رئیس بنیاد سعدی:

بنیاد سعدی در فضای مجازی حضور ندارد

رئیس بنیاد سعدی در خصوص حضور این بنیاد در فضای مجازی گفت: هم اکنون بنیاد سعدی در فضای مجازی حضور ندارد و امیدواریم در گردهمایی سال آینده خبرهای خوشی در این خصوص بدهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی صبح امروز با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، دربندی معاون بین‌الملل بنیاد سعدی، صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و موسسه‌های فعال در این زمینه در این بنیاد برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در خصوص حضور این بنیاد در فضای مجازی اظهار کرد: هم اکنون بنیاد سعدی در فضای مجازی حضور ندارد. امیدواریم در گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی که در سال آینده برگزار می‌شود، خبرهای خوشی در این زمینه بدهیم و در این باره به نتیجه برسیم.

وی افزود: کشورهای جهان به منظور گسترش زبان خود فراتر از مرزهای جغرافیایی‌ خود تلاش‌های گسترده‌ای می‌کنند. به طور مسلم گسترش زبان هر کشور در خارج از آن کشور رابطه معنادار و مستقیمی با اقتدار هر کشور دارد. زبان فارسی به دلایل گوناگون همواره زبان مطلوب غیرایرانیان بوده است.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به تلاش‌های گسترده در زمینه آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور در دهه‌های گذشته، بیان کرد: از سال 85 فکر تاسیس سازمان مستقلی در زمینه گسترش و آموزش زبان فارسی پیش آمد. حداقل از تجربه 25 کشور در این زمینه استفاده کردیم. در همه این کشورها سازمان بزرگی وجود دارد که به طور عمومی زیرنظر بالاترین مقام آن کشور اداره می‌شود. به همین دلیل شورای انقلاب فرهنگی بنیاد سعدی را تاسیس کرد و هم اکنون نیز بیش از سه سال و نیم از تاسیس این بنیاد می‌گذرد.

حداد عادل ادامه داد: بنیاد سعدی تلاش می‌کند ساختار خود را پیدا کند و از نظر کیفی و کمی کارهایی را متناسب با وظیفه‌اش انجام دهد. امروزه به آموزش هر زبانی نگاه تخصصی می‌شود. این بنیاد نیز سعی می‌کند، نگاه تخصصی در این زمینه داشته باشد. بنیاد سعدی از دانش‌آموختگان رشته آموزش زبان فارسی که در دهه‌های اخیر در چند دانشگاه به وجود آمده استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: بنیاد سعدی از آغاز تاسیس به تالیف کتاب متناسب با نیاز آموزش زبان فارسی اهتمام داشته است. این بنیاد برای انواع مخاطبان و انواع نیاز آموزش زبان فارسی، کتاب تالیف می‌کند و برای استفاده از فضای مجازی برنامه گسترده داریم. شورای راهبردی برای تصمیم‌گیری درست پیرامون آموزش زبان فارسی هر کشور، از کارهای بنیاد سعدی است. فعالیت‌های این بنیاد در هر کشور باید با مقتضیات و موقعیت‌های همان کشور متناسب باشد. در این شورا از بیش از 150 نفر که تجربه کار در کشورهای خارجی را داشته‌‌اند، استفاده کردیم.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به آنکه تربیت معلم از برنامه‌های بنیاد سعدی است، اظهار داشت: مهارت‌های زبان‌آموزی به معلمان، توسط بنیاد سعدی آموزش داده می‌شود. امیدواریم رأس یکی دو سال آینده لشکری در اختیار بنیاد باشد که بتواند در زمینه آموزش زبان فارسی کارهایی انجام دهد. برگزاری انواع دوره‌های دانش‌افزایی برای فارسی‌آموزان نیز از فعالیت دیگر بنیاد سعدی محسوب می‌شود. امسال برای اولین بار این کار را در دانشگاه شهید بهشتی انجام دادیم و 211 فارسی‌آموز از 27 کشور جهان، به مدت یک ماه در این دانشگاه آموزش دیدند.

در ادامه مراسم دربندی معاون بین‌الملل بنیاد سعدی با اشاره به ایجاد شورای راهبردی برای کشورهای اسلامی، شبه قاره چین و ترکیه تصریح کرد: در شورای راهبردی بنیاد سعدی از سفیران، استادان اعزامی به خارج از کشور، مسئولان انجمن‌های دوستی استادان روابط بین‌الملل استفاده می‌شود. روز سه‌شنبه جلسه دوم و سوم بنیاد سعدی در خصوص کشورهای اروپای غربی تشکیل می‌شود و در آن به میزان مورد نظر بنیاد، برای پیشرفت این کشورها در زمینه آموزش زبان فارسی تا سه سال آینده اشاره خواهد شد.

هم اکنون برای 35 کشور شناسنامه زبان و ادبیات فارسی را تنظیم کردیم. نخبه‌شناسی و نخبه‌پروری، امضای تفاهم‌نامه و اجرای 120 برنامه برای سال 94 در هفتاد کشور، از برنامه‌های بنیاد سعدی است. تا سه ماهه دوم 45 درصد بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه در هفتاد کشور مختلف به آنها ابلاغ شد. در سال جاری 4 نفر توسط بنیاد سعدی بورسیه شدند. اخیرا به استانبول، بنگلادش و دهلی‌نو استادانی اعزام کردیم و دوره‌های آموزش زبان فارسی در این کشورها برگزار شد.

وی افزود: 85 عنوان از آثار ادبیات کهن بازنویسی شده و همچنین آثار نویسندگان جوانی که کارهای خوبی در طول سی سال انقلاب انجام داده‌اند را برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان تدوین کردیم.

در پایان مراسم صحرایی سرپرست معاونت آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی، با اشاره به تدوین دوره مهارت خواندن در چهار جلد و چهار سطح برای غیرفارسی‌زبانان در این بنیاد و آماده شدن جلد نخست آن، بیان کرد: «ایران‌شناسی» نخستین مجموعه آموزشی است که بر اساس علم‌ آموزش زبان دوم تدوین شده. هم اکنون جلد یک این کتاب آماده شده است. دوره 5 جلدی «آموزش کاربردی واژه» نیز از آثار دیگر بنیاد سعدی است. سه جلد این کتاب به بحث واژه، یک جلد به آموزش متضادها و مترادف‌های زبان فارسی و یک جلد هم به هم‌آواها در این زبان پرداخته است. گروه آموزش مجازی زبان فارسی به دو صورت آنلاین و الکترونیکی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: آزمون مهارت زبان فارسی برای آموزش این زبان به غیرفارسی‌زبانان، تا کنون به کمتر از 2000 سوال می‌رسد. هنگامی که تعداد سوالات به 2000 سوال برسد، این آزمون نیز در اختیار موسسه‌های فعال در زمینه آموزش زبان‌فارسی ارائه خواهد شد. بنیاد سعدی آمادگی دارد برای هر کشور که در زمینه آموزش زبان فارسی با این بنیاد همکاری می‌کند، کتاب آموزشی این زبان را مخصوص همان کشور تدوین کند. هم اکنون کتاب «سلام فارسی» برای کشورهای اروپای شرقی تدوین شده است. یک دوره چهار جلدی برای آموزش دستور زبان فارسی نیز در بنیاد سعدی در حال تدوین است. هم اکنون این بنیاد اثری را در خصوص ادبیات تدوین نکرده است و وارد مرحله تولید محتوا برای غیر فارسی‌زبانان در این خصوص نشده‌ایم.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.