ظروف پلاستیکی به مردم و محیط زیست آسیب جدی می‌زند/ راهکار چیست؟

ظروف پلاستیکی که در سطح خیابان‌ها به وسیله مردم رها می‌شود برای محیط زیست و سلامتی شهروندان خطر جدی را رقم می‌زند.

ظروف پلاستیکی به مردم و محیط زیست آسیب جدی می‌زند/ راهکار چیست؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از ظروف یکبار مصرف که مدام از سرطان زا بودن آن می‌شنویم در ایام محرم و صفر اهمیت بیشتری  نسبت به قبل پیدا می‌کند چرا که علاوه بر تهدید کردن سلامتی انسان، مشکل ساماندهی و مدیریت پسماند آن نیز به دلیل مصرف حجم انبوه آن از سوی نذر دهندگان نمود قابل توجهی پیدا می‌کند.

اطراف ایستگاه‌های صلواتی و هیئت‌های عزاداری و حتی معابر و خیابان‌های منتهی به این ایستگاه‌ها و هیات‌ها در این ایام پر از ظروف یکبار مصرفی است که استفاده شده است حالا با این همه ظروف مخرب سلامت انسان و محیط زیست که چهره شهر و شاید عزاداری‌ها را کدر کرده است چه باید کرد؟

** ظروف یکبار مصرف و تهدید سلامت انسان 

این روزها نذری‌هایی که شامل چای، شیر داغ و غذا هستند در ظروف یکبار مصرف بین عزاداران حسینی توزیع می‌شوند ولی چگونه این عمل عامل تهدید سلامتی انسان معرفی می‌شود.

شهرام احمدی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام در این خصوص می‌گوید: تماس ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با غذای گرم و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی را تولید می‌کند که اکثرا سرطان زا بوده و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شوند.

حقانی عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در این باره معتقد است: سرو غذای بالای 65 درجه باعث آزاد شدن مواد سرطانی ظروف پلاستیکی می‌شود که در کشور ما این مورد بسیار نگران کننده است.

ظروف یکبار مصرفی که پس از استفاده از جانب عزاداران در معابر، جوی‌ها و سطح خیابان‌ها رها می‌شوند به شدت منجر به تخریب محیط زیست و سختی کار ماموران زحمت کش شهرداری می‌شود.

هومان خاکپور کارشناس محیط زیست در این خصوص می‌گوید: تجزیه ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در طبیعت 300 الی 600 سال طول می‌کشد و سوزاندن آنها نیز ممکن نیست چرا که باعث انتشار گاز‌های سمی خطرناک در محیط و هوا می‌شود، علاوه بر این‌ها گزارشات نشان داده که سالانه بسیاری ازحیواناتی که در زنجیره غذایی‌مان از آنها استفاده می‌کنیم به دلیل خوردن پلاستیک یا ظروف پلاستیکی جان خود را از دست داده و یا با مصرف آنها وارد زنجیره غذایی ما نیز شده‌اند.

**ایران باز گوی سبقت را ربود

آمارها حاکی است که ایران در شمار 10 کشور نخست دنیا از لحاظ مصرف پلاستیک است.

حقانی عضو کمسیون سلامت محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این خصوص می‌گوید: بنابر اعلام اتحادیه تولید کنندگان پلاستیک‌ها و نایلون، در شرایط عادی در ایران 14 هزار تن ظروف پلاستیکی و 3 هزار تن ظروف کاغذی تولید می‌شود که این رقم در ماه محرم به سه برابر یعنی 40 هزار تن ظروف پلاستیکی و 10 هزار تن ظروف کاغذی می‌رسد.

 **چه باید کرد؟

هر توصیه‌ای که منجر به بهبود، رفع تخریب و مشکل شود همان امر به معروف تلقی می‌شود و مسئله ظروف یکبار و مصرف مدیریت پسماند آن و جایگزینی ظروف گیاهی و پارچه‌ای در این موضوع نیز از این امر مستثنی نیست که با بیان و انتقال آن مطمئنا حرکتی موثر شورع خواهد شد و در این بین ورود شهرداری با نصب پلاکارد و بنرهای آموزشی در اطراف ایستگاه‌های صلواتی مراکز هیئت‌های مذهبی و اماکن متبرکه سهم به سزایی در کنترل و رفع پسماند‌های پلاستیکی این ایام خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار