رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

سرهنگی از رویش‌های انقلاب اسلامی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص مرتضی سرهنگی گفت: مرتضی سرهنگی از رویش‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

برنامه «626» امروز میزبان ایده‌های نو و جوانان ایده‌پرداز استبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نکوداشت مرتضی سرهنگی در ظهر امروز با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علی رضا قدوه مدیر دفتر آفرینیش‌های حوزه هنری، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدحسین جعفریان شاعر، فاضل نظری شاعر، یاسر سیف‌طنز پرداز و جمعی دیگر از شاعران و اهالی ادب برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص مرتضی سرهنگی  گفت: مرتضی سرهنگی از رویش‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که هزاران پاجوش در کنار آن قد عمل کرده است.

وی زبان شعر وی راه آینده برای زبان و ادب فارسی ایجاد جامعه‌ای است که روشن فکر آن انقلابی و اسلامی باشد قصیده قزوه درباره مرتضی سرهنگی از شعر‌های درجه 1 و تراز اول محسوب می‌شود زبان فاخر را در این قصیده کمتر از امیری فیروزکوهی ندیده‌ام.

وی افزود:‌هم‌اکنون به برکت انقلاب اسلامی بیش از ده هزار شعر، داستان وادبیات قلمی در زمینه دفاع مقدس در اختیار جامعه ما قرار دارد و با الهام از پیشگامان این راه جدیدی را که در ادبیات ایجاد شده است قدر بدانیم و اجازه ندیم دوباره فضای جامعه ما به روز‌های پیش از انقلاب باز گردد در روز‌های پیش از انقلاب تعدادی شاعر روشن‌فکر دیده می‌شد که اسلامی نبودند اما به برکت انقلاب شاعران روشنفکر ما اسلامی هستند.

در ادامه مراسم سید نظام‌الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس با اشاره به آنکه نام مرتضی سرهنگی برای تمامی فعالان حوزه فرهنگ و هنر شناخته شده است بیان کرد: اگر همکاری حوزه تبلیغات اسلامی در زمینه آثار دفاع مقدس نبود نقش و در ارسال پیام دفاع مقدس ایفای نقش نمی‌کردند نام شهیدان به گوش مردم ما نمی رسید.

در ادامه مراسم علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنر و شاعر با اشاره به آنکه هم‌اکنون مرتضی سرهنگی به 63 سالگی رسیده است و این سن سنی است که باید برای آن جشن گرفت قصیده‌ام را در 63 بیت سروده‌ام.

سپس وی به قرائت اخوانیه خود برای مرتضی سرهنگی پرداخت.

در ادامه مراسم هدایت‌الله بهبودی از دوستان مرتضی سرهنگی جایگزینی برای برگزاری نکوداشت‌های معرفی و اظهار کرد: مرتضی سرهنگی انسانی بسیار خوشفکر است و برای انتقال فکر وی یادنامه‌ای تدوین شود و 20 تا 30 نفر  از سه دهه مختلف زندگی سرهنگی را انتخاب کنیم تا درباره روش‌های کاریش سخن بگویند.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مرتضی سرهنگی را دیدبان حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست و بیان کرد: دیدبانی ادبیات دفاع مقدس  تذکر خوبی به ما می‌دهد و این است که تنها به خط مقدم نگاه نکنید بلکه باید به تمام افراد درگیر در جنگ نگاه کرد. یکی از نگرانی‌های فرهنگی این است که هم اکنون نسل درگیر در جنگ تغییر می‌کند.

در ادامه این مراسم همسر مرتضی سرهنگی به سخنانی درباره مرتضی فرهنگی بیان کرد: در پایان مراسم مرتضی سرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنرانی خود ادبیات انقلاب و جنگ را براورده کنده آرزو‌ها دانست و حاشیه‌های این مراسم می‌توان به مداحی حاج سعید حدادیان تجلیل از همسر مرتضی سرهنگی توسط همسر شهید رحیمی رونمایی از عکس و تمبر مرتضی سرهنگی و اهدای هدایایی به وی اشاره کرد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار