نجار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

از "ال نینو" تا لایحه ای که روی میز مجلس خاک می خورد

رئیس سازمان مدیریت و بحران کشور گفت: هیچ کار عملیاتی جزء وظایف مدیریت بحران نیست، لایحه مدیریت بحران مدتهاست روی میز نمایندگان مجلس خاک می خورد.

از ال نینو تا لایحه ای که روی میز مجلس خاک می خوردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پی بارندگی‌های شدید رخداده در برخی استان‌های کشور و ارمغان سیل و آبگرفتگی‌ معابر از این جهت، به دنبال نقش کلیدی سازمان مدیریت بحران کشور، دوربین باشگاه خبرنگاران جوان راهی مصاحبه اختصاصی با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شد.

ال نینو چیست و از کجا می‌آید؟

نجار: ال نینو یک کلمه اسپانیایی و معنی آن فرزند مسیح است و باید این موضوع را از کارشناسان و متخصصان بپرسید ولی بر اساس اطلاعاتی که بنده به دست آورده‌ام، پدیده ال نینو یک نوع وارونگی هواست که در اقیانوس انجام شده و آب مناطق گرم به سمت مناطق سرد می‌رود و آسیای شرقی را دچار بارش‌های سهمگینی می‌کند که کشور ما 35 سال گذشته آن را تجربه کرده و بازده زمانی وقوع آن هر 2 تا 7 است.

اگر بحرانی در خصوص ال نینو متوجه کشورمان باشد چه بحران‌هایی خواهد بود؟

نجار: به دنبال اعلام بروز ال نینو از جانب وزیر نیرو و وزیر کشور و دستور این مسئولان انجام تمهیدات پیشگیرانه و آماده باش در پیچیده‌ترین و سخت ترین شرایط به تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط اطلاع رسانی کردیم تا آمادگی داشته باشند، لایروبی مسیل‌ها، پل‌ها، تامین سوخت نیروگاه‌ها از تمهیدات انجام شده برای مقابله با پدیده ال نینو در کشور است چه اتفاق بیافتد چه اتفاق نیافتد، تا  حوادث چندین سال پیش که قطعی گاز از جانب ترکمنستان در شمال کشور را داشتیم مجددا تکرار نشود.


نظر شما در خصوص بارندگی‌های که به سیل انجامیده چیست؟

نجار: به نظر می‌رسد بارش‌های شدید هفته پیش 17 الی 18 استان کشور نمودی از تاثیرات ورود پدیده ال نینو به کشور است. طبق گزارشات ارائه شده میزان بارش ایلام در 72 ساعت به 355 میلی متر و در 8 ساعت به 188 میلی متر رسیده که این آمار نشان از بارش باران حتی بیش از مقدار سالانه است.

قریب به 18 الی 20 سالی می‌شود که برخی مناطق کشور با خشکسالی و کمبود آب روبه رو شده بود که در پی این معضل اشتغال و تولید مواد غذایی و اقتصاد مردم نیز برایشان مشکل آفرین شده بود و همچنین پدیده نوظهور گرد و خاک انسان‌های بسیاری را در برخی استان‌ها از لحاظ سلامت و اقتصاد درگیر کرده بود که این باران‌های بسیار خوب هفته گذشته در کشور باعث شد همه مردم دست به دعا برداشته و شکر این نعمت الهی را کنند، طوری که در پی باز دید از سه استان حادثه دیده و درگیر آن ها اظهار رضایت می‌کردند، چرا که اگر دقت کنیم همه چشمه‌های هر سه استان پر از آب شده و جوشش کردند، زمین و زمان در تسبیح این اتفاق بودند، سد ایلام به قدری پر از آب شده که برای 2 سال آینده مردمش آب شرب دارند، خشکیدگی بلوط‌ها که اعتبار زیادی را صرف درمان آن ها کرده بودیم، مداوا و با طراوت شده‌اند.

میزان خسارت چقدر بوده آیا جبران پذیر است؟

نجار: هر چند مردم ایلام خسارت دیدند ولی به قدری زمین و چشمه‌های آن ها مملو از آب شد که مطمئنا در سال آینده با رشد علوفه، اقتصاد آن ها متحول شده و تنش و بحران آب آن ها حل خواهد شد تاکنون میزان خسارت دقیق اعلام نشده و هرچه گفته‌اند حدسی و تخمینی بوده و آن چه بدیهی است مطمئنا میلیاردی خواهد بود، پس از برآورد میزان خسارت وارده بر منازل مسکونی، تجاری، روستایی و شهری و همچنین فاصله گیری منازل و واحدهای صنفی از کنار رودخانه‌ها و افزایش مقاومت خانه‌های سست جهت بازسازی از دولت تقاضای اخذ مصوبه تامین اعتبار را خواهیم کرد.

آیا در اثر وقوع سیل آثار باستانی و مناطق تحت حفاظت محیط زیست آسیب دیده است؟

نجار: تاکنون گزارشی در خصوص خسارت وارده سیل به آثار باستانی و مناطق تحت حفاظت شده محیط زیست به ما اعلام نشده است.

مدیریت بحران کشور چه اختیار و وظایفی دارد؟

نجار: مدیریت بحران ستادی است که سیاست گذاری و پشتیبانی و مدیریت می‌کند و هیچ کار عملیاتی در وظایف و اختیارات خود ندارد، قابل ذکر است که در راس شورای عالی مدیریت بحران کشور رئیس جمهور و وزیر کشور قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور و دبیر شورای عالی مدیریت بحران کشور که رئیس سازمان مدیریت بحران است، در مقام‌های شاخص مدیریت بحران کشور قرار د ارند که این شورای عالی مدیریت بحران بعد از این افراد در سطح استانداری، فرمانداری،بخشداری و دهستان ادامه پیدا می‌کند.

سازمان مدیریت بحران کشور ظرفیت‌ها را شناسایی و درنهایت هر جا که نیاز به ظرفیت سازی باشد طبق قانون ورود پیدا می‌کند در مواقع اضطراری همپای نیاز  کار را دنبال کرده و به انجام می‌رساند. پیش بینی و پیشگیری از ریزش کوه، رانش زمین، سیل، بهمن و زلزله در ظرفیت‌های کارگروه‌های کشور مشخص شده و هر کارگروهی متناسب با مسئولیت خود در این موارد ورود پیدا می‌کند .

سازمان مدیریت بحران کشور طبق ماده 10 و12 در مواقع لزوم به هر ارگانی که در حیطه وظایفش دچار بحران شده و نیاز به کمک داشته باشد ورود پیدا می‌کند، مثلا موضوع مسیل‌ها و رودخانه‌ تحت مسئولیت وزارت نیرو است که حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها همچون تصرف جهت ساخت و ساز باید رعایت شود، وقتی ساخت و سازهای غیر مجاز بدون رعایت حریم آن انجام گیرد مطمئنا در هنگام بروز سیل و زلزله خسارت‌ها چند برابر خواهد شد و یا جاده سازی در دامنه کوه ها این ها مواردی هستند که در چند استان سیل زده شاهد خسارت‌هایش بودیم، اگر در این موارد وزارت نیرو اعلام کمک کند طبق وظایفمان به یاری آن ها خواهیم پرداخت و همچنین مسئله ریزگردها که تحت مسئولیت محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع است این دو سازمان مسئول پیش بینی و پیشگیری از معضل ریزگردها هستند که در صورت اعلام نیاز به آن ها کمک خواهیم کرد.

حد بحران باید رعایت شود وقتی در دهستان بحرانی اتفاق می‌افتد نباید بخش را درگیر کنیم و وقتی در بخش اتفاق می‌افتد نباید شهر و به تبع آن استان و در نهایت کشور را درگیر کنیم بلکه با ایجاد آرامش به حل بحران در حد خود تلاش کنیم.

پاسخ شما نسبت به نظرات منتقدین که سازمان مدیریت بحران مورد نقد و سوء عملکرد قرار داده‌اند، چیست؟

نجار: ماهیت انتقاد بر این است که سازنده و همراه با راهکار باشد تا بر مبنای انتقاد واقعی برنامه ریزی کرده و در مدیریت اجرایی شود،  کشور ما با 35 الی 36 حادثه از جمله سیل، زلزله، رانش زمین،‌صاعقه، آتش سوزی، سونامی و غیره هر آن در معرض وقوع بحران است و جهت کاهش خسارت بلایای طبیعی عدم باور به بحران ،‌آرامش مدیران مسئول و ایجاد آمادگی آن ها و راهکار مناسب از سوی منتقدین می‌تواند کارآمد باشد.

چطور نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتقد هستند در حالی که لایحه تنظیم شده سازمان مدیریت بحران مدتهاست روی میز کار آن ها بدون هیچ اظهار نظری در حال خاک خوردن است اگر لایحه ما مشکل دارد حداقل بگویند تا ما با اعمال تغییرات آن را جهت تصویب ارائه دهیم نمایندگان باید در کیفی‌تر ، کار سازتر، مانع تر و جامع تر بودن لایحه به ما کمک کنند.

نظرتان راجع به سیل‌های اخیر تهران که کشته و مفقودی بسیاری داشت، چیست؟

طی بازدیدی که از سیل توچال جهت بررسی علت و جلوگیری از وقوع مجددا آن و کاهش حداقل خسارت‌ها داشتیم متوجه شدیم که نیاز به اعتبارات سنگینی در بخش آبخیزداری داریم علاوه بر این بسیاری از شهرهای استان تهران در حوزه  آبریز تهران در ارتفاعات البرز واقع شده و 6 الی7 حوزه آبریزی در پایتخت کاهش خسارت‌‌های ناشی از بلایای طبیعی نیاز به یک آبخیز داری قوی دارد چرا که جلوی رخداد حادثه و بلایای طبیعی را نمی‌شود گرفت، متاسفانه در حوزه ساخت و سازها با سوء مدیریت مواجه هستیم و دلیل بروز خسارت‌های بی حد و حصر بلایای طبیعی همین ساخت وسازهای غیر قانونی است مثلا در حوزه قم رود که وسط شهر است به استاندار هشدار دادیم که اگر هم اقدام به ساخت و ساز روی قم رود دارد باید ‌آبخیزداری قوی تدارک ببیند ولی....

اگر 7 دقیقه از باران ایلام در سیرجان و در محدوده 4 الی 5 کیلومتری حادثه می‌شد واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟ و در تهران مطمئنا مشکلات بسیار زیادی خواهیم داشت چرا که اگر حادثه‌ای رخ دهد بیشتر از 20 درصد آمادگی در پایتخت وجود ندارد در ساخت و سازها باید محل و مکان انتخابی طوری باشد که روی گسل و مسیرهای سیلابی نباشد، خاک محل انتخاب شده آنالیز شده و دوام آن مشخص شود مصالح ساخت و ساز استاندارد باشد  ساخت و ساز به وسیله افراد ماهر و متخصص انجام شود و در نهایت نظارت دقیقی از سوی مسئولان امر یعنی معاون مالی استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی انجام شود اعتبارات ماده 10.12 برای سازمان مدیریت بحران روند مناسبی نیست اعتبارات مدیریت بحران استان باید طوری باشد تا سریع بتوان هزینه اضطراری پیشگیری و پیش بینی را متقبل شد چرا که کار این سازمان آسان نبوده و بسیار دشوار است و بایستی طوری مدیریت کرد که میزان خسارات به حداقل برسد این امر بدون اعتبارات کافی و لازم محقق نخواهد شد و باید یادآور شد که حلقه‌های جدا از هم و مفقودی اتصالی بین دستگاه‌های کشور مشاهده می‌شود که باید به سرعت در رفع این مشکل گام برداشت و باید گفت که سازمان مدیریت بحران در خواب نیست.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار