معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفته ای که گذشت

آخرین جزئیات اختصاص بودجه به طرح‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان ومکلف شدن بانکها برای حمایت مالی از طرح‌های دانش‌بنیان وتدوین نقشه راه حوزه قلب وسلول های بنیادی مهمترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار پژوهش‌‌سراهای دانش‌آموزی
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، قرار است  شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار پژوهش‌‌سراهای دانش‌آموزی مستقر شوند.

اعلام راهکارهایی برای تسهیل محصولات زیست فناوری
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد :برای تسهیل صادرات محصولات زیست‌فناوری کشور راهکارهایی ارائه شده است. تعیین فرآیند اعطای تسهیلات بانکی با اولویت برای طرح‌های زیست فناوری دارای توجیه اقتصادی و فنی مورد تأیید ستاد توسعه زیست‌فناوری و تسهیلات کم بهره و تأمین بخشی از سود تسهیلات از محل یارانه دولتی و پیش‌بینی آن در بودجه سالانه از طریق انعقاد تفاهم نامه با بانکها از جمله راهکارهای ارائه شده می‌باشد.

کسب رتبه معتبر کشور در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر
یوسف ‌آرمودلی دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: با توجه به حمایت‌های انجام شده از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری انرژی‌های ‌تجدیدپذیر در راستای تهیه و تدوین مقالات سطح بالای علمی و چاپ آن در مجلات علمی معتبر دنیا جایگاه بالایی را به دست آورده‌ایم.

آخرین جزئیات اختصاص بودجه به طرح‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: 300 میلیارد تومان میزان اعتباری است که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحقیق دفاتر کاری شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که اکنون 345 میلیارد تومان طرح در دست برای بررسی اخذ تسهیلات داریم 420 میلیارد تومان اعتبار طرح برای مشارکت و برنامه ریزی در نظر گرفته‌ایم.

معافیت واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری از پرداخت عوارض
سید محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان اظهارکرد: واحدهای پژوهشی،‌ فناوری و مهندسی مستقر در پارک علم و فناوری از مزایای مناطق آزاد برخوردار هستند و از پرداخت هر گونه عوارض معاف می‌باشند. قانون حمایت از موسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات به صورت قانون دائمی تصویب شده است.

حمایت از روند تجاری سازی فعالیت‌های مرتبط با عرضه محصول
علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: هم‌افزایی‌،‌ هم‌راستایی و هماهنگی در راهبردها، برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه فناوری کشور با همکاری معاونت سیاستگذاری و نظارت راهبردی و کمک به ارتقا شاخص‌های جمهوری در نظام علم و فناوری کشور در بخش‌ فناوری‌های راهبردی و استانی در اولویت اقدامات معاونت توسعه فناوری قرار دارد.

اختصاص 50 درصدی تولید ناخالص کشور از محل تولید محصولات دانش‌بنیان
 علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: در چشم انداز سال 1404 باید 50 درصد تولید ناخالص کشور از محل تولیدات و محصولات دانش‌بنیان باشد و این رقم در 10 سال آینده باید به 600 میلیارد دلار برسد که رقم بسیار ناچیزی است. 
تعاملات فناوری با دیگر کشورها در دوران پسا تحریم

محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست اظهار کرد: در این تعاملات نمی‌توان فناوری را در اختیار هر شرکتی قرار داد و باید مراقب شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم در این تعاملات اهمیت دریافت کننده فناوری آن کمتر نیست از این رو فناوری را نمی‌توان در اختیار هر شرکتی قرار داد و شرکت دریافت کننده فناوری باید در این زمینه سابقه داشته باشد.
 
یشترین حمایت تولید علم در کشور توسط صندوق حمایت از پژوهشگران
نصرالله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران با بیان اینکه این صندوق توانسته بیشترین حمایت را در سال 2014 به خود اختصاص دهد، گفت: حمایت از حوزه علم و فناوری در کشور مأموریت اصلی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است. برای این کار اقدامات لازم انجام شده سال به سال صندوق توانسته حمایت بیشتری از فناوران و پژوهشگران به عمل آورد.
 
راه‌اندازی و ترویج پژوهش‌سراهای کشت سلول درمانی در مدارس
امیرعلی حمیدی دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: باید از سنین پایین دانش‌آموزان را با فعالیت‌های سلولی آشنا کنیم که در کتب درسی به صورت معمول موجود نیست، از جمله فعالیت‌هایی که ستاد توسعه سلول‌های بنیادی در پیش گرفته این است که این علم را به مدارس ببرد دو فعالیت عمده برای این کار پیش‌بینی شده است، یکی برگزاری المپیادهای سالانه دانش‌‌آموزی در حیطه سلول‌های بنیادی که در حال پیگیری آن هستیم و اولین دوره آن در زمستان برگزار می‌شد. فعالیت دوم پروژه بسیار مفصلی است و پژوهش‌سراهایی که تحت آموزش و پرورش هستند را شامل می‌شود.

حضور معاون علمی رییس جمهور در اجلاس جهانی علم
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دکتر ستاری برای اولین بار در هیئت عالی رتبه در سطح معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط رئیس آکادمی علوم مجارستان برای سخنرانی  به اجلاس جهانی علم دعوت شدند اجلاس جهانی علم با همکاری سازمان‌های بین المللی از جمله یونسکو، آکادمی علوم جهانی و انجمن‌های پیشرفت علم برگزار می شود و این اجلاس از 13 تا 16 آبان ماه سال جاری توسط فرهنگستان علوم مجارستان در شهر بوداپست و با همکاری سازمان یونسکو ادامه خواهد داشت.

منابع انسانی، ارزشمندترین سرمایه کشورهای خواهان پیشرفت است
دكتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، با حضور در همایش سالانه سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشورتاکید کرد: در حال حاضر، بودجه ایران در مقایسه با سایر كشورهای تولیدكننده نفت، كم‌ترین وابستگی را به درآمد نفت دارد. چراکه در حال حاضر ادبیات اقتصاد جهانی عوض شده و امروزه، كشورهایی كه تنها دارای منابع زیرزمینی سرشار هستند، ثروتمند محسوب نمی‌شوند، بلكه ثروت اصلی منابع انسانی است كه بحمدالله كشورمان از این حیث در وضعیت خوبی قرار دارد.

تدوین نقشه راه حوزه قلب و سلول‌های بنیادی
امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در واقع در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های بنیادی برنامه‌ریزی برای قلب انجام نشده بود ولی با فعالیت متخصصان این حوزه چهار نفر به صورت شبانه‌روزی طی سه تا چهار ماه وقت گذاشتند و توانستیم برنامه‌ریزی استراتژیک کشور را به صورت برنامه‌ یک ساله، 5 ساله و 10 ساله تهیه کنیم و نقشه ی راه قلب و سلول های بنیادی را تدوین کنیم.

مکلف شدن بانکها برای حمایت مالی از طرح‌های دانش‌بنیان
علیرضا  دلیری معاون توسعه ومدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: یک مصوبه‌ای در هیئت امنای صندوق توسعه ملی ایجاد کردیم که یک خط اعتباری، بانکها از محل منابع صندوق توسعه ملی ایجاد کنند بر این اساس با توافقاتی که با مدیر عاملان 5 بانک کشاورزی،‌صادرات، سپه، رفاه، صنعت معدن، کارگران ورئیس صندوق توسعه ملی صورت گرفت قرار شد از طرح‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت مالی صورت گیرد.

ارائه تصویر واقع بینانه از جایگاه کشور در عرصه‌های علم و فناوری
مهدی الیاسی معاون سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: طرح پایش وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشور با حضور کارشناسان و نمایندگان فعال در حوزه علم فناوری و نوآوری برگزار شد و هدف از این طرح ارائه تصویر واقع بینانه از جایگاه کشور در عرصه‌های علم، فناوری و نوآوری است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: سلول ، بنیادی ، فناوری ، ارزیابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار