مشهد؛

دور جدید مهاجرت افغان ها به کشور های اروپایی از طریق مرزهای خراسان رضوی

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی از دوره جدید مهاجرت اتباع افغانی به کشورهای مختلف اروپایی از طریق مرزهای خراسان رضوی خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سید محسن صادقی افزود: سال گذشته حدود 390 هزار افغان به صورت غیرقانونی از مرزهای شرق ایران وارد و توسط نیروی انتظامی در سراسر کشور دستگیر و از طریق مرز دوغارون خراسان رضوی به کشورشان فرستاده شدند.

صادقی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر این است که روند عبور و مرور غیرمجاز اتباع افغان از مرزها کنترل شده و کشور مقابل هم به وظایف و مسئولیت های خود در این زمینه عمل کند و مانع از مهاجرت شود.

وی اظهار کرد: در بحث مهاجرت افغان ها به ایران با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم زیرا افرادی که از کنسول گری های ایران در افغانستان روادید دریافت می کنند، مبلغی را به عنوان وثیقه بازگشت به آن کنسول گری پرداخت می کنند اما درصد قابل توجهی از آنان بعد از اینکه به ایران می آیند دیگر بازنمی گردند و از تبعه مجاز به تبعه غیرمجاز تبدیل می شوند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در سفری که به همراه هیاتی از دست اندرکاران این حوزه به هرات داشتیم مساله مزبور در حضور مقامات آن کشور مطرح و تصمیم گرفته شد که ساز و کار بازدارندگی در این حوزه ایجاد شود.

وی انسداد کامل مرزهای خراسان رضوی با کشور افغانستان، ایجاد جاده های مرزی مناسب، آبرسانی و برق رسانی به پاسگاه ها و نگهداری جاده های مرزی را از زیرساخت های امنیتی پایداری برشمرد که توسط معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تامین خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی ، اجتماعی خراسان رضوی گفت: 747 تبعه خارجی با جرم قاچاق موادمخدر در زندان های این استان محبوس هستند که رایزنی های لازم با مقامات کشورهای متبوع برای انتقال آنها به کشورشان در حال انجام است.

دکتر صادقی با بیان اینکه مدیریت اتباع خارجی یکی دیگر از وظایف معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی است، افزود: 317 هزار نفر تبعه خارجی در خراسان رضوی سکونت دارند که از این تعداد 250 هزار نفر اتباع مجاز و دارای اوراق هویتی معتبر و حدود 70 هزار نفر اتباع غیرمجاز هستند.

وی گفت: از اتباع خارجی مجاز که در خراسان رضوی سکونت دارند 65 هزار نفر دانش آموز، چهار هزار و 300 نفر دانشجو، دو هزار نفر طلبه جامعه المصطفی و 40 هزار نفر دارای مجوز اشتغال هستند.

وی اظهار کرد: اتباع بیگانه غیرمجازی که در بخشهای مختلف خراسان رضوی شغلی دارند، مجرم محسوب می شوند و این افراد از سوی گشت های مشترک نیروی انتظامی و اداره کار شناسایی می گردند.

وی اضافه کرد: چهار هزار نفر از اتباع خارجی در اردوگاه مهمان شهر تربت جام زندگی می کنند که شرایط مهاجرت ویژه ای دارند و 53 هزار تبعه خارجی مجاز نیز در این استان از خدمات بیمه بهره می گیرند.

صادقی ازدواج مردان افغان با زنان ایرانی و مهاجرت آنان به ایران را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و گفت: در این حوزه نیاز به فرهنگ سازی دارد و جامعه خبرنگاری می تواند نقش موثری ایفا کند تا این میزان ازدواج ها کاهش یابد و فرزندان حاصل از این ازدواج با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: اگر ازدواج فرد خارجی با زن ایرانی با مجوز دولت انجام گرفته باشد براساس قانون مدنی فرزندان حاصل از این ازدواج تا سن 18 سالگی تابعیت پدر را دارند و پس از آن می توانند داشتن تابعیت مادر را تقاضا کنند.

وی اظهار کرد: اتباع خارجی که به صورت قانونی وارد کشور می شوند اگر فرزندانشان در ایران متولد شوندو تا سن 18 سالگی از ایران خارج نشوند می توانند تابعیت ایران را بگیرند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: افرادی که اقدام به ازدواج غیرقانونی با اتباع بیگانه می کنند فرزندان حاصل از این ازدواج از بسیاری حقوق شهروندی محروم می شوند.

وی بیان کرد: کارگروه ساماندهی اتباع خارجی در استانداری خراسان رضوی تشکیل شده که نگاه مدیریتی به اتباع خارجی مجاز داشته و در بحث اشتغال و مسکن به آنان کمک می کند.

وی بهره گیری از سرمایه گذاری اتباع بیگانه مجاز در خراسان رضوی را یکی از مزایای مهاجرت اتباع و تحکیم روابط اقتصادی بین دو کشور را عامل ارتقای امنیت برشمرد و افزود: یک سوم کالاهای وارداتی افغانستان از طریق خراسان رضوی تامین می شود و حجم مبادلات تجاری ایران با افغانستان در سال حدود دو میلیارد دلار است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در سفر اخیر به افغانستان و برگزاری نشستی با تجار افغان پیش بینی شد که ظرفیت های همکاری بین دو کشور در دو سال آینده به دو برابر افزایش یابد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.