محیط زیست در هفته‌ای که گذشت

از ورود طاعون به الموت قزوین تا توقف ساخت سد شفارود

در هفته‌ای که گذشت متاسفانه محیط زیست کشورمان بیشتر درگیر اتفاقات ناخوش‌آیندی شد که متاسفانه شتاب‌زدگی در توسعه فعالیت‌های انسانی تنها دلیل رخدادشان بوده است.

از ورود طاعون به الموت قزوین تا توقف ساخت سد شفارودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته‌ای که گذشت محیط زیست کشورمان اکثرا شاهد اتفاقات ناخوشایندی بود که به اختصار مهمترین وقایع هفته سپری شده را برایتان شرح می‌دهیم.

طاعون به الموت قزوین رسید

بعد از استان‌های مرکزی، زنجان و البرز، الموت شرقی قزوین چهارمین منطقه‌ای است که به دلیل ورود ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) شاهد تلفاتی بین چهارپایان شده است و با پایش‌های جدید انجام در منطقه حفاظت شده طالقان استان البرز تعداد جدید تلفات دام‌های آن به 204 راس رسیده است.

رودخانه ارس که یک رودخانه مرزی و دائمی بین سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است به دلیل آلودگی ناشی از فعالیت‌های معادن مس ارمنستان دچار آلودگی‌ رسوب و  موجودات کف‌زی شده و دولت ارمنستان موظف به رفع آلودگی تا سال 2016 شده است.

تالاب‌ هامون و زریوار مریوان

در احیای تالاب‌ هامون با عدم حق آبه به آن مواجه شده‌ایم و بحث تثبیت شن‌های روان این منطقه نیز به قدری اهمیت دارد که با وجود مدفون شدن برخی روستاهای زیر خاک و وجود مصوبه‌‌‌ای در رفع این معضل هنوز اقدامی انجام نگرفته است.

تالاب زریوار مریوان به علت دارا بودند برخی آلودگی و تلاش محیط زیست استان کردستان در جهت رفع این معضل هنوز در صف ثبت جهانی شدن کنفوانسیون بین‌المللی رامسر قرارذ دارد.

تیر خلاصی محیط زیست به کارواش‌ها

محیط عزم خود را جزم کرده و به طور مستمر در حال پایش و برخورد با کاروان‌هایی است که فاقد سیستم تصفیه هستند تا کنون 125 واحد شناسایی شده و در حال تکمیل پرونده قضایی خود به سر می‌برند و هم اکنون 5 واحد کارواش متخلف بنابر دستور مرجع قضایی پلمپ خواهد که پلمپ 2 واحد در هفته سپری شده به انجام رسید.

**پدید ال‌نینو و دوگانگی دو سازمان مهم

سازمان هوشناسی می‌گوید پاییز و زمستان امسال با اینکه با پدیده ال‌نینو همراه است ولی شدت این پدیده به حدی نیست که دو فصل پایانی سال را سخت، سرد و یخبندان پیش رو داشته باشیم و سازمان مدیریت بحران نیز با پیش‌بینی پاییز و زمستان سرد و یخبندان اعلام آمادگی و تجهیز امکانات تمامی دستگاه‌های ذیربط را صادر کرده و آماده‌باش داده است.

سد شفارود متوقف شد

سدی که در سال 82سه وزیر وقت تایید،‌ اجرا و ساخت آن را داده بودند هم اکنون در این دولت نگرانی محیط زیست و تخریب‌ جنگل‌های هیرکانی را فراهم کرده است که سازمان حفاظت محیط زیست فعلا در دستور توقف عملیات اجرایی آن را صادر کرده تا وزارت نیرو و گزارش‌ فرایند ارزیابی زیست محیطی آن را ارائه دهد و به گفته شورای عالی آب این سد جهت تامین آب شرب استان‌های ساحلی باید ساخته شود و با زوری که محیط زیست زده تخریب 350 هکتار از جنگل‌‌ها به 93 هکتاب کاهش داده است.

گزارش فرایند ارزیابی زیست محیطی

تمامی فعالیت‌های توسعه انجام شده در کل کشور تا سال 92 طبق گفته سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یا فاقد گزارش فرایند ارزیابی زیست محیطی است و یا این گزارش ؟؟؟ ناقص بوده و یا کاملا با آنچه اجرایی شده متفاوت است که این معاون محیط زیست انسانی اجرایی رویکرد پیشگیرانه از انتشار آلودگی را با ابزار ارائه گزارش فرایند ارزیابی زیست محیطی به همراه کنترل و پایش متداوم در جهت اخذ مجوز اجرا کنندگان پروژه‌های توسعه‌ای کشور الزامی است.

اشتباهی دیگر برای زنده نگه داشتن زاینده رود

یک فعال محیط زیست در خصوص تلاش برخی مسئولان در نحوه زنده نگه داشتن رود معترض شده می‌گوید: این بار، بار سومی است که برای زنده نگه داشتن زاینده رود از تونل بیرگان (کوهرنگ) سرچشمه رود کارون در چهارمحال و بختیاری جهت انتقال آب به زاینده رود تلاش می‌کنند در حالی که زاینده رود باید حق آبه خود را با کم کردن حق آبه صنایع بیش از حد و غلط احداث در استان اصفهان تامین کند نه اینکه با فشار آوردن بر روی سرچشمه رود کارون باعث ناخوشی بیش از پیش این رود در ورودش به خوزستان شوند.

نابودی ریه‌های تنفسی کشور

حالا که 8.8 درصد یعنی فقط 4 هکتار از مساحت کل کشورمان را جنگل دربرگرفته است هم انیک اندک سرمایه لبنی ایران به دلایلی چون شتاب‌زدگی در امر توسعه اجرای طرح‌های صنعتی، خدماتی، دامداری و کشاورزی، آتش‌سوزی، تغییر اقلیم و خشکسالی که انسان سهم بیشتری در این دلایل دارد و به مرگ و نابودی افتاده است.

مردم و قانون

مردم و قانون دو عامل اساسی برای کمک به حفظ محیط زیست و کاهش تخریب حیات طبیعت و جامعه است چرا که حیات، توسعه، آرامش، راحتی موفقیت در گرو وجود زیربستری مهم به نام محیط زیست معنا و امکان پیدا می‌کند پس محیط زیست‌مان را جدی بگیریم و دوستدار آن باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار