پای صحبت‌های تعزیه خوان پیشکسوت در «هنر تعزیه»

«هنر تعزیه» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، با محوریت زندگی تعزیه‌خوان پیشکسوتی به نام مرتضی صفاریان و خطر فراموشی این هنر از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مونا فلاح مستندساز درباره ساخت «هنر تعزیه» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما توضیح داد: این مستند با محوریت زندگی تعزیه خوان پیشکسوتی به نام مرتضی صفاریان ساخته شده است. او 84 سال دارد و خواندن مصاحبه ای از او که تأکید کرده بود به تعزیه بها داده نمی شود، جرقه ساخت این اثر را در ذهنم روشن کرد.

وی افزود: این شد که سراغ او رفتم تا دریابم دلیل این حرف او چیست. استاد صفاریان حرف های بسیار زیادی برای گفتن داشت و مخاطب در این مستند با خلاصه ای از زندگی او آشنا می شود.

فلاح تأکید کرد: او از 5 سالگی تعزیه می خواند و پدرش نیز در تکیه دولت تعزیه خوان بوده است. صفاریان اکنون مشغول آموزش این هنر به جوانان است تا تعزیه خوانی به درستی اجرا شود.

این مستندساز یادآور شد: ما با صفاریان در خانه، حسینیه ای که در آن به تدریس تعزیه مشغول است و داخل پارکی که در آن تعزیه اجرا می کند، گفتگو کرده ایم. بخش پایانی مستند نیز نمایش سکوهای خالی تعزیه است که نشانگر فراموش شدن این هنر در بین مردم است.

«هنر تعزیه» ساعت 19:30 روز دوشنبه چهارم آبان به مدت 30 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.