گزارش بوستون گلوب:

توافق هسته ای ایران، آمریکا را در خاورمیانه گرفتار می کند

بوستون گلوب نوشت هزینه های توافق هسته ای ایران، از فایده آن برجسته تر است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه بوستون گلوب در مطلبی به قلم جان تیرمن با عنوان "معامله ایران با هزینه هایی همراه است،" نوشت برای افرادی از بین ما که برای یک توافق هسته ای بازدارنده با ایران، اعمال فشار کردند، توافقی که نهایتا در اواسط ژوئیه به دست ‌آمد و اکنون اجرایی می شود، یک پیروزی تمام عیار است. این توافق موضوع نگران کننده بلندپروازی های هسته ای ایر ان را که دستکم 15 سال وجود داشت، رفع می کند و این پتانسیل را دارد که فصل تازه ای در روابط آمریکا-ایران بگشاید. اما این توافق هزینه هایی نیز دارد و در حال حاضر هزینه های آن، پر رنگ تر به نظر می رسند.
 
بوستون گلوب مدعی است جان کری -- وزیر خارجه آمریکا -- با جواد ظریف -- همتای ایرانی خود -- همچنان گفت و گو می کند. این نشریه ادامه می دهد با در نظر گرفتن اینکه تا پیش از 2013 چقدر گفت و گوی دو طرف اندک بود، این صحبت ها، به خودی خود، یک معجزه کوچک به شمار می رود و ظرفیت تغییرات بزرگی را در خود دارد. اگر کری و ظریف بتوانند رویکردهای عملی را برای متوقف کردن جنگ داخلی سوریه ابداع کنند، این همکاری می تواند بزرگترین بحران امنیت انسانی منطقه را فرو بنشاند. این هدف، همچنان هدفی دور از دسترس است (و به موافقت روسیه نیز نیاز دارد)؛ اما با توجه به اینکه سوریه به زخم دردناکی برای همه تبدیل شده است، تحقق آن امکان پذیر است.  
 
بوستون گلوب در خصوص بحران داعش نوشت بحران دیگری که بیشترین نگرانی درباره آن وجود دارد، داعش است. در جنگ با داعش، همکاری هایی بین واشینگتن و تهران وجود داشته است، اما همکاری های بیشتری در این خصوص می تواند وجود داشته باشد. اقدامات تهاجمی ترکیه علیه کردها -که نیرویی عمده در برابر داعش هستند- نیز مشکل فوری دیگر است. اما منافع مشترک ممکن است در نهایت مسیر را مشخص کند. 

این نشریه تصریح کرد در این میان آنچه نگران کننده تر است، هزینه ای است که پرداخت شده است تا زمینه توافق هسته ای ایران فراهم شود. اسرائیل ظاهرا با افزایش عمده کمک نظامی آمریکا مواجه می شود، تسلیحاتی که عمدتا در سوریه و علیه فلسطینیان استفاده می شوند. نگران کننده تر از آن، حمایت آمریکا از حمله عربستان به یمن است. حدود 2 هزار نفر که بیشتر غیرنظامی و یک سوم آنها کودک هستند،‌در بمباران هایی کشته شده اند که در آن عربستان از هواپیماهای ساخت آمریکا و اطلاعاتی که آمریکا تامین می کند، استفاده می کند. بیشتر کارشناسان این حمایت را اقدامی می بینند که آمریکا در جبران معامله هسته ای ایران برای امیرنشین های خلیج (فارس) انجام داده است.
 
در ادامه گزارش بوستون گلوب آمده است عقب نشینی سوریه نیز هزینه دیگر این معامله است. آمریکا از موضع سال 2011 خود، مبنی بر اینکه بشار الاسد باید برود، عقب نشسته است که ظاهرا نرمش احتمالی در برابر منافع ایران است. در همین حال آمریکا از بازداشتن کشورهای خلیج(فارس) در تامین القاعده در سوریه، بازمانده است.

در گزارش بوستون گلوب آمده است تیم اوباما در این منطقه، چیز زیادی برای افتخار کردن ندارد. این تیم از مهار حملات خشونت آمیز اسرائیل در غزه در سال 2014، خودداری کرد؛ به سقوط معمر حاکم قذافی لیبی کمک کرد و پس از آن این کشور گرفتار شده در هرج و مرج را به حال خود رها کرد. تیم اوباما خلع حسنی مبارک از قدرت را تسهیل کرد؛ اما اکنون از یک رژیم خودکامه پس از کودتا حمایت می کند. این تیم از دولت تمامیت خواه عربستان سعودی در جنگ آن در یمن و سرکوب مردم بحرین پشتیبانی می کند. در این میان خطر داعش مثل همیشه پابرجا است. این تسلی اندکی است که بگوییم حمله رئیس جمهورِ پیش از اوباما به عراق، این مشکل را ایجاد کرد یا حمایت های ایران از عراق را در این قضیه اثرگذار بدانیم. متحدان آمریکا مستحق ملامت بیشتر هستند. 

در پایان گزارش بوستون گلوب آمده است موفقیت معامله ایران، نتیجه کار کارشناسان تسلیحاتی بود نه سیاستگذاران خاورمیانه. مشاوران اوباما درباره خاورمیانه، قادر نبوده اند رخدادها را پیش بینی کنند یا خلاقانه به آنها واکنش نشان دهند. تیم سیاست خارجی نالایق است. یک تاثیر دیگر معامله ایران، درگیر کردن آمریکا در منطقه در سال های پیش رو خواهد بود. حتی اگر ما تصمیم داشتیم، کشورهای عرب بی عرضه و برادرکش و نزاع های مذهبی خونین را نادیده بگیریم، این معامله ما را در مسیر اطمینان حاصل کردن از اجرای مفاد آن، در منطقه نگه می دارد و ما را تا چند دهه بعد به دام می اندازد و این میراث اسف بار این دستاورد دیپلماتیک خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار