70 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار می‌شوند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به هدف این دانشگاه از ورود 70 درصد نیروهای خود به بازار کار خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در نشست خبری رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اصحاب رسانه به منظور گرامیداشت پنجمین سالگرد تاسیس این دانشگاه، مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای شامل مجموعه‌ای از مراکز آموزش عالی فنی، حرفه‌ای و مهارتی است که هدف آن تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بخش صنعت، حرفه‌ها و کشاورزی و توجه ویژه به توانایی‌های عملی و مهارتی ، تقاضا محوری و کارآفرینی از برجستگی‌های این دانشگاه است.
 
وی با اشاره به روند رو به رشد سطح علم در کشور گفت: ما در حال حاضر شاهد روند صعودی رشد علم در کشور هستیم که دانشگاه نیز به تبع آن باید روز به روز مجهزتر شود که ما از این نظر مشکلاتی را داریم.از جمله تجهیزات فنی که اغلب آنها مربوط به 50 سال گذشته، زمان تاسیس اولین دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور می‌باشد و ما امیدواریم مسئولین در این راه اقداماتی انجام دهند. 

شفیعی با اشاره به فرهنگ غلط جامعه ادامه داد: ورودی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان هنرستانی هستند که مشکل اساسی فرهنگ از همین موضوع نشات می‌گیرد. باور بر این است دانش‌آموزانی که در هنرستان تحصیل می کنند از لحاظ سطح علمی و نخبه بودن پایین هستند و سواد علمی ناچیزی دارند اما این در اصل اشتباه است بلکه کشور نیازمند افرادی است که در زمینه مهارتی سرآمد باشد. با توجه به آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال 84 تعداد تکنسینها در کشور رو به رشد بوده است و پس از آن سیر نزولی آن را شاهد بوده‌ایم و این بدان معنی است که در کشور مدرک‌گرایی رواج پیدا کرده است. 

شفیعی در خصوص راهکار رفع این معضل اظهار داشت: دولت باید با در نظر گرفتن حقوق مناسب انگیزه‌ای برای تکنسینها‌ ایجاد کرده و به ارتقاء علمی آنها توجه داشته باشد. دانشگاه های فنی و حرفه‌ای می‌بایست در ارزش افزوده اقتصادی سهیم باشد.
 
شفیعی افزود: در سال 1390 با مصوبه مجلس شورای اسلامی مراکز فنی و حرفه‌ای با هدف ساماندهی هرچه بهتر و موثرتر آموزش های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش جدا شد و فعالیت خود را با نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای در وزارت علوم تحقیقات و فناوری آغاز نمود.
اما این اقدام به صورت کامل انجام نشد یکی از مواردی که ما را با وزارت علوم وارد مشکل کرد باقی ماندن کادر آموزشی این مراکز بود و اینکه نتوانستیم این کادر آموزش و نیروهای مهارتی را با نام هیئت علمی داشته باشیم.وزارت علوم منطق این موضوع را به علت چاپ نکردن مقاله در ISI می‌داند. کاملا مشخص است که مدرس و دانشجو تکنسین قادر به چاپ مقاله در نمایه ISI نمی‌باشد و این امر نیز تاثیر در ارتقاء علمی نیروهای مهارتی ما ندارد. البته ما در حال تغییر این آئین نامه هستیم و تطبیق کادر آموزشی با هیئت علمی حدود 3 روز گذشته در هیئت امنا تصویب شده است.

شفیعی بیان کرد: هدف ما تقاضا محور کردن و کارآفرینی است که در همین راستا کارآفرینان زیادی را تربیت کردیم  و 70 درصد نیروهای فارغ‌التحصیل ما جذب بازار شدند. در آینده لازم است برای فناوری‌های جدید نیرو تربیت کنیم و مدرسین را به علم روز تجهیز کنیم. 

وی در پایان خبر داد: 24 آبان ماه پنجمین سالگرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در هتل المپیک با حضور قطعی سه وزیر و برخی از مقامات عالی رتبه برگزار می‌شود.

مسعود شفیعی در جمع خبرنگاران در خصوص جذب دانشجویان هنرستان از طریق دانشگاه آزاد و تاثیر آن روی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در گذشته دانش‌آموزان متقاضی سه سال را در هنرستان می‌گذراندند و سپس از طریق مراکز و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای جذب می‌شدند. اما اکنون پذیرش این دانش‌آموزان در دانشگاه آزاد سیستم مراکز فنی و حرفه‌ای را به هم ریخته است. زیرا دانشگاه آزاد اسلامی مهارت محور نیست و به صورت فنی دانشجویان را آموزش نمی‌دهد. 

وی ادامه داد: ما با جلساتی که با کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان داشتیم بنا را بر این گذاشتیم با توجه به این توافق اخیر بتوانیم از توانمندی‌های کشورهای خارجی استفاده کنیم.
از دولت نیز اقداماتی را در جهت بهبود این روند انجام دهند .

شفیعی توضیح داد: ما برای تطبیق کادر آموزشی با هیئت علمی تغییراتی را صورت دادیم به طوری که دکترای تخصصی مشغول به کار در این دانشگاه به عنوان استادیار فنی،‌ کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای مشغول به کار با عنوان مربی فنی و کارشناسی‌ها به عنوان آموزشیار فنی شناخته می‌شوند پسوند فنی به این معناست که این اعضا تنها در کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استادیار ، مربی و آموزشیار معرفی می‌شوند. 

وی در پایان اشاره کرد: ما در پی افزودن رشته‌هایی از جمله فیزیک هسته‌ای، نانو، هوافضا،‌ آی‌تی، هستیم و جا اندازی سیستم آی‌ سی‌تی،‌ی می‌تواندبه ارتقاء رتبه و سطح علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمک کند. با توسعه رشته آی‌تی می توانیم درآمدزایی بالایی داشته باشیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار