شهرکرد؛

مرزه کلاری گونه بومی و انحصاری چهارمحال و بختیاری

مرزه کلاری گونه گیاهی بومی و انحصاری استان چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از شهرکرد به نقل از پورتال اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری؛ گونه «مرزه کلاری» با سطح وسعت کمتر از 500 متر مربع، از گونه‌های بومی این استان است که در هیچ جای دیگر دنیا مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در دیدار و نشست با مسئولان موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، با بیان این مطلب گفت: این استان با توجه به عوامل مختلفی همچون آب، خاک، اختلاف ارتفاع و شرایط آب و هوایی، دارای پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی است.

شهرام احمدی با اشاره به وجود 5 کانون عمده جنگلی در چهارمحال و بختیاری افزود: 20 درصد از مساحت این استان را جنگل ها تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: 2/5 درصد از مساحت جنگل های کشور نیز در چهارمحال و بختیاری است.

احمدی، وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد، خشکسالی، قاچاق گونه‌های در معرض خطر، قطع درختان برای تهیه هیزم و زغال و آلودگی هوای ناشی از ریزگردهای داخلی و خارجی را از عوامل مهم تخریب این جنگل ها عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در زمینه تراکم بالای گونه‌های گیاهی و جانوری استان هم گفت: چهارمحال و بختیاری به دلیل دارا بودن حدود 87 درصد از اکوسیستم کوهستانی، گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و متوسط 28.3 درصد گونه بومی در میلیون هکتار، بالاترین میزان گونه‌های بومی ایران را دارد.

وی با اشاره به شناسایی بیش از 8 هزار گونه گیاهی در ایران اظهار داشت: تا کنون بیش از یک هزار و 500 گونه از این تعداد در چهارمحال و بختیاری شناسایی و ثبت شده است.

احمدی با بیان اینکه 14 گونه گیاهی این استان در معرض خطر انقراض هستند گفت: گونه‌های گل نرگس گونه تازتا، کرفس کوهی، کرفس سفید، مرزه کلاری و لاله واژگون زاگرس با یک درجه حفاظت بالاتر در طبقهEN(احتمال بالای انقراض) و چشم ونوس، بومادران بختیاری، موسیر، رازیانه کوهی غشائی، باریچه، آنقوزه، عروس سنگ زردکوهی، عروس سنگ زاگرسی و زرین گیاه با یک درجه حفاظتی پایین‌تر در طبقهVU(احتمال بالای تهدید و در خطر بودن) قرار دارند.

در این دیدار بر لزوم حفاظت بهتر از گونه های اندمیک در چهارمحال و بختیاری و ادامه تحقیقات در این زمینه تأکید و تبادل نظر شد و منابع آب زیرزمینی این استان و تأثیر آن بر گونه های گیاهی در معرض انقراض مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.