دیدگاه‌های متفاوت قاهره و ریاض درباره نقش اسد در سوریه

با وجود تلاش قاهره و ریاض برای نشان دادن هماهنگی مواضع خود در قبال بحران سوریه، دیدگاه‌های آنها درباره نقش بشار اسد با یکدیگر متفاوت است.

دیدگاه‌های متفاوت قاهره و ریاض درباره نقش اسد در سوریه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی عربی، "عادل الجبیر،" وزیر خارجه عربستان سعودی هر گونه راه حل برای بحران سوریه را که به کناره گیری "بشار اسد،" رئیس جمهور این کشور منجر نشود، رد کرد. 

وی این سخنان را یک روز پس از سخنان "سرگئی لاوروف،" وزیر خارجه روسیه ایراد کرد که از همه طرف های سوری خواست برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آماده شوند و ابراز امیدواری کرد پیشرفتی سیاسی در حل بحران به دست آید. 

خبرنگار این شبکه در قاهره در گزارشی با اشاره به بررسی تحولات بحران سوریه و نتایج گفتگوهای کمیته چهارجانبه بین المللی در ژنو در خصوص حل سیاسی این بحران، در دیدار عادل الجبیر و سامح شکری وزرای خارجه عربستان سعودی و مصر در قاهره افزود: دو طرف تلاش کردند نشان دهند هیچ اختلاف نظری درباره راههای حل بحران سوریه ندارند. 

شکری گفت: در گذشته هیچ اختلاف نظری نبوده است و اکنون نیز هیچ اختلافی در کار نیست. ما اتفاق نظر داریم و هماهنگی های زیادی در خصوص بحران سوریه بین ما وجود دارد. 

الجبیر نیز از حصول برخی پیشرفت ها سخن گفت و افزود مواضع ما در خصوص حل بحران سوریه به یکدیگر نزدیک است اما نمی توانم بگویم که به توافقی دست پیدا کرده ایم. 

در ادامه گزارش با اشاره به کنفرانس خبری شکری و الجبیر در قاهره آمده است: هر چند دو طرف لحن دیپلماتیک محکمی داشتند اما به نظر می رسد موضع آنها در خصوص بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حملات روسیه در سوریه تطابق چندانی با هم نداشت. 

سوسن ابو حسین روزنامه نگار مصری گفت: همانگونه که سامح شکری اعلام کرد به مصر گفته شده است هدف از دخالت نظامی روسیه مبارزه با تروریسم است که دامنه آن در بسیاری از کشورهای عربی گسترش یافته است. مصر از این مسئله استقبال کرده است. 

در ادامه گزارش آمده است: در حالی که قاهره با ادامه حضور اسد در دوره انتقالی به منظور اجرای تغییرات دموکراتیک و بازسازی نهادهای دولتی سوریه موافق است، ریاض هر گونه نقش اسد را در آینده سوریه رد می کند. در همین حال وزیر خارجه مصر بر ادامه رایزنی ها بین قاهره و ریاض تاکید کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار