جان کربی: با حمایت ایران از اسد و حزب الله مشکل داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشینگتن با موضوع حمایت ایران از نظام سوریه و مقاومت لبنان مشکل دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه وزارت خارجه آمریکا، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه در این وزارتخانه، نشست اولیه کری و ظریف را فقط درباره موضوع برجام و مسائل مربوط به اجرای آن دانست.
 
کربی در ابتدای این نشست گفت: همانطور که اطلاع دارید، امروز جان کری وزیر امور خارجه به وین رفته است و در آنجا با دیدارهایی با وزیر امور خارجه اتریش، دیمستورا فرستاده ویژه سازمان ملل و ظریف، وزیر امور خارجه ایران دارد. وی دیدارهایی بسیار کوتاه با همتایان خود از ترکیه، روسیه و عربستان سعودی نیز کرده بود که می توان آن را آمادگی برای دیدارهای چند جانبه برای نشست فردا در وین دانست تا درباره بحران جاری در سوریه و گزینه های انتقال سیاسی بحث و گفتگو شود. 

وی ادامه داد در خصوص بلاروس، با هماهنگی اتحادیه اروپا، گفت: آمریکا تخفیف هایی را در تحریم های این کشور صورت داده است و با توجه به اقدامات مثبت بلاروس در آزادی همه شش زندانی سیاسی خود صورت داده است. این کاهش تحریم ها محدود به برخی روابط تجاری با بلاروس است تا دولت این کشور را برای برداشتن گام های مثبت بهتر در خصوص حقوق بشر و مردمسالاری شود. 

کربی درخصوص محتوای دیدار ظریف وکری گفت: دیدار این دو درباره برجام و همکاری با ایران برای گام هایی بود که ایران می بایست برای اجرای برجام بردارد. این دیدار برای صحبت درباره برجام بود و بحثی از درگیری های سوریه صورت نگرفته است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تیم همراهی کننده کری در دیدار با ظریف که به گفته خبرنگار حاضر، ربطی به برجام ندارد و بیشتر مربوط به مقابله با داعش است گفت البته من تصویری را که شما اشاره می کنید ندیده ام ولی همانطور که گفتم، هدف از این دیدار، موضوع اجرای برجام بود؛ زمانی که به اینجا می آمدم، این فرصت برای من پیش آمد تا با برخی از کارکنان وزیر خارجه که در این نشست حاضر بودند، صحبت کنم و چیزی که آنان به من گفتند این بود که موضوع سوریه و انتقال سیاسی در این نشست مطرح نشده است.

چیزی که می توانم بگویم این است که هدف نشست که با هماهنگی دو طرفه بود، برجام و اجرای آن بود. وزیر امور خارجه آمریکا از ظریف درخواست دیدار در این خصوص را کرده بود و این دیدار نیز در همین زمینه برگزار شده است. 

کربی گفت: وزیر خارجه نیز این اطمینان را دارد که زمان کافی برای شنیدن دیدگاه های ظریف در نشست چند جانبه فردا دارد که نه فقط ایران، بلکه چندین نماینده فردا در این نشست حاضر هستند و همه فرصت این را دارند که درباره این موضوع بسیار مهم صحبت کنند. البته من دیدارهای بیشتر کری و ظریف را نیز بعید نمی دانم که در آن موضوع سوریه مطرح شده باشد. البته این را نیز باید افزود که احساس بیشتر شرکت کنندگان در نشست اخیر نیز این بود که لازم است ایران نیز در گفتگوهای سوریه حضور داشته باشد. 

وی افزود: کری نیز باور دارد در این مقطع زمانی که تلاش می شود وارد فرایند انتقال شویم، بسیار اهمیت دارد که ایران نیز در این گفتگوها حاضر باشد. البته اگر این برداشت باشد که ما مشکلی با اقدامات ایران در حمایت از حکومت اسد یا گروه حزب الله نداریم، قطعا اینگونه نیست. ما این را بارها نیز گفته ایم که قطعا از نقشی که روسیه نیز در این کشور در سوریه باز می کند، راضی نیستیم و این موضوع را نیز گفته ایم. با این حال این بدان معنا نیست که در این مقطع از مذاکرات سیاسی، هیچکدام از این دو کشور نباید کنار گذاشته شوند.

کربی ادامه داد: ما بسیار پیشتر از درگیری های داخلی در سوریه، اقدامات ایران در حمایت از حزب الله و نقش این کشور در خاورمیانه را مخرب دانسته ایم و برای همین نیز تحریم هایی علیه این کشور اعمال کرده ایم. ما خواستار توقف چنین اقدامات و رفتارهایی هستیم و این رفتارها و اقدمات متوقف نشوند، ابزارهایی برای مقابله با این اقدامات را داریم.

آنچه که در نشست فردا مطرح می شود، چارچوبی است که می تواند در انتقال سیاسی در سوریه مطرح باشد. چارچوب دولتی که شامل بشار اسد نباشد و بتواند قابل اعتماد و باثبات باشد. این همه تلاش ماست و اگر از من پرسیده شود که آیا پیش شرطی در این خصوص گذاشته شده است یا نه، باید بگویم از چنین تلاش هایی خبر ندارم، با ایران نیز مقابله های لازم در خصوص اقداماتی که انجام داده است، صورت می گیرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت البته من نشنیده ام که هرگز رئیس جمهور یا وزیر خارجه بگویند که قبول داریم برای رسیدن به یک انتقال سیاسی قابل دوام و باثبات، می بایست با ایران مذاکره کنیم یا آنان را وارد مذاکرات کنیم، همینطور روسیه؛ البته ما این کار را کرده ایم ولی اگر سوال اینگونه باشد که بدون حضور برخی کشورها از جمله ایران نمی توان به یک انتقال باثبات سیاسی رسید، باید گفت همینطور است و برای همین هم شاهد حضور ایران در نشست وین هستیم. 

وی افزود: نمی خواهم این تصور به هیچ روی ایجاد شود که ما مشکلی با رفتارهای ایران نداریم، بلکه داریم و در این خصوص نیز روشن صحبت کرده ایم. ایران این فرصت را دارد تا قدرتی سازنده تر در منطقه باشد، به جامعه جهانی کمک کند تا کار درست را انجام دهد، یعنی ایجاد فرایندی که مردم سوریه بتوانند دولتی فراگیر و پاسخگو بالای سر خود داشته باشند که به دنبال منافع مردمش برود.

ایران می تواند بخشی از این فرایند باشد و این تصمیی است که این کشور باید بگیرد. ما در خصوص رفتارهای ناخوشایند ایران، نه در کلام بلکه در عمل ابزارهایی برای مقابله داریم و اگر این رفتارها، نه در قبال مردم سوریه بلکه در قبال مردم دیگر کشورها ادامه داشته باشد، ما با آن مقابله می کنیم و برای مقابله نیز آماده هستیم. 

کربی درباره سوال خبرنگاری که پرسیده بود چه چیزی تغییر کرده است که به یکباره آمریکا که پیشتر حضور ایران را مناسب نمی دانست، اکنون خواستار حضور ایران شده است، گفت: تحرکات دیپلماتیکی صورت گرفته است که ما، جان کری به این باور رسیده ایم که اکنون زمان مناسب برای حضور ایران در میز گفتگوهاست. هفته گذشته در نشست چند جانبه ای که به مراتب از نشست فردا کوچکتر است، گفتگوهای سازنده ای صورت گرفت و دیدگاه کری، الجبیر، لاوروف و وزیر خارجه ترکیه این بود که اکنون می توانیم ایران را وارد بحث ها کنیم. افزون بر دیدگاه این چهار کشور، دیدگاه کشورهای دیگر نیز همین بود. 

وی گفت: البته این را نیز باید بیفزایم که در کنار اینکه نمی خواهم نقش ایران را کوچک نشان بدهم، باید بگویم که ایران یکی از شرکت کنندگان در نشستی است که شرکت کنندگان بسیار زیاد دیگری نیز حضور دارند و در این نشست می توان صحبت های ایران را شنید. صحبت از مجبور شدن آمریکا برای وارد کردن یا نکردن ایران یا کشور دیگری مطرح نیست. باور دارم که دعوت از ایران نشان می دهد ما در فرایند سیاسی در کجا قرار داریم. حتی اگر بخواهید بگویید که نقش نظامی روسیه باعث شده است ما مجبور شدیم به چنین تصمیمی دست بزنیم، ما بار دیگر مخالفت می کنیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار