وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

ماجرای چرب شدن سبیل در نشست خبری آب آشامیدنی دماوند و تقاضای وزیر بهداشت از ریاست جمهوری در خصوص بدهی بیمه از جمله اخبار حوزه سلامت در هفته‌ی گذشته بود.

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

ماجرای چرب شدن سبیل در نشست خبری آب آشامیدنی دماوند 
میشل راسکائو مدیرعامل شرکت آب آشامیدنی دماوند در نشست خبری با عنوان مثل آب شفاف با بیان اینکه طی آزمایشات مختلف و اسناد موجود هیچ گونه آلودگی در آب‌های آشامیدنی دماوند وجود ندارد، گفت: آب آشامیدنی دماوند همیشه عاری از آلودگی بوده، هست و خواهد بود و توقف خط تولید دماوند به صنعت ایران ضربه زد.

مدیر عامل شرکت آب آشامیدنی دماوند در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص چرب شدن سبیل ارگان‌های مذکور از جمله سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو که منجر به بازگشت سریع و البته شبهه برانگیز دماوند به بازار شد، گفت: این اختلاف نظر مربوط به دستگاه‌های نظارتی است و جواب این سوالات را که چرا اختلاف نظر بین دو ارگان هست، را از خود این دو دستگاه بگیرید چرا که ما فقط به جای خودمان حرف میزنیم.


آلودگی با منشأ "فاضلاب انسانی"، علت لغو پروانه آب معدنی دماوند/ اسناد آزمایش‌ها را منتشر می کنیم 
در پی تشکیل کنفرانس خبری توسط مسؤولان دماوند که در آن مدعی سلامت محصولات خود شدند، رئیس سازمان غذا و دارو ، ناگفته های مهمی از این پرونده را افشا کرد.

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید دوباره بر آلوده بودن آب های تولیدی این شرکت در آزمایش‌های انجام گرفته از سوی این اداره گفت: در آزمایش هایی که در شهریور ماه بر روی آب های تولیدی این شرکت انجام شد  مشخص گردید که آب های این شرکت به میکروب "سودوموناس" آلوده است. 

مسئولین کارخانه دماوند در جریان کامل اخطارها بوده‌اند + مستندات
دکتر رستگار رئیس آزمایشگاه ‌مرجع سلامت غذا و دارو با تکذیب صحبت‌های دیروز مسئولین کارخانه آب معدنی دماوند گفت: قبل از توقیف خط تولید آب معدنی دماوند جلسه‌ای با حضور مسئولین کارخانه آب معدنی دماوند برگزار شد که طی این جلسه از مسئولین مربوطه به صورت کتبی تعهد برای رفع نقایص گرفته شد. دو  مرحله مورد بررسی قرار گرفتند، از نیمه اول 94 بررسی کلیه برندهای آب معدنی با دستور وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو انجام شد که برخی از برند‌ها مشکلات ماژور و برخی مشکلات مینور داشتند.

اجازه رانت خواری در صنایع غذایی را نمی‌دهیم 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی غذا گفت: در حوزه صنایع غذایی با کسی تعارف نداریم و به کسی اجازه رانت خواری نمی‌دهیم. سازمان ملی استاندارد، غذا و دارو و سازمان دامپزشکی نباید مقابل یکدیگر قرار بگیرند و عدم همکاری آنها اصلا پذیرفته شده نیست زیرا مردم باید احساس کنند که دولت نظارت جدی دارد.

برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور اجرایی می‌شود 
دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تبریز با بیان اینکه شکوفایی خدمات درمانی،  آرمان گرایی و خدمت بی منت به مردم باید مورد توجه قرارگیرد، گفت: این سه عنصر مهم مورد توجه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و افزایش امید به زندگی اولین ماموریت ماست.

به کارگیری 9 هزار پرستار از آغاز اجرای طرح تحول سلامت تاکنون 
محمد میرزابیگی رییس سازمان نظام پرستاری با  تاکید بر این که دست اندرکاران نظام سلامت باید متوازن حرکت کنند تا با رشد یک جانبه مواجه نشوند، گفت: قانون تعرفه‌های پرستاری در شورای عالی بیمه در حال بررسی آن است و در چند بیمارستان اجرای آزمایشی آن انجام می شود. در مسیر اجرای طرح، تحول سلامت دو اقدام اساسی صورت گرفت. پیش از اجرای این طرح تمام کارکنان نظام سلامت بخصوص پرستاران با کمبود نیرو مواجه بودند. همچنین از دهه 70 نوع کارانه‌ها و نظام پرداخت به حق مورد نقد بود.

ایجاد 25 پلی کلینیک با 10 هزار پزشک متخصص تا سال آینده 
دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت جمعه شب با حضور در برنامه نبض همزمان با آغاز گام چهارم طرح تحول  نظام سلامت عنوان کرد: 25 پلی کلینیک با 10 هزار پزشک متخصص تا سال آینده ایجاد و امسال طبق توافق نامه با بیمه سلامت برای 23 میلیون روستایی و شهروند زیر 50 هزار نفر نظام ارجاع اجرا می شود .این طرح از 15 اردیبهشت  1393 در حالی آغاز شد که وضعیت حوزه سلامت با بحران جدی در زمینه دارو و درمان روبرو بود. 

بدهی 4 هزار میلیاردی خریدار اصلی خدمات وزارت بهداشت 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: خریدار اصلی خدمات وزارت بهداشت بدهی 4 هزار میلیاردی دارد.

مردم تا سه ماه آینده از اصالت و قیمت داروها اطلاع می‌یابند 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت گفت: مردم تا سه ماه آینده از اصالت داروها و قیمت‌های آنها مطلع می‌شوند که این نیازمند الکترونیکی شدن مسیر خدمات بهداشتی است.خوشبختانه پرونده‌های حقوقی وزارت بهداشت از لحاظ وزنی چندان اهمیتی ندارد. بدهی 4000 میلیاردی که بیمه به ما دارد، در تلاش هستیم این مشکل را رفع کنیم اما قانون باید این موضوع را پیگیری کند و همه تابع قانون هستیم. 

نیاز به دوره‌ای 5 ساله برای رسیدن به نقطه نسبتا مطلوب تعرفه‌ای 
دکتر علیرضا زالی رئیس نظام پزشکی ایران در خصوص تعرفه‌های پزشکی گفت: نظام تعرفه‌گذاری ما نظامی ساده است و به دلیل سالهای متمادی عقب ماندگی تعرفه‌ای از قیمت تمام شده خدمات و تعرفه واقعی فاصله داریم‌. از کتاب تعرفه‌گذاری ارزش نسبی خدمات تقریبا حدود 19 سال بدون تغییر به شکل سنتی استفاده می‌شد و به خصوص بخش تعرفه جراحی‌های این کتاب نزدیک به 7 سال منجمد ماند که این موضوع باعث نارضایتی همکاران در سال‌های اخیر بود، بنابراین این گلایه از تعرفه به نظر می‌رسد یک گلایه مزمنی باشد.

امضا تفاهم‌نامه‌ انتقال خون ایران و فرانسه 
فریبا صیقلی مدیر روابط بین‌الملل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در پی سفر دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فرانسه، تفاهم‌نامه‌ای به امضا دکتر علی اکبر پورفتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون و فرانسیوس توجاس رئیس انتقال خون فرانسه رسید. 
 
اجرای پرونده های سلامت الکترونیک در سراسر کشور 
دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای آزمایشی طرح پرونده‌های سلامت الکترونیک خبر داد و گفت: 250 مرکز بهداشتی درمانی روستایی با اتمام مرحله جا نمایی ساخته خواهد شد. در صورتی که امسال بتوانیم شبکه بهداشتی - درمانی کشور را تکمیل کنیم، اقدام موثری در حوزه سلامت انجام داده ایم..

مناطق محروم در اولویت برنامه ارتقای هتلینگ قرار دارند 
دکتر ماهر معاون فني معاونت درمان با تاکید بر در اولویت قرار داشتن مناطق محروم در برنامه ارتقا کیفیت خدمات هتلینگ،گفت: در اين برنامه تلاش شده است ارایه خدمات قابل قبول، رضايت بيماران را در پی داشته باشد با توجه به اينكه 16 ماه از زمان اجراي طرح تحول سلامت در كشور مي‌گذرد و نیز حجم بالاي كار در این حوزه، بخش اول این اتفاق بسيار بزرگ صورت گرفته است که اقدام بسیار بزرگ و ارزشمندی است.

عدم تجمیع بیمه‌ها به ضرر مردم و برخلاف منافع ملی است  
دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این که تجمیع بیمه‌ها مطابق قانون امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: در این مرحله تاریخی از اجرای طرح تحول سلامت به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی دولت تدبیر و امید باید همه اعضاء دولت، وزارتخانه ها و سازمان های تابعه با هماهنگی یکدیگر اقدام به حل مشکلات فراروی این طرح مثل تاخیر بیمه ها در مطالبات ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی کنند..

تقاضای وزیر بهداشت از ریاست جمهوری در خصوص بدهی بیمه 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت گفت: ما برای حل مسئله بدهی بیمه به وزارت بهداشت خواستار مداخله رئیس جمهور هستیم.

لزوم استانداردسازی فضای بيمارستان‌های روانپزشكی 
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازديد از بيمارستان آموزشی روانپزشكی ايران بر لزوم استانداردسازی فضای بيمارستان‌های روانپزشكی و رفع كمبودها تاكيد كرد.

كمبود جدی تخت بیمارستانی در محدوده شهر تهران/ لزوم تزریق اعتبار برای ساخت بیمارستانهای جدید 
وزیر بهداشت در بازدید از بیمارستان لولاگر با مرور كمبود تختهای بیمارستانی در شهر تهران و مناطق حاشیه ای بر لزوم تزریق اعتبار برای ساخت بیمارستانهای جدید از سوی مجلس و دولت تاكید كرد.

هشدار وزارت بهداشت در خصوص قلیان‌هایی با طعم روان‌گردان‌ها 
دکتر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص وجود مواد روان‌گردان در قلیان‌های ارائه شده در برخی واحدها گفت: در بررسیهایی که همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران داشته‌اند با همکاری قوه‌ قضائیه، متوجه شده‌ایم که در بعضی واحدهایی که قلیان ارائه می‌کنند، مواد روان گردان به آن اضافه می‌کنند و با آزمایشاتی که صورت گرفت این قضیه به اثبات رسیده است. همچنین از برخی بیمارستان ها گزارش هایی مبنی بر مسمومیت با قلیان داشته‌ایم و وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم علائمی که این بیماران دارند، همان مسمومیت با مواد روان گردان است.

کاهش 300 هزار تنی واردات روغن پالم به کشور/ تداوم روند نزولی واردات 
رسول دیناروند با اشاره به سیر نزولی واردات روغن پالم از سال 1392 تا کنون، عنوان کرد: واردات روغن پالم در سال 1392 برابر با 750 هزار تن بوده است که این عدد برای سال 1393 به 446 هزار تن رسیده است. تا پایان سال 420 هزار تن واردات روغن پالم خواهیم داشت که این عدد 30 درصد روغن مصرفی در کشور را تشکیل می دهد.

آموزش 660 روانشناس در قالب طرح تحول نظام سلامت تا پایان سال 
معاون بهداشت وزارت بهداشت از آموزش 660 روانشناس در قالب طرح تحول نظام سلامت تا پایان سال خبر داد و گفت: 23.6 درصد از افراد جامعه مورد مطالعه یعنی حدود 12.5 میلیون نفر در سنین 15 تا 64 سال از اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند که از این تعداد 26.5 درصد در زنان و 20.8 درصد در مردان اختلالات روانپزشکی شایع است. 

ایران کشوری بی رقیب در حوزه پیوند عضو در منطقه/ تشکیل کمیته برای توریسم سلامت 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ایران کشوری بی رقیب در حوزه پیوند اعضاء در منطقه است، از تشکیل کمیته توریسم سلامت در این وزارتخانه خبر داد و گفت: ايران كشور زيبايی است كه بسياري از منابع آن بكر و دست نخورده است و جاذبه‌های توريستي فراوانی دارد.
 
سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در حوزه سلامت ایران 
دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت در خصوص مشارکت شرکتهای خارجی در تامین تجهیزات حوزه بهداشت و درمان گفت: تا به حال شرکتهای خارجی در حوزه تجهیزات سلامت سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نداشته‌اند از طرفی به دلیل تحریم نمی‌توانستیم تجهیزاتی را وارد کنیم بنابراین سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در سطح مونتاژ و بسیار کوچک بوده است.

نقش آزمایشگاه‌های غذا و دارو در اعتمادسازی سلامت مردم 
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو در استان ها نقش اساسی در اعتماد سازی برای سلامت و ایمنی فرآورده هایی که به حوزه سلامت مربوط هستند.ما باید در این زمینه به شرایط ایده آل برسیم و زیرساخت های قوی را باید ایجاد کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.