نگه داری اطلاعات در فضای مجازی

I Cloud اطلاعات شما را قبيل از موسیقی، عکس ها، نرم افزارها، مدارک، شما را ذخیره کرده و به صورت بی سیم و خودکار بین دستگاههای شما به اشتراک می گذارد. این آسانترین راه برای مدیریت داده های شماست.

به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر روز میلیون‌ها کاربر حجم زیادی از محتوای دیجیتال در دنیا را تولید می‌کنند. فیلم، عکس و فایل‌های متنی بخشی از این محتوای دیجیتال است که بی‌شک باید در جایی ذخیره شوند. در گذشته هارددیسک رایانه پاسخگوی این حجم بود، اما امروزه این نیاز فراتر رفته و باید به‌دنبال راه‌های جایگزینی برای این حجم زیاد داده‌ بود.

پيداكردن فضاي كافي براي ذخيره‌كردن داده‌ها چالش بسيار بزرگي است. مادامي كه پاي انتخاب هارد درايوهاي بزرگ‌تر در ميان باشد، تعداد كمي از ما سراغ گزينه‌هايي مانند: فلش يا سي دي خواهيم رفت. به هر صورت گزينه‌هاي ذخيره‌سازي آنلاين بر روی سرورهای ابر راه‌حل مناسبی است كه امروزه اكثر درخواست‌ها را به خودش اختصاص داده است. ذخيره‌سازي ابری مزاياي بسياري را نسبت به ذخيره‌سازي سنتي ارائه مي‌دهد. 

فضای ابری چیست؟
ذخيره‌سازي ابر، مدلي از فضاي ذخيره‌سازي آنلاين شبكه‌يي است كه در آن داده‌ها در حافظه‌های مجازي ذخيره‌سازي می‌شود. افرادي كه نياز دارند داده‌هايشان ميزباني شود، فضاي ذخيره‌سازي را دریافت مي‌كنند يا با پرداخت هزینه تهیه می‌کنند و آن را براي نيازهاي خويش به كار مي‌برند.


امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ حوزه دیجیتال خدمات ذخیره سازی در فضای ابری را به کاربران خود در جهان ارائه می کنند. مایکروسافت با سرویس «وان درایو» (OneDrive)، گوگل با سرویس «گوگل درایو» (Google Drive)، اپل با «آی کلاود» (iCloude) و آمازون با «کلاود درایو» (Cloud Drive) در این میدان حضور دارند. همچنین دراپ باکس (DropBox) که باید آن را یکی از قدیمی های این حوزه دانست، همچنان به عنوان رقیبی در این فهرست حضور دارد. البته دامنه شرکت های ارائه کننده خدمات فضای ذخیره سازی ابری به اینها محدود نمی شود، اما سرویس های نام برده مشهورترین و کارآمدترین آنهاست.

۱. گوگل درایو (Google Drive)

clouds-drive

این سیستم را می توان از بهترین نمونه‌های فضای ابری دانست که توسط گوگل پشتیبانی می شود. می‌توان در آن به طور همزمان به ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری اطلاعات و فایل‌ها پرداخت. شما نیاز به ثبت نام یا ساختن اکانت‌های متعدد نخواهید داشت چرا که این سیستم برروی حساب گوگل شما فعال خواهد بود.در سرویس رایگان آن شما می‌توانید تا 5 گیگابایت ذخیره سازی را انجام بدهید و در سرویس پولی این میزان تا 100 گیگابایت افزایش خواهد یافت.سرعت آپلود و راحتی کار با آن از دیگر مزایای این سیستم است.

۲. وان درایو (Microsoft OneDrive)

clouds-onedrive

این سرویس هم برای افرادی مناسب است که خواهان سرعت بالا در آپلود هستند و محیط آن مانند اینترنت اکسپلورر است. تا 25 گیگابایت قابلیت ذخیره‌سازی دارد و در آن تا 50 مگابایت به طور همزمان می توان فایل ذخیره کرد. به این سیستم از طریق وب‌سایت می توان دسترسی پیدا کرد و اپلیکیشن ویندوزفون، آیفون و اندروید نیز برای آن منتشر شده است. همچنین قابلیت ویرایش فایل های آفیس به صورت مستقیم در آن برقرار است.

۳. باکس (Box)

clouds-box

در باکس متناسب با نوع ثبت نام بین 5 تا 50 گیگابایت فایل به صورت رایگان می توان ذخیره کرد و قابلیت مهم آن راحتی درگ و دراپ کردن فایل ها از روی دسکتاپ برای آپلود است. اپلیکیشن‌های اندروید، آیفون، آیپد و بلک بری برای باکس وجود دارند تا در هر کجا که هستید بتوانید به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشید. قابلیت ویرایش مستقیم فایل‌های ورد و اکسل نیز به کمک افزونه‌هایی در آن وجود دارد.

۵. آی‌کلاد (iCloud)

clouds-icloud

این سرویس برای دستگاه‌های با سیستم عامل iOS موجود است و به شما قابلیت ذخیره‌سازی تا 5 گیگابایت را می‌دهد و اگر مورد نیاز شما نبود باید برای افزایش آن مبلغی را بپردازید. تمام کسانی که فایلی را از فروشگاه iTunes خریداری کرده و از طریق این سیستم اشتراک‌گذاری می‌کنند، از حجم 5 گیگا‌بایتیشان کم نمی‌شود. این سیستم نیز مانند سرویس قبلی قابلیت ذخیره‌سازی همه نوع فایل را به شما می دهد.

۶. دراپ‌باکس (Dropbox)

clouds-dropbox

دراپ‌باکس یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سرویس‌های فضای ابری است. استیو جابز پیش از راه‌اندازی iCloud سعی کرد دراپ‌باکس را خریداری کند که البته توافقی بین این دو حاصل نشد. رابط کاربری بسیار ساده، محیطی تر و تمیز و کاربر پسند. امکان ذخیره‌سازی همه نوع فایل و به اشتراک‌گذاری آنها، قابلیت همگام‌سازی فایل‌ها از طریق یک فولدر اختصاصی در سیستم عامل دسکتاپ شما و پشتیبانی از همه پلتفرم‌های جدید موبایل آن را به یکی از برترین سرویس‌های ارایه فضای ابری بدل می‌سازد. شما در ابتدا ۳ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار خواهید داشت که البته با دعوت از دوستانتان می‌توانید این فضا را به ۱۶ گیگابایت هم برسانید. مزیت این سرویس این است که بر خلاف وان‌درایو، گوگل درایو و آی‌کلاد شما را به یک اکوسیستم خاص سوق نمی‌دهد و مستقل از این که بیشتر از سرویس‌های کدام کمپانی استفاده می‌کنید می‌توانید از دراپ‌باکس استفاده کنید.

دسترسی به فضای ابری چگونه است؟
برای دسترسی به هر یک از این خدمات می توان به صورت مستقیم به وبسایت آن مراجعه کرد. با این حال هر یک از این شرکت ها نرم افزار ویژه ای برای نصب روی رایانه یا گوشی هوشمند دارند که به وسیله آن می توان به شکلی سریع تر به فضای ابری دسترسی یافت. از دیگر مزایای نصب چنین نرم افزاری روی رایانه یا گوشی، قابلیت «همزمان سازی» فایل هاست.
به عنوان پایه‌ای‌ترین مراحل، یک حافظه ابری به یک دیتا سرور نیاز دارد که به اینترنت متصل باشد. سپس یک کاربر، کپی اطلاعات و داده‌های موردنظر خود را به وسیله اینترنت به دیتا سرور می‌فرستد تا این دادهها ‌ذخیره شود. هر زمان که کاربر نیاز به این اطلاعات داشت، از طریق یک رابط کاربری مبتنی بر وب به دیتا سرور دسترسی پیدا می‌کند. در آخر، سرور یا این اطلاعات و داده‌ها را به کاربر بر می-گرداند یا اینکه به کاربر اجازه می‌دهد تا بر روی سرور به این اطلاعات دسترسی پیدا کند و خود کاربر داده‌ها را ویرایش کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار