خشم منتقدان داخلی آل سعود از استخدام نیروهای خارجی در جنگ یمن

مخالفان داخلی درعربستان، مقامات این کشور را بابت استخدام نیروهای خارجی برای جنگیدن در یمن مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورمیدل‌ایست؛ تجاوز نظامی عربستان به یمن وارد هشتمین ماه شد و آل سعود رویکرد جدیدی را برای پیش‌برد این جنگ نابرابر اتخاذ کرده است. مقامات عربستان با وعده همکاری‌های اقتصادی، کشورهایی مانند سودان، موریتانی و سنگال را متقاعد کرده‌اند نیروی پیاده نظام راهی یمن کنند. مخالفان پادشاه جدید عربستان علاوه بر انتقاد علیه پادشاه سلمان، "محمدبن سلمان،" پسر، جانشین و وزیر دفاع، او را نیز فردی بی‌کفایت برای احراز سمت مهمی مانند فرماندهی نیروهای دفاعی این کشور می‌دانند.

استمداد کمک عربستان از نظامیان چند کشور آفریقایی هم موجب نشد از تعداد تلفات ارتش این کشور کاسته شود. کشته شدن هر سرباز عربستانی در جنگ یمن، دور جدیدی از انتقادات را متوجه خاندان نه چندان محبوب آل سعود می‌کند. درحالیکه اعتراض مخالفان داخلی ریاض به بالاترین سطح رسیده است، نظامیان کشورهای جیره بگیر عربستان در حال افزایش حملات زمینی در یمن هستند. پادشاه عربستان و پسرش به خوبی می‌دانند اگر باز هم بر تعداد تلفات انسانی ارتش این کشور افزوده شود، بدون شک جایگاه آنها نیز در راس قدرت متزلزل خواهد شد. همین امر موجب شد آل سعود از فقیرترین کشورهای ائتلاف عربی سوءاستفاده کند و در ازای کمک‌های اقتصادی، از آنها نیروی نظامی برای حضور در جنگ تن به تن در یمن استفاده بگیرد. جنگی که در این مدت کوتاه جان 2300 شهروند غیرنظامی یمنی را گرفته است.

سودان 17 اکتبر (25 مهر) 300 و 19 اکتبر (27 مهر) 450 نیروی دیگر را به شهر عدن –واقع در جنوب یمن – اعزام کرد. سودان به موجب توافق با عربستان هزار نیروی نظامی در یمن مستقر کرده است که از این تعداد 16 نفر کشته و 12 نفر مجروح شدند. سودان از زمان اعلام استقلال از عربستان در سال 2011 (1390) تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارد. مالکیت 75 درصد از منابع نفتی این کشور در اختیار سودان جنوبی است و سودان بهره کمی در درآمدهای آن می‌برد.

موریتانی نیز چند روز پیش از اعزام نیروهای سودانی، 500 سرباز راهی یمن کرد. سنگال بیشترین خدمت را به عربستان کرد و 2100 نیروی نظامی خود را برای حضور در جنگ یمن در اختیار عربستان قرار داد. 

ریاض به کشورهای عرب زبان بسنده نکرد و با به خدمت گرفتن 800 نظامی کلمبیایی که اغلب نیروهای بازنشسته ارتش این کشور بودند، برای آنها حقوق هزار ریال سعودی در هفته تعیین کرد و بر قدرت نفوذ خود در خط مقدم یمن افزود. 

ولخرجی‌های آل سعود در استخدام نیروهای خارجی و ادامه دادن جنگ یمن در حالی صورت می‌گیرد که این کشور به دلیل کاهش بی‌سابقه بهای جهانی نفت با مشکلات مالی فراوانی روبرو است بطوریکه برای اولین بار مجبور به استفاده از ذخایر ارزی ریاض شد. این موضوع بر نارضایتی منتقدان خاندان سعود افزوده است.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار