شیراز؛

بررسی عوامل اصلی طلاق و راه کارهای پيشگيری آن

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: طلاق در جامعه ما رو به افزایش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ "فريبا استواری" گفت : در چند دهه اخير، طلاق در جامعه ما که جامعه ای اسلامی با تاکيد بر حفظ ارزش هاي اخلاقي است آهنگی رو به رشد داشته و توجه کارشناسان را به خود معطوف داشته که نشان از تحول در شيوه های طلاق است.

وی بیان کرد: طلاق در نظام حقوقی غربی بر انحلال يک رابطه زناشويي رسمی و قانونی در زماني که هر دو طرف هنوز در قيد حياتند و پس از وقوع آن مي توانند بار ديگر ازدواج کنند دلالت دارد. 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس افزود: البته ضرورت هايي باعث شده است تا خداوند به طلاق مشروعيت بخشد اما سياست هايي ديني به دعوت مردم به حفظ خانواده و پرهيز از طلاق بنيان شده است آموزه هاي روايي ،طلاق را ناپسند ترين حلال خود مي شمارند و خانه اي را که در آن طلاق واقع شده باشد را به خرابه تشبيه مي کند.

استواری ادامه داد: آنچه بيش از همه ذهن را آزار مي دهد اين است که اين نگراني ها تاکنون در قالب تحليل جامعه و تدوين سياست ها و برنامه هاي دقيق و هماهنگ، راهي به سوي کاهش مشکلات نگشوده و صرفا در حد بيان نگراني ها متوقف مانده است، تا آنجا که هم اکنون طلاق در کنار اعتياد فقر و بيکاري جزو مهمترين مشکلات اجتماعي شمرده مي شود. 

مشکلات طلاق بيشتر از آنکه به مردان آسيب برساند گريبان گير زنان مي شود اما اين به اين معنا نيست که مردان بعد از طلاق هيچگونه مشکلي ندارند بلکه مردان بيشتر از زنان دچار آسيب جدي رواني مي شوند طلاق در زندگي يک شکست تلقي مي شود که آثار مخربي در يک دوره طولاني بر جا مي گذارد.

وی عامل اصلي وقوع طلاق را 13 مورد عنوان كرد: نخست اعتياد به مواد مخدر : قدرت نه گفتن ،ماجراجوئي به علت حرکات و رفتارهاي غير متعارف که گاهي جوانمردي ناميده مي شود و بروز شکست هاي عشقي و احساس کذايي آرام دادن اقتصاد خانواده از نتايج اعتياد به مواد مخدر است .

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس اظهار کرد: ضرب و جرج زنان : که عموما به علت اعتياد به مواد مخدر توهم زا و مصرف مشروبات الکلي ،بي حوصلگي ناشي از بيکاري ، تعارضات فرهنگي ،توقعات غير متعارف زنان اعم از مالي و غير مالي و تضاد فرهنگي زوجين ،از بين رفتن و کمرنگ شدن مذهب و دين بخاطر وجود فرهنگ غرب و عادي شدن ماهواره و نفوذ فرهنگ بيگانه و استفاده غير اصولي از تلفن هاي همراه از علل ضرب و جرح منجر به طلاق است.

استواری ادامه داد: بيکاري امري است فراگير ،که به علت هجوم روستاييان و شهر ها ،بی توجهی به فن و تخصص و حرفه و همچنين وجود شهرک هاي صنعتي غير فعال رحجان فرهنگ رابطي به ضابطي و اعطاء وام به افراد غير مستحق به افزايش بيکاري مي انجامد و گاهي زنان تصور مي کنند اگر مردان را در فشار مالي توسط قانون قرار دهند ،مردان مجبور به کار يابي مي شوند و تعداد اين پرونده ها که در دادگستري ها و شورا حل اختلاف کم نيست .

وی افزود: ارتکاب جرائم توسط مردان نیز يکي از علل طلاق است .

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس با بیان اینکه تفاوت فرهنگي از دیگر علل طلاق است ادامه داد: تفاوت و تعارض چشمگير دو نسل گذشته و حال ،دخالت خانواده ها  در امورات فرزندان باعث اختلاف خانوادگي شده و نسل جديد پذيراي چنين فرهنگي نبوده که اين خود  موجبات اختلاف و طلاق مي شود .

استواری تصریح کرد: فشارهاي اقتصادي ناشي از درآمد کم ، توسعه فرهنگ تشريفاتي ،تفکيک خانواده ها و استقلال زوجين بعد از ازدواج ،توقعات زوجه از يکسووترس زوج از عدم مديريت بحران دليل ديگر طلاق است .

وی اظهار کرد: از دیگر علت های طلاق، ازدواج هاي غير سنتي و خياباني يا عشق هاي مجازي ، عدم اصول ابتدائي تشکيل خانواده، عدم مطالعه زوجين و عدم آگاهي بر حقوق همديگر، تفاوت سطح تحصيلي و خانوادگي، تفاوت سني (زوجه از زوج بزرگتر است به علت در آمد زنان و بيکاري مردان )، تفاوت هاي اخلاقي و سليقه اي و روي آوردن مردان به زوج هاي موقت است.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: راهکارهايی برای پيشگيري از طلاق وجود دارد.

استواری یکی از راهکارها را ايجاد اشتغال و توجه به مشاغل کوچک و خانگي و ترغيب خانواده به اينگونه مشاغل دانست.

وی ادامه داد: اعطاء وام با درصد کم به زنان و مردان کار آفرين و هدايت خانواده هايي که به علت بيکاري به دادگستري و يا به بانک ها و شهرک هاي صنعتي براي کاريابي مراجعه کرده اند از دیگر راهکارهای پيشگيري از طلاق است .

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس اظهار کرد: مبارزه جدي و فراگير با اعتياد و تحت کنترل گرفتن فروش و ورود، مبارزه جدي با بي بند باري و بد حجابي و تلاش براي رجعت به فرهنگ غني اسلامي ايراني، جلوگيري از توسعه و پخش  خطوط تلفن به صورت بي نام که علت بسياري از مشکلات در جامعه شده است از جمله راهکارهای پيشگيري از طلاق است.

استواری افزود: با کنترل ارتباطات موقت و يا نامشروع زنان و مردان، آموزش ساده زيستي، آموزش فرهنگ هاي سنتي خانوادگي و مبارزه با جرائم در سطح خانواده با توجه به آموزه هاي ديني می توان از طلاق پیشگیری کرد.

انتهای پیام/ت
برچسب ها: بررسی ، اصلی ، طلاق ، پیشگیری ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.