توسعه کار دانشجویی در حوزه علوم پزشکی

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت یکی از سیاست‌های کلان وزیر بهداشت در دوره جدید را واگذاری مسئولیت اجرایی امور قابل واگذاری به دانشجویان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نبی مطلبی با بیان این مطلب گفت: سعی داریم در حوزه‌های اداره کل دانشجویی نظیر ادارات رفاهی، مشاوره و سلامت روان و تربیت بدنی این سیاست را اجرایی کنیم.

مطلبی با تاکید بر اهمیت واگذاری امور دانشجویان به خودشان اظهار کرد: فعالیت‌هایی که تا پیش از این در ستاد شکل می‌گرفت به دانشگاه‌ها واگذار شده و این واگذاری همچنان ادامه دارد. در فاز بعدی  از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که به دانشجو اعتماد و امور را به خودشان واگذار کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته بدبینی مدیریتی و نگرانی از سپردن کار به دانشجو باعث شده بسیاری از کارها آسیب ببینند. این عدم توجه و عدم واگذاری کار و تمرکز مدیریتی باعث شکل‌گیری بحران‌هایی در حوزه دانشجویی شده است.

کار دانشجویی را توسعه می‌دهیم

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به شکل‌گیری شوراهای صنفی گفت: در بخش رفاهی شوراهای صنفی دانشجویان را شکل دادیم و تقویت کردیم و در حال ساماندهی آنها هستیم. شهرداری خوابگاه، نظارت بر اماکن رفاهی و دانشجویی و پیگیری یک سری از امور رفاهی مثل نظارت بر خدمات و برون سپاری خدمات همچون ایاب و ذهاب و نظافت را به دانشجویان سپرده‌ایم.

وی افزود: در بحث رفاهی تصمیم گرفته شد که غیر از بحث شوراهای صنفی، کار دانشجویی را بیشتر توسعه دهیم که دانشجویان در کنار واگذاری امور بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را در قبال کار دانشجویی دریافت کنند. این بخشی از اهداف راهبردی ماست برای اینکه بتوانیم مشارکت دانشحویان را افزایش دهیم.

مطلبی در تشریح این رویکرد در حوزه سلامت روان اظهار داشت: در بخش سلامت روان به خاطر محرمانه گی برخی از اطلاعات فردی دانشجویان و لزوم داشتن تخصص در این حوزه نمی‌توانستیم کل کار را واگذار کنیم.

وی افزود: اما دانشجویان را به عنوان همیاران در قابل گروه‌های همتایار و کانال‌های سلامت رفتار سازماندهی کردیم که در بخش‌هایی از کار در سطح یک و سطح چهار شامل پیشگیری و آموزش بتوانیم از همکاری آنها استفاده کنیم.

آیین‌نامه انجمن‌های ورزشی به زودی ابلاغ می‌شود

مدیر کل دانشجویی با اشاره به اهمیت مشارکت دانشجویان در امور ورزشی توضیح داد: در حوزه تریبت بدنی اخیرا برنامه‌ریزی‌هایی را شروع کردیم که به دستور وزیر و تاکید معاون وزیر بتوانیم فعالیت‌های ورزشی را هم سازماندهی کنیم.

وی یادآور شد: در این راستا انجمن‌های ورزشی دانشجویی را در دانشگاه‌ها شکل خواهیم داد. آیین نامه آن در دست تدوین است و به زودی ابلاغ می‌شود. پس از آن فرایندها را طراحی می‌کنیم تا بتوانیم امور تربیت بدنی را هم به دانشجویان واگذار کنیم.

مطلبی درباره روند شکل‌گیری انجمن‌های ورزشی خاطر نشان کرد: پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه آماده شده وپس از بررسی‌های حقوقی و انجام اصلاحات لازم شود انشا الله به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و به این ترتیب انجمن‌های ورزشی می‌توانند از اوایل ترم بعد شکل بگیرند.

۷۰۰ شورای صنفی در دانشگاه های علوم پزشکی 

وی با بیان اینکه که استقبال از شوراهای صنفی بسیار خوب و گسترده بود، گفت: در فاز اول انتخابات شوراهای صنفی بیش از ۳۵۰ شورا شکل گرفت، پیش‌بینی می‌کنیم در فاز دوم ۳۵۰ شورای دیگر شکل بگیرد و در مجموع در کل کشور ۷۰۰ شورای صنفی داشته باشیم.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به این که در کارها و فعالیت‌های جدید معمولا مشکلات و نقص‌هایی وجود خواهد داشت خاطر نشان کرد: در بدو شکل‌گیری انجمن‌ها، شوراها و کانون‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها در اجرا ممکن است دچار برخی نواقص و مشکلات شوند.

وی افزود: ما توصیه می‌کنیم در همه دانشگاه‌ها اطلاع رسانی منظم و مستمر جهت جذب مشارکت دانشجویان انجام شده و دانشجویان داوطلبانه وارد این کار شوند، دانشگاه‌ها هم اجباری برای اجرای آن ندارند، هر گاه فضا آماده بود می‌توانند وارد این حوزه شوند.

مطلبی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که استقبال دانشجویان از انجمن‌های ورزشی بیشتر از حوزه‌های رفاهی و سلامت روان باشد و آغاز این جریان می‌تواند شور و نشاطی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد کند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.