بازسازی رویدادهای تاریخی ایران در «هزار تو»/ روایت رویا نونهالی از آفریقا در شبکه مستند

«هزار تو»، «اینجا آفریقاست»، «حزب بعث رویای خونین» و «خستگی خلبان» از جمله مستندهای جذاب شنبه 9 آبان در شبکه مستند سیما است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما؛ شبکه مستند ساعت 16 روز شنبه نهم آبان قسمت چهارم مستند «کیهان» را روی آنتن می‌فرستد. این فیلم محصول 1980 است و مخاطبان در این مستند، توسط ستاره‌شناس کارل ساگان به تور آموزش ستاره‌شناسی برده می‌شوند.

بازسازی تاریخ ایران با حضور 200 بازیگر

قسمت اول از مستند «هزار تو» ساعت 17 در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد.

در این مستند تاریخچه‌ روابط ایران از زمان فتحعلی‌شاه تا زمان معاصر به تصویر کشیده می‌شود و موضوعات مختلفی از رویدادهای تاریخی ایران و نقش انگلیس در آن بررسی شده است که قطحی بزرگ، طلای سیاه، سیستان و بلوچستان و نخبه‌کشی از عناوین اشاره شده در این مستند است.

از نکات جذاب این مستند می‌توان به بخش‌های بازسازی آن اشاره کرد که حدود 200 خرده بازیگر و هنرور در آن ایفای نقش کرده‌اند.


روایت رویا نونهالی از آفریقا در شبکه مستند

قسمت اول از مجموعه مستند «اینجا آفریقاست» ساعت 17:30 روی آنتن می‌رود.

این مستند آسیب‌شناسی توسعه در کشورهای آفریقایی و تفاوت چهره واقعی قاره‌ای بزرگ و متشکل از 52 کشور با آنچه پیوسته در قالب فقر و جنگ به وسیله رسانه‌های غربی انتشار می‌یابد را در مرکز توجه خود قرار داده است.

این مستند نقش اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت در توسعه و رابطه متقابل سیاست، اقتصاد و فرهنگ در تحقق توسعه را نیز در دیگر جوانب تمرکز خود، بررسی کرده است.

«اینجا آفریقاست» به کارگردانی رامین حیدری فاروقی و با حضور و روایت رویا نونهالی بازیگر سینما و تلویزیون در آفریقای جنوبی، زیمبابوه، تانزانیا و اتیوپی تولید شده است.


تاریخچه حزب بعث و جنایات آن

تاریخچه حزب بعث و جنایاتی که این حزب خونخوار به کشورش وارد کرده، موضوع مستند «حزب بعث رویای خونین» است که قسمت اول آن ساعت 18 از شبکه مستند پخش می‌شود.

ساعت 18:30 قسمت دیگری از مجموعه «سیمرغ» با نام «راز آینه» برای پخش در نظر گرفته شده است.

ساعت 19 قسمت 35 از مجموعه «جهانشهری‌ها» پخش می‌شود؛ مستندی که در خارج از کشور تولید شده و به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فراملیتی می‌پردازد که هویت‌های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده‌اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان  فعالی هستند.


یادی از مشهد قدیم در «هویت»

ساعت 19:30 قسمت 15 مجموعه «هویت» برای پخش در نظر گرفته شده که درباره مشهد قدیم است و با استفاده از مصاحبه و تصاویر آرشیوی ساخته شده است. 

بخش‌های مختلف این مستند شامل خیابان، محلات، سلمانی، خانه‌ها، پدرپیشه، عطاری، درشکه‌چی، عکاسی فوری، عکاسی غیرفوری، بازار، سینما، رادیو، نمایش، حمام، قناعت، معماری حرم، معماران قدیم حرم، مادر، تغذیه و ... است.


بررسی ادراک کودکان از مفاهیم دینی در «خانه خورشید»

قسمت 12 مستند «خانه خورشید» ساعت 20 پخش می‌شود و قسمت‌های دیگر روزهای زوج در همین ساعت روی آنتن می‌رود.

این مستند تولید مرکز سیما است و در آن به چگونگی «ادراک کودکان از مفاهیم دینی و رشد معنوی آنان توسط خانواده‌ها» پرداخته می‌شود.


معرفی جاذبه‌های طبیعی دیلمان

«دیلمان بهشت نیاکان» مستندی است که قسمت 12 آن ساعت 20:30 و قسمت‌های بعدی آن روزهای زوج در همین ساعت پخش می‌شود.

منطقه دیلمان از نواحی منحصر به فرد طبیعی استان به شمار می‌آید. این مستند تلاش دارد تا جاذبه‌های طبیعی این منطقه را به تصویر بکشد.


ایرانگردی با جواد قارایی

قسمت دهم مجموعه «ایرانگرد»، ساعت 21 روز شنبه 9 آبان روی آنتن می‌رود. این مجموعه دیدنی با کارگردانی، تهیه‌کنندگی و روایت جواد قارایی تولید شده است. تصاویر چشم‌نواز از ایران، به ویژه مناطقی کمتر دیده شده به همراه توصیه‌هایی بسیار خوب برای طبیعت‌گردی از بخش‌های این برنامه است.


سوانح هوایی ناشی از «خستگی خلبان»

«خستگی خلبان» در ساعت 22 در جدول پخش قرار دارد و به صنعتی می‌پردازد که میلیاردها دلار چرخش مالی دارد اما توجهی به خستگی اصلی‌ترین نیروهایش ندارد که همین دلیل کشته‌شدن صدها نفر در سوانح هوایی می‌شود.

قسمت دوم مستند «آفریقا» نیز ساعت 23 پخش خواهد شد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار