160 فروشنده غیرمجاز سم در تهران!

رئیس سازمان نظام مندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در راستای اجرای این نظام نامه باید تمام توزیع کنندگان و فروشندگان عمده سموم (اعم از سموم داخلی و وارداتی) پروانه بهره برداری از سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی دریافت کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران از فعالیت 160 واحد توزیع کننده و فروشنده غیرمجاز سموم کشاورزی خبرداد و گفت: در راستای ساماندهی مصرف سموم کشاورزی در کشور، متقاضیان تا 15 آبان ماه جاری مهلت دارند پروانه بهره برداری خود را دریافت کنند. 
 
علیرضا بزرگی یکی از مهمترین موضوعات در تامین امنیت غذایی و رعایت مسائل زیست محیطی هر جامعه را سلامت محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: برای تولید محصول سالم استفاده بهینه از سموم کشاورزی برای دفع آفات مورد تاکید است اما متاسفانه این موضوع طی سنوات گذشته ساماندهی نشده بود. 

وی اظهار داشت: بنابراین با تدوین نظام نامه گیاه پزشکی و ابلاغ آن توسط وزیر جهادکشاورزی قرار شد سازمان نظام مهندسی با همکاری سازمان حفظ نباتات و وزارت جهادکشاورزی عرضه سموم کشاورزی را ساماندهی کند. 

وی بخش عمده واحدهای توزیع کننده و فروشنده غیرمجاز سموم را مربوط به شهر تهران دانست و تصریح کرد: هم اکنون دستورالعمل و شیوه های اجرایی این نظام نامه تهیه شده و به طور جدی در دستور کار سازمان نظام مهندسی کشاورز استان تهران قرار گرفته است. 

رئیس سازمان نظام مندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در راستای اجرای این نظام نامه باید تمام توزیع کنندگان و فروشندگان عمده سموم (اعم از سموم داخلی و وارداتی) پروانه بهره برداری از سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی دریافت کنند. 

وی تعداد واحدهای فروشنده و توزیع کننده سموم کشاورزی را در استان تهران 160 مورد عنوان کرد و افزود: بنابر این اخطاریه هایی به واحدهای فروشنده غیرمجاز سموم کشاورزی استان تهران ابلاغ شده که تا 15 آبان ماه جاری نسبت به تطبیق خود با ضوابط و دستورالعمل های جدید نظام نامه گیاه پزشکی اقدام و پروانه بهره برداری دریافت کنند. 

وی اظهار داشت: در غیر این صورت طبق قانون سازمان حفظ نباتات با متخلفان برخورد و از فعالیت واحدهای متخلف جلوگیری خواهد شد. 

به گفته بزرگی، طبق این نظام نامه توزیع کنندگان سموم موظفند سموم کشاورزی را تنها در اختیار فروشندگی های مجاز که دارای پروانه بهره برداری از سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند، قرار دهند و توزیع سموم خارج از این شبکه تخلف به شمار می رود و پروانه هایشان باطل می شود. 

وی تاکید کرد: همچنین تمام توزیع کنندگان و فروشندگان مجاز سموم که دارای پروانه بهره برداری از سازمان مذکور هستند باید نسبت به تمدید پروانه هایشان اقدام کنند. 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه حضور مسئولان فنی در تمام فروشندگی های سموم الزامی شده است، گفت: براساس این نظام نامه عرضه سموم کشاورزی از جمله سموم پرخطر باید توسط نسخه کلینیک های گیاه پزشکی تجویز شود که این مهم نیز از طریق سیستم مانیتورینگ ثبت و مورد پایش قرار می گیرد. 

وی با اشاره به اینکه لیست سموم پرخطر از سوی سازمان حفظ نباتات بارها اعلام شده است، ادامه داد: این امر باعث می شود تا ما بتوانیم مصرف سموم کشاورزی را که یکی از چالش های اصلی بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی به شمار می رود، ساماندهی و کنترل کنیم که این نیز مستلزم همکاری دستگاه های ذیربط همچون سازمان حفظ نباتات، وزارت جهادکشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و تشکل های مربوطه است. 

بزرگی افزود: تاکنون نشست های مختلفی با دستگاه ها و تشکل های مربوطه داشته ایم و مقرر شده تا دستگاه های انتظامی و تعزیرات نیز برای برخورد با متخلفان با ما همکاری کنند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.