افزایش تعرفه واردات کاغذ، چه بر سر سرانه پایین مطالعه خواهد آورد؟!

افزایش تعرفه کاغذ به طور معمول گران‌تر شدن آن را به همراه دارد. به تبع آن باز هم شاهد افزایش قیمت کتاب و کاهش میزان کتابخوانی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها وقتی از مردم می‌پرسی که چقدر کتاب می‌خوانی؟، وقتی پاسخ خیلی‌کم را می‌شنوی، درباره دلایل آن پاسخ‌هایی مثل کمبود وقت و مشغله زیاد و البته گرانی کتاب را می‌شنوی. از همین رو شاید امروز خیلی از افرادی که به مطالعه علاقه دارند، وقت کافی برای آن می‌گذارند و کتاب‌خواندن برایشان شده یک اصل اساسی در زندگی، به دلیل همین گران‌بودن کتاب، به خواندن کتاب‌های الکترونیک رو می‌آورند. حال باید دید که بالارفتن تعرفه واردات کاغذ چه تاثیری را روی صنعت نشر کشور و البته سرانه مطالعه خواهد داشت؟

در همین رابطه با برخی از فعالان عرصه نشر به گفتگو نشستیم تا از منظر نگاه آن‌ها ببینیم این افزایش تعرفه واردات کاغذ، چه تاثیرات و پیامدهایی برای صنعت نشر کشور خواهد داشت:


افزایش تعرفه کاغذ، گران‌تر شدن آن

کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افزایش تعرفه کاغذ گفت: افزایش تعرفه کاغذ به طور معمول گران‌تر شدن آن را به همراه دارد. به تبع آن باز هم شاهد افزایش قیمت کتاب و کاهش میزان کتابخوانی خواهیم بود. در واقع این پرسش عجیبی است که دلیل مسئولین را برای پیچیده‌تر کردن روز به روز مسئله کاغذ به جای درمان آن را بپرسیم.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: مسئولین شرایطی را در زمینه نشر کتاب فراهم می‌کنند که به نفع پدید آورنده، ناشر و سیستم اداری کشور نخواهد بود چون سیستم اداری باید آماری را در خصوص میزان کتابخوانی در کشور ارائه دهند. متأسفانه سیاست‌های ناشر در زمینه نشر کتاب، شرایطی را فراهم کرده است که قیمت کتاب به طور سرسا‌م‌آوری افزایش پیدا کند.

شرفشاهی با اشاره به شرایط منطقی افزایش تعرفه واردات کاغذ، اظهار داشت: زمانی افزایش تعرفه واردات کاغذ منطقی خواهد بود که صنعت داخلی ما در این زمینه به حد قابل قبولی از نظر کیفیت و کمیت برسد و بتواند نیاز جامعه ما را در این زمینه فراهم کند. تاکنون این مسئله در زمینه کاغذ رخ نداده است.

وی بیان کرد: تولید کنندگان داخلی کاغذ با مشکلات زیادی روبرو هستند و فغانشان از دست مسئولین در زمینه کاغذ بلند است.


کمک مالی جداگانه برای نشرها/ از بین نرفتن نشرهای کاغذی

اعظم کیان‌افراز مدیر مسئول نشر افراز در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افزایش تعرفه واردات کاغذ گفت: افزایش تعرفه کاغذ اتفاق خوشایندی نیست و وضع کتاب و کتابخوانی را خیلی بدتر می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کتاب یک کالای فرهنگی است توقع ناشر حمایت است. اختصاص یک یارانه به ناشران برای از بین نرفتن کتاب کاغذی. اما در حال حاضر نه تنها حمایت نمی‌شویم بلکه قیمت تازه به ثبات رسیده کاغذ در حال افزایش است.

کیان‌افراز گفت: با این وضعیت نه تنها سرانه مطالعه پایین می‌آید بلکه به تمامی شغل‌های وابسته به بازار نشر از حروفچین گرفته تا نویسنده و مترجم دچار صدمات جدی وارد می‌شود، زیرا کاغذ اصلی‌ترین کالا برای چاپ کتاب است و هنگامی که کاغذ گران باشد پشت جلد قیمت بالا زده می‌شود. مردم کتاب کمتر می‌خرند و ناشر هم باید کمتر کتاب چاپ کند و ناخودآگاه ناشر به سمت کتاب‌های الکترونیک می‌رود.

وی افزود: نشر ما نیز در حال آماده‌سازی شرایط اولیه برای چاپ کتاب‌های الکترونیک است اما نباید بگذاریم کتاب کاغذی از بین برود، چون هیچ چیز نمی‌تواند جای لذت به دست گرفتن کتاب را بگیرد.


این افزایش تعرفه برای تمام مراحل چاپ است

پرویز بیگی مدیر انتشارات فصل پنجم در خصوص افزایش تعرفه واردات کاغذ در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این افزایش تعرفه سیر صعودی به تمام مراحل چاپ دارد و از ناشر تا خریدار را درگیر خود می‌کند.

وی گفت: با توجه به فروش کتاب در حال حاضر، این تعرفه باعث می‌شود همین درصد کم مخاطب کتاب نیز از بین برود.

بیگی افزود: تنها راه‌حل این امر حمایت است حمایت از ناشران اما این امر نیز به علت کمبود بودجه تعطیل شده است.

وی در خصوص الکترونیکی‌شدن کتاب‌ها گفت: از کتاب‌های الکترونیکی استقبال چندانی نشده چون حس عاطفی که می‌توان از کتاب کاغذی گرفت، از کتاب الکترونیکی نمی‌توان دریافت کرد. کتاب زیبایی خاص خودش را دارد. با نگاهی اجمالی می‌توان دریافت که برگزاری این نمایشگاه‌های کتاب در جهان، بر اساس زیبایی کتاب است چیزی که هیچ‌گاه نمی‌توان فراموش کرد.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش در آن درصد محدود هزینه خرید کاغذ خلاصه نمی‌شود و وقتی در پروسه چاپ قرار بگیرد، هزینه‌های بیشتری دربردارد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار