کارکنان آن ندامتگاه هم مجروح شدند.

ظرف تنها چند روز ۱۹ نفر از این افراد دستگیر شدند (و سه نفر دیگرشان هیچگاه پیدا نشدند) و مابقی آنها گریختند. تعدادی از این افراد موفق شدند به خاک آمریکا برسند و زندان ماز نیز در سال ۲۰۰۰ میلادی و به عنوان بخشی از توافق صلح موسوم به Good Friday یا جمعه خوب تعطیل شد.

۴- سلطان قاچاق مواد مخدر که دوبار از زندان گریخت
در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی، یکی از شناخته شده ترین مجرمان و قاچاق چیان مواد مخدر دنیا به نام خواکین «ال کاپو» (ملقب به کوتوله) گازمن لوئرا به خاطر فرار ده ساله اش از چنگال قانون به دام افتاد. ال کاپو نخستین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی دستگیر و به خاطر قتل به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

علیرغم آنکه از او در زندانی با تدابیر امنیتی بسیار پیشرفته واقع در استان جالیسکوی مکزیک نگهداری می شد، این مجرم با پرداخت پول به کارکنان زندان، برای خود کسب و کار پررونقی پشت میله ها راه انداخته بود و حتی حبس هم نتوانست او را به راه درست هدایت کند.

ال کاپو در سال ۲۰۰۱ میلادی، از زندان فرار کرد و آنطور که برخی منابع می گویند با پنهان کردن خود در یکی از چرخ های حمل لباس های رختشور خانه موفق به انجام این کار شده بود.

او تا سال ها با خشونت، رشوه خواری و در اختیار داشتن شبکه گسترده ای از جاسوسانش توانست همچنان از چنگال قانون دور بماند و کارتل تحت مدیریتش به یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان مواد مخدر و قاچاق مواد به آمریکا بدل گردید و کار به جایی رسید که دولت آمریکا جایزه ای ۵ میلیون دلاری را برای دریافت سرنخی که می تواند منجر به دستگیری اش شود تعیین کرد.

در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی، مجریان قانون، نهایتا رد او را در آپارتمانی واقع در Mazatlán مکزیک گرفتند و دستگیرش کردند. با این همه، الکاپو که حالا در امنیتی ترین زندان مکزیک به نام Altiplano نگهداری می شد بار دیگر از زندان فرار کرد و این بار توانست با حفر چاله ای کف زمین سلول خود و استفاده از تونلی به طول یک مایل که به صورت مخفیانه ایجاد شده بود و مجهز به سیستم روشنایی و تهویه هوا بود از آنجا فرار کند.

۵- گانگستر معروفی که با استفاده از یک هفت تیر قلابی فرار کرد
جان دیلینگر این مجرم که بخش اعظمی از دهه ۲۰ خود را به خاطر تهدید یکی از مغازه داران ایندیانا در زندان سپری کرده بود در می سال ۱۹۳۳ میلادی حکم آزادی مشروط گرفت و سرقت های زنجیره خود از بانک های مختلف آمریکا را آغاز کرد و دست آخر نامش را به عنوان یکی از خطرناک ترین گانگسترهای این کشور به ثبت رساند.

در سپتامبر ۱۹۳۳، او به خاطر سرقت از یک بانک دستگیر شد و به زندان لیما واقع در اوهایو انتقال داده شد. ماه بعد تعدادی از همدستان دیلینگر به زندان لیما راه پیدا کردند و با استفاده از لباس های مبدل خود را به عنوان افسر پلیس جا زدند.

زمانی که افسر نگهبان از آن مردان خواست که کارت شناسایی خود را نشان دهند، او را به قتل رساندند و دیلینگر را از سلولش بیرون آوردند. در سال ۱۹۳۴ میلادی، زمانی که این مجرم به همراه همدستانش مشغول سرقت از بانکی در شرق شیکاگو بودند، یک افسر پلیس را به ضرب گلوله کشت.

اواخر همان ماه دیلینگر در آریزونا دستگیر شد و سپس برای گذراندن دوران محکومیت خود به خاطر قتل آن افسر به زندانی واقع در Crown Point منتقل گردید که به باور افسران پلیس فرار از آن غیر ممکن بود.

با این همه، در ۳ مارس سال ۱۹۳۴ میلادی این مجرم سابقه دار با استفاده از یک تفنگ قلابی (که احتمالا یا توسط خود او ساخته شده بود یا از طریق وکیلش به دست او رسیده بود) توانست نگهبانان را مجبور کند که آزادش کنند و سپس با سرقت ماشین یکی از کارکنان زندان از آنجا گریخت. در همان ماه یکی از ماموریان اف بی آی این مجرم را در حال خروج از سالن سینما دستگیر کرده و به ضرب گلوله کشت.

۶- نجیب زاده ای که با لباس مبدل از زندان گریخت
ویلیام مکس ول نجیب زاده کاتولیک بعد از آنکه در سال ۱۷۱۵ میلادی به شورشیان Jacobite پیوست در برج لندن حبس شد و به خاطر خیانت خود به خاندان سلطنتی مجرم شناخته شده و محکوم به مرگ شد.

Lady Nithsdale همسر او در سال ۱۷۱۶ میلادی برای ملاقاتش همراه با تعدادی از ندیمه ها و دوستان خانم خود راهی برج شد. آنها همراه با خود تعدادی لباس زنانه را با خود به داخل برج بردند و او را با لباس مبدل از آنجا خارج کردند. او در ادامه با لباس یک خدمتکار از لندن گریخت و پس از پناهنده شدن به سفارت ونیزی ها راهی رم شد.

اما زندگی همسر این نجیب زاده هم به خاطر مشارکتش در فراری دادن او شدیدا در خطر بود با این همه، او نیز موفق شد به تنهایی از بریتانیا فرار کند و سپس با همسرش در رم ملاقات کرد و زندگی در تبعید خود را در آنجا با یکدیگر از سر گرفتند.

۷- قاتل سریالی که با کاهش وزن از زندان گریخت
در سال ۱۹۷۶ میلادی، تد باندی که از دوران ابتدائی از مدرسه اخراج شده بود، دوران محکومیت خود به خاطر آدم ربایی را در زندان یوتا آغاز کرد. سال بعد او به زندان آسپن در کلورادو منتقل شد تا به خاطر قتل یک پرستار در سال ۱۹۷۵ دوران حبس خود را طی کند.

او وکیلی برای خود انتخاب نکرده بود و در جریان یکی از جلسات دادگاه درخواست کرد که برای مدتی کوتاه از کتابخانه زندان استفاده نماید. آنها نیز درخواست باندی را قبول کردند و او را در کتابخانه تنها گذاشتند. کتابخانه در طبقه دوم قرار داشت و باندی نیز با استفاده از فرصت به وجود آمده، خود را از پنجره به بیرون انداخت و از زندان آسپن گریخت.

باندی که شش روز کامل در حال فرار بود گم شده بود و به همین خاطر پس از سرقت یک ماشین به آسپن باز گشت و در آنجا بود که دستگیر شد و به زندان Glenwood Springs در چهل مایلی زندان قبلی منتقل شد.

چند ماهی گذشت و باندی در این مدت به میزان زیادی وزن کم کرد و به همین خاطر توانست با جمع کردن بدن خود، از داخل حفره ای که برای تعمیر سیستم روشنایی سلولش روی سقف حفر شده بود به داخل آپارتمان زندان بان راه پیدا کند و از درب اصلی آن خارج شود.

از آن نقطه به بعد، باندی به سمت فلوریدا حرکت کرد و در آنجا دو دانشجوی دختر دانشگاه ایالتی فلوریدا و سپس یک دختر دوازده ساله را به قتل رساند. در ۱۵ فوریه سال ۱۹۷۸ میلادی، این مجرم توسط پلیس Pensacola دستگیر شد و قبل از آنکه در سن ۴۲ سالگی با استفاده از صندلی الکتریکی اعدام شود به سی مورد قتل در آمریکا اعتراف نمود هرچند که به اعتقاد برخی تعداد حقیقی به مراتب بیشتر از این میزان است.

۸-فرار اسرای جنگی با استفاده از گلایدر دست ساز
در جریان جنگ جهانی دوم یک دژ قدیمی در منطقه شرق آلمان که Colditz Castle نام داشت به اردوگاهی برای نگهداری اسرای جنگی تغییر کاربری داده شد. بسیاری از آن اسرا از آن جهت به دژ یاد شده انتقال داده شده بودند که قبلا از زندان فرار کرده بودند.

البته تعدادی از آنها، علیرغم تدابیر امنیتی شدیدی که بر این زندان حاکم بود باز هم تلاش کردند که از این دژ نیز بگریزند؛ در این میان، برخی از آنها موفق می شدند و آنها که ناکام می ماندند به حبس در سلول انفرادی محکوم می شدند.

با این همه، بعد از آنکه نازی های ۵۰ اسیر جنگی را به خاطر تلاش برای فرار از زندان Stalag Luft III در مارس ۱۹۴۴ میلادی کشتند، ارتش بریتانیا به اتباع خود در مورد هرگونه تلاش برای فرار از دست نازی هشدار داد.

اما حتی این هشدار هم نتوانست گروهی از اسرای قلعه Colditz را از دنبال کردن برنامه منحصربفرد فرار خود و ساخت یک هواپیمای گلایدر باز دارد. این گروه که بیل گلد فینچ خلبان بریتانیایی و همچنین تونی رالت یکی از راننده های سابق مسابقات اتومبیلرانی هم در آن حضور داشت در یکی از اتاق های زیر شیروانی قلعه به صورت پنهانی دست به کار ساخت یک گلایدر شدند و با استفاده از چوب های سرقت شده و کابل های برق دزدی خود یک گلایدر دو نفره ساختند.

این مردان قصد داشتند گلایدر خود را از روی بام قلعه رها کنند و از این طریق از آن محل بگریزند اما قبل از چنین اتفاقی دژ Colditz در آوریل ۱۹۴۵ میلادی توسط نیروهای ائتلاف آزاد شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی هم مدلی تمام قد از آن گلایدر ساخته شد و بر فراز پایگاه هوایی سلطنتی انگلستان با حضور گلدفینچ، بست و دیگر کهنه کاران جنگ به پرواز در آمد.

منبع: دیجیاتو
انتهای پیام/
برچسب ها: فرار ، زندان ، امریکا ، پلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۰۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
عالی
آخرین اخبار