سفر به ماسوله با «ایران»/ رصد ستارگان در کاروانسرای قصر بهرام

برنامه «ایران» شبکه مستند این هفته به معرفی نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری»، رصد ستارگان در کاروانسرای قصر بهرام گرمسار و روستای ماسوله می‌پردازد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، برنامه «ایران» در اولین آیتم خود نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» را که برای اولین بار توسط موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد از دوشنبه 13 مهر تا دوشنبه 27 مهر در محل گالری دفینه برگزار ‌شد معرفی می کند.

در این نمایشگاه آثار هنری منحصر به فردی از نقاشی‌های مرتبط با معماری ایران و جهان برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت؛ نقاشی‌هایی از برخی از مهم‌ترین نقاشان ایرانی مانند میرزا آقا امامی، یراوند نهاپطیان، مهدی تائب و برخی از مهمترین نقاشان اروپایی مانند بارتولومیو ون باسن، جیووانی پائولو پانینی، اوژن فلاندن و آدولف هیتلر.

آیتم بعدی «ایران» مربوط به رصد ستارگان همراه با تور ستاره شناسی کاروانسرای قصر بهرام گرمسار است. با توجه به موقعیت خوب و مناسب قصر بهرام در کویر از جمله نبود آلودگی نوري و برخورداری از هوای پاک، اين كاروانسرا در زمينه رصد ستارگان مورد استفاده بسياری از پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌گیرد.

از قرائن چنين به نظر می آيد که بنای کنونی بر شالوده يک بنای ويرانه باستانی گذاشته شده است. سفال هايي که از اطراف اين بنا به دست آمده به احتمال قوی از دوره تيموری و نشانه آن است که اين بنا پيش از صفويه برپا بوده است.

معرفی ماسوله در بخش بعدی «ایران» صورت می گیرد. ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای با وسعت ۱۶ هکتار و ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریای آزاد ساخته شده‌است.

روستا متشکل از چهار قسمت به نام‌های محله خانه‌بر، محله مسجدبر، اسدمحله و کش سر است که در وسعتی به مساحت تقریبی 150 هزار متر مربع رخ نشان می دهد.

اختلاف ارتفاع از بلندترین نقطه تا پایین‌ترین سطح روستا قریب 100 متر بوده و همین مسئله موجب پیدایش نمایی بی‌نظیر در معماری ماسوله است. بدین نحو که گذرگاهها و معابر عمومی اکثراً همان بامهای خانه‌هاست.

مجموعه «ایران» ساعت 21:30 روز جمعه هشتم آبان به مدت 30 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

این قسمت از «ایران» سه شنبه 12 آبان ساعت 21:30 بازپخش می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.