چرا نكوداشت ١٣ آبان سال ٩٤ از اهميت ويژه ای برخوردار است؟

لانه جاسوسی (سفارت آمريكا) در ١٣ آبان سال ٥٨ به تصرف دانشجويان و دانش آموزان درآمد از آن پس از اين روز به عنوان روز دانش آموزش ياد می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تاریخ انقلاب اسلامی، قبل از پیروزی و در دوران پیروزی با روزهایی مواجهه می شويم که به هيچ وجه از ذهن و فكر هيچ فردی خارج نمی شود و گويی تمام آن حوادث در تفكراتمان حك شده است و هرشخصی با هر سنی برای يك بار هم كه شده خاطرات آن دوران به گوشش خورده است از جمله اين رويدادها می توان به 15 خرداد، 12 بهمن، 22 بهمن، 14 خرداد، 8 شهریور، 17 شهریور و 13 آبان اشاره كرد كه هر کدام خاطرات خوب و بد زيادی با خود به همراه داشتند.

*در ١٣ آبان ٥٧ چه گذشت؟؟

صبح روز 13 آبان 1357 هجری شمسی دانش آموزان در حالی كه مدارس را تعطيل كرده بودند روبه سوی دانشگاه رفتند تا بار ديگر پيوندشان را با رهبر خويش به جهان اعلام كنند.

در همان ساعات اوليه نيروهای ضربت وارد دانشگاه شدند و دانشجويان و دانش آموزان برای مقابله با اين حمله آتش افروختند.

دانشجويان و دانش آموزان قصد داشتند آن روز به سوی منزل مرحوم آيت الله طالقانی راهپيمايی كنند. درست هنگامی كه عزم خروج از دانشگاه كردند با تيراندازی نيروها مواجه شدند و به دنبال آن دانشگاه صحنه برخوردهای خونين شد و بسياری از جوانان غرق در خاك و خون شدند و به دنبال آن ماموران پس از چند متر پيشروی در دانشگاه آنجا را ترك كردند.

امام خمينی (ره) در پيامی كه به همين مناسبت از پاريس برای امت قهرمان ايران فرستادند، فرمودند:"عزيزان من صبور باشيد كه پيروزی نهايی نزديك است و خدا با صابران است. ايران امروز جايگاه آزادگان است من از اين راه دورچشم اميد به شما دوخته ام صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانيان می رسانم".

و دقيقا پس از يك سال كه از آن روز می گذشت در ١٣ آبان سال ٥٨ پس از پيروزی انقلاب إسلامی و اخراج مستشاران نظامی و غیر نظامی آمریكا كه در واقع نقش آنتن‏ های اطلاعاتی را برای سازمان سیا بازی می‏ كردند، ایالات متحده فعالیت‏ های جاسوسیش را كه از درون سفارت رهبری هدایت می‏ شدند به شدت افزایش داد تا خلاء ناشی از خروج مستشاران را جبران كند.

لانه جاسوسی آمریكا با ایجاد شبكه‏ های جاسوسی و اطلاعاتی به دنبال آن بود تا با بحران آفرینی، تضعیف نیروهای اصیل انقلاب و جایگاه و شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و همچنین ایجاد گسست و شكاف میان رهبری و نسل جوان، فعال‏ترین و انقلابی ‏ترین نیروی اجتماع را از رهبری دور كند تا بتواند با تاثیر بر آن ها و نفوذ در ارتش، حرکت انقلابی مردم ایران را آسیب‏ پذیر کند.

 از طرفی سفارت آمریكا مسئول انحراف افكار عمومی از خطرات شیطان بزرگ در ایران نیز بود. به همین دلایل مسئولان سفارت آمریكا در پی آن بودند تا با برقراری ارتباط با مسئولان دولت موقت راه رسیدن به اهدافشان را تسهیل كنند كه در همين راستا و دخالت های بيش از اندازه آمريكاييان حضرت امام خمينی(ره) در اعتراض به پذیرش شاه از سوی رژیم آمریكا اعلام كردند:
 «دانشگاهیان، دانش ‏آموزان و طلاب علوم دینی با قدرت تمام مبارزه خود را علیه آمریكا گسترش دهند.»

ساعت١٠:٣٠ دقیقه صبح يكشنبه ١٣ آبان سال ٥٨ حدود٤٠٠نفراز دانشجویان كه از یك چهار راه قبل از سفارت آمریكا شروع به حركت كرده بودند در حال شعاردادن در خیابان آیت الله طالقانی به سوی دانشگاه (تهران) در حركت بودند هنگامی كه جلوی در اصلی سفارت آمریكا رسیدند، مسیر خود را تغییر دادند و پس از گشودن زنجیرهای این در به داخل سفارت رفتند. در همان زمان گروهی از دانشجویان نیز از دیوار خود را به داخل سفارت رساندند و پیشروی به سوی ساختمان‏ های داخلی سفارت را آغاز كردند. از همان لحظه‏ های اول تصرف سفارت آمریكا، گروه ‏های مختلف مردم در مقابل در سفارت اجتماع كردند و به دادن شعارهای ضد آمریكایی می ‏پرداختند دانشجویان در سه بیانیه ‏هایی كه تا ساعت 18 (همان روز) از طریق بلندگو پخش كردند، اعلام كردند كه ساختمان اصلی سفارت تا ساعت 15 به تصرف كامل درآمد... دانشجویان اعلام كردند كه هر چند تصرف ساختمان با مقاومت سه ساعته و همراه با پرتاب گاز اشك آور از جانب تفنگداران آمریكایی بود، هیچ گونه آسیبی به طرفین وارد نیامد.

و به اين تربيت لانه جاسوسی (سفارت آمريكا)به تصرف دانشجويان و دانش آموزان درآمد از آن پس از اين روز به عنوان روز دانش آموزش ياد می شود و هرسال ملت غيور ايران اين روز را تكريم می كنند.

حالا پس از گذشت ٣٦ سال از آن تاريخ علی محمدياسينی قائم مقام معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، از اهتمام وي‍ژه شهرداری برای برگزاری مراسم ۱۳ آبان خبر داد و می گويد: آمريكايی ها به دنبال غربی سازی فضای فرهنگی هستند و مانع اصلی آن ها در خاورميانه مقاومت انقلاب اسلامی است.شهرداری تهران امسال اهتمام وي‍‍‍ژه ای به برگزاری مراسم يوم الله ۱۳ آبان دارد.

وی افزود:امسال باتوجه به اين كه فضای تقابل استكبار آمريكايی با نظام جمهوری اسلامی پيچيده تر شده و استراتژی غرب حالت نفوذی به خود گرفته اين مراسم از اهميت ويژه ای برخوردار است چرا كه آمريكايی ها به دنبال غربی سازی فضای فرهنگی هستند و مانع اصلی آن ها در خاورميانه مقاومت انقلاب اسلامی است.

یاسینی با اشاره به اينكه از برخی از نهادها انتظار ويژه ای برای برگزاری اين گونه مراسم می رود اظهار داشت : همه ساله شهرداری تهران از ابزارهای مهم برگزاری اين مراسم است و نقش تعيين كننده ای در اين زمينه دارد.

قائم مقام معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می گوید: باتوجه به اين كه يوم الله ۱۳ آبان مصادف با بيست و يكم ماه محرم است از اين رو دو مسئله ی فضاسازی و برانگيختن جامعه با استفاده از تبليغات محيطی وشهری و بحث جمعيت و حضور قابل توجه نيروهای مردمی، محلات، مساجد و مدارس از جمله اولويت ها است. 

یاسینی ادامه داد: تا چند سال گذشته مراسم ۱۳ آبان عمدتا با حضور ۱۵ تا هزار ۲۰ دانش آموز برگزار می شد اما بعد از اتفاقات سال ۸۸ و مذاكرات هسته ای به مراسمی ملی تبديل شده تا جايی كه رسانه های خارجی حضور جمعيت يك ميليون نفری را نیز به تصوير كشيده اند.

اميد است امسال نيز اين مراسم همچون سال های گذشته پرشور و با همكاری سازمان های مربوطه انجام شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار