تعرفه دار شدن 700 خدمت جدید پزشکی

در حوزه تعرفه و نظام پرداخت 700خدمت جدید پزشکی تعرفه دار شده که به شفافیت عملکرد کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست تخصصی موسسه ملی تحقیقات سلامت پیشگیری سطح چهارم دکتر آقاجانی‌ معاون درمان وزارت بهداشت ‌درخصوص رویکرد وزارت بهداشت در موضوع کاهش هزینه های غیر ضروری گفت: از سال 94 از اقدامات اصلی وزارت درمان کنترل هزینه‌ها و‌ جلوگیری ‌از هزینه‌های غیر ضروری بوده است که جلساتی با دانشگاه‌ها داشته‌ایم که راه حل‌هایی به نتیجه رسیده و برخی هم در حال اجرا هستند.

وی ادامه داد: سطح بندی خدمات میتواند با وجود مقاومت‌های زیاد اجتماعی و سیاسی از هزینه های غیر ضروری جلوگیری کند.امیدواریم تا پایان سال بتوانیم توزیع امکانات و بهره‌مندی مردم را تضمین کنیم.

آقاجانی در خصوص نظام ارجاع عنوان کرد: نظام ارجاع بدون زیر ساخت‌ها فایده‌ای ندارد، 600 کلینیک فعال و 250 کلینیک در حال ساخت داریم که 23 میلیون روستایی از‌ نظام ارجاع بهره‌مند خواهند شد.

معاون درمان در خصوص ‌راهنماهای بالینی تصریح کرد: ‌راهنماهای بالینی خیلی پیچیده و فنی هستند ولی دور از دسترس نیستند. استقرار راهنمای بالینی تاثیرات جدی در تغییر شیوه طبابت در نظام سلامت خواهد داشت. یکی از آفت‌ها سطحی نگری نسبت به این موضوع است . کمیته ای تشکیل شده و هیأت ها و انجمن هایی‌ مشغول شده‌ ‌اند. اقدام بعدی در دانشگاه علوم پزشکی قم شروع شده است که تعیین شاخص برای پزشکان است که از این طریق میتوان پزشکی را که بیش از شاخص ها تقاضای خدمات ‌دارو و آزمایش را دارند را شناسایی کنیم.

 وی افزود: گام اول در کاهش هزینه‌های غیر ضروری اطلاع رسانی به پزشکان است تا از این طریق روش های طبابت اصلاح گردد. نظام پرداخت به مراکز درمانی هم حائز اهمیت است که آفت و مشکلات زیادی دارد . کار بسیار بزرگی باید صورت گیرد. موضوع پرونده الکترونیک خدمات از بزرگترین اقداماتی است که در این حوزه باید انجام شود.از نظر آسیب‌‌شناسی باید آگاهانه حرکت کنیم چراکه اگر در اطلاع رسانی حلقه اعتماد پزشک و بیمار را از بین ببریم برای بازگشت به این اعتقاد باید سال‌ها زمان بگذاریم. اگر بخواهیم نظام پرداخت را اصلاح کنیم باید در خود حوزه اقدامات صورت بگیرد.

دکتر ‌اولیائی منش مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت در خصوص سیاست ها و برنامه های وزارت بهداشت در کنترل هزینه ها بعد از طرح تحول سلامت گفت: نیروی پزشکی تربیت شده با نیاز کشور تطبیق داده نمی‌شود، علاوه بر این عده ای حاضر نیستند به نقاط دور دست بروند. قوانین ما باید پزشک را از اجبار توسط بیمار برای ارائه دارو و خدمات محافظت کند تا از ارائه خدمات اضافی توسط پزشکان جلوگیر شود. دو مکانیزم اصلی وجود دارد که مکانیزم مدیریت و اداری است، باید فهرستی از دارو و خدمات داشته باشیم و از همان ابتدای درمان داروی گران قیمت را برای بیمار تجویز نکنیم. اگر بیمه محدودیت برای پوشش هزینه ها بدهد می‌تواند در حذف هزینه های غیر ضروری کمک کند.

وی افزود: باید برای پزشکان ‌مشوقی بگذاریم و به پزشکانی که در کاهش هزینه های غیر ضروری با ما همکاری کرده‌اند رتبه بدهیم، داروها باید از لحاظ ایرانی و خارجی بودن و هزینه ها تقسیم بندی شوند.

وی در خصوص مکانیزم کنترل هزینه ها گفت: باید از خدمات نامناسب و غیر موثر جلوگیری کنیم اگر پزشک توسط کمیت و یا همکاران خود کنترل و نظارت ماهیانه شود، میتواند نقش موثری در‌کنترل هزینه های غیر ضروری داشته باشد.

وی ‌در ادامه گفت: داشتن سیستم بیمه‌ای صحیح نیز میتواند موثر باشد ما برای خدمات ‌گران‌قیمت سقف تعیین کرده، این یعنی مقداری رشد ‌در هزینه‌ها نسبت به سال گذشته در نظر گرفته ایم برای خدمات خارج از تعهد بیمه‌ای کمیته ای در داخل بیمارستان تصمیم گیری های لازم را جهت پوشش هزینه‌ها انجام می‌دهد،ما سیستم اعمال نظارت مدیریت هزینه‌ای بیمه را پذیرفته‌ایم و آن را در بودجه‌های طرح تحول سلامت اعمال خواهیم کرد.

اولیای گفت: مدیریت بازار تجهیزات پزشکی از ابتدای طرح تحول سلامت به شدت در کاهش هزینه‌ها موثر بوده است.

وی در خصوص تعرفه ها عنوان کرد: در حوزه تعرفه و نظام پرداخت 700خدمت جدید تعرفه دار شده که به شفافیت عملکرد کمک کرده است.برای برخی خدمات پزشکی پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته شده است. سیستم اطلاعات بیمارستانی به طرح تحول سلامت کمک کرده است، شاید در گذشته تنها 70بینمارستان این امکان را داشته است ولی در حال حاضر میتوان گفت: شاید 70 بیمارستان این امکان را ندارند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار