سولانا برجام را الگویی برای حل مسایل مطرح بین المللی توصیف کرد

مقام سابق اروپایی توافق هسته ای ایران را الگویی برای حل مسایل مطرح در سطح بین المللی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در حال حاضر کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی بروکینگز آمریکا است در نشستی باعنوان "خاورمیانه: آیا پایانی متصور است" که به ابتکار نشریه فارین افرز و گروه بین المللی بحران در نیویورک برگزار شده بود، گفت: دنیای امروزی با چالش های بسیار جدی مواجه است. یکی از این چالشها، تغییرات زیست محیطی است. چالش دیگر نیز اشاعه تسلیحات هسته ای است. 

وی افزود: با توافق هسته ای ایران، یکی از مسایل مطرح در عرصه اشاعه هسته ای حل و فصل شده است. این مسئله از طریق مذاکره حل شده است. باید توجه داشت که اتحادیه اروپا در سال دو هزار و سه، شروع کننده مذاکرات با ایران بود که در آن زمان با ایران به توافق هم رسید. 

جامعه جهانی نیز از این روند حمایت کرد و به هرحال، این مشکل به این صورت پیگیری شد. به همین قیاس، قرار است تا چند ماه دیگر در پاریس نشست بسیار مهمی برگزار شود که می توان در آنجا به دستاورد بسیار مهمی دست یافت. 

این نشست برای بررسی تغییرات زیست محیطی است. جامعه جهانی متوجه شده است که برای حل چنین مشکلاتی باید تعامل وجود داشته باشد و نمی توان به راحتی چنین مشکلاتی را حل کرد. می توان از این رویکرد تعاملی برای حل دیگر مشکلات جهانی استفاده کرد. 

همین دو مورد فوق نشان می دهد که جامعه جهانی برای حل مشکلات بزرگ در مسیر درستی حرکت می کند.

وی در ادامه افزود: قدرتهای بزرگ می توانند در حل مسایل بین المللی با هم تعامل داشته باشند. قدرت های مختلفی که در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) حضور دارند می توانند با هم برای حل مشکلات این منطقه به تعامل بپردازند. وجود دنیای چندقطبی سبب می شود فرصتهای جدیدی برای حل مشکلات مطرح در سطح بین المللی بوجود بیاید. درست از همین رویکرد می توان برای حل مشکل پناهجویانی استفاده کرد که به سمت اروپا سرازیر شده اند. مشکل پناهجویان، مسئله ای است که آثار آن بسیار گسترده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار