عارفی که احتمال می‌رود امام خمینی (ره) نوه او باشد

«حضرت امیرجان» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، اثری درباره میرسیدعلی همدانی است که با هدف معرفی عارفی که مبلغ دین اسلام در هند و کشمیر بوده، توسط مهدی بمانی ساخته شده است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مهدی بمانی مستندساز درباره تولید مستند «حضرت امیرجان» توضیح داد: میرسیدعلی همدانی عارف، عالم و شاعر ایرانی قرن هشتم و از مبلغان عمده اسلام در کشمیر هند بود. او متولد شهر همدان بوده و به عنوان مبلغ اسلام سفرهایی به آسیای میانه است. از این عارف که مزارش در شهر کولاب تاجیکستان زیارتگاه مردم است، بیش از ۱۱۰ اثر باقی است. در تاجیکستان او را حضرت امیر جان می‌نامند و از او به «امیر کبیر» و «شاه همدان» نیز نام برده شده‌ است.

وی افزود: زمانی که همدانی برای زیارت مقبره «میرسیدحسن» ملقب به «شاه خاموش» عارف اصفهانی قرن ششم هجری به کولاب تاجیکستان می رود، به خانواده اش وصیت می کند که هر زمان از دنیا رفت، او را در تاجیکستان دفن کنند. او سرانجام در راه سفر حج در افغانستان فوت می کند و در ختلان به خاک سپرده می شود.

*حک شدن تصویر عارف همدانی روی اسکناس‌های تاجیکستان

این مستندساز یادآور شد: جالب اینکه روی اسکناس های 10 سامانی تاجیکستان نقاشی صورت خیالی منسوب به میرسعید علی همدانی حک شده است و من این مستند را با هدف نمایش گستره فرهنگی ایران از دیرباز تاکنون ساخته ام، تا مخاطبان بدانند مرزهای این فرهنگ از چه زمانی و تا چه جغرافیایی گسترده شده است.

بمانی تأکید کرد: ما با حضور در تاجیکستان زندگی امروز مردم این دیار و تاثیر میرسیدعلی همدانی در آن را مورد بررسی قرار دادیم. به همین منظور مصاحبه هایی با تاجیک ها داشته ایم تا تاثیرپذیرتری حضور او در شکل گیری فرهنگ کسب و کار تاجیکستان را مرور کنیم.

وی در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن دوره جدید شبکه مستند، اعلام کرد: این مستند با نام «حضرت امیرجان» در 45 دقیقه ساخته شده است و اکنون در مرحله تدوین به سر می برد تا پس از پایان مراحل تولید، برای پخش به شبکه مستند تحویل داده شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، یک سال پیش در مراسم بزرگداشت میرسیدعلی همدانی که به مناسبت ثبت نام او در فهرست مشاهیر سال 2014-2015 یونسکو برگزار شد، علی‌اشرف مجتهد شبستری - سفیر پیشین ایران در تاجیکستان - با اشاره به احتمال اینکه امام خمینی (ره) نواده میرسیدعلی همدانی باشد، تاکید کرد که این احتمال در سایت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی -نوه حضرت امام- و برخی سایت‌های حوزوی آمده است و بر اساس این ادعا اصالت امام خمینی (ره) به همدان بازمی‌گردد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.