کرمان؛

واکسیناسیون بیش از40 هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در کرمان

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسیناسیون رایگان بیش از40هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛مهدی یزدانپناه با اشاره به اینکه فاز دوم واکسیناسیون همزمان دامهای سنگین بر علیه بیماری تب برفکی از 25 مهر ماه آغاز شده است، گفت :پیش بینی می شود در این فاز نزدیک به 40 هزار رأس دام مورد واکسیناسیون قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تقریباً تمام دامهای زوج سم از جمله: گاو، گاومیش، بز و گوسفند به این بیماری مبتلا می شوند، افزود : با وجود واگیری بالای بیماری تب برفکی، تلفات ،بیشتر در دامهای جوان دیده می شود.

یزدانپناه افزود: ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق تماس مستقیم دامها با یکدیگر، تماس غیرمستقیم و انتقال ویروس عامل بیماری به صورت مکانیکی مانند: انتقال از طریق آب، باد، وسایل و لباس های آلوده و غیره منتقل می شود.

وی دوره کمون (نهفتگی ) این بیماری را 2 تا 14 روز عنوان و تأکید کرد: دامداران باید توجه داشته باشند که تب، بی اشتهایی، ریزش بزاق و لنگش از مهمترین علائم این بیماری است.

یزدانپناه خاطرنشان کرد: کاهش تولیدات دامی و تلفات در دامهای جوان می تواند ضربات و لطمات جبران ناپذیری به صنعت دامپروری وارد کند.

وی کنترل بیماری تب برفکی را به دلیل وجود عوامل مختلف دخیل در انتقال بیماری، دوره کمون نسبتاً طولانی و تردد غیر مجاز دام از جمله مرزهای شرقی استان، بسیار مشکل دانست و تصریح کرد: دامداران با رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی می توانند نخستین گام را در راستای پیشگیری از بیماریهای مختلف دامی از جمله تب برفکی بردارند.

یزدانپناه یادآور شد: جلوگیری از تردد بی ضابطه دام به دامداریها، اخذ مجوز حمل و نقل دام از دامپزشکی برای جابجایی دامها، جلوگیری از ورود و خروج افراد متفرقه به دامداری، عدم تماس افراد و کارگران دامدارای با دامها و صاحبان دامداریهای آلوده و ضدعفونی جایگاه دام و وسایل مربوطه از جمله نکات بهداشتی مهم در راستای پیشگیری از بیماریهای دامی از جمله تب برفکی است.

وی با اعلام اینکه واکسیناسیون دامها یکی از راههای پیشگیری از بیماریهای دامی است، افزود: به منظور ایجاد پوشش ایمنی یکنواخت در جمعیت دامی استان، سالیانه سه فاز همزمان واکسیناسیون دامها علیه بیماری تب برفکی توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت می گیرد.

یزدانپناه با اشاره به نقش مهم دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی در تأمین فراورده های خام دامی از جمله: شیر و گوشت ، خاطرنشان کرد: اولویت این فاز واکسینه نمودن و ایمن سازی دامهای صنعتی و نیمه صنعتی است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.