انتشار نسخه‌های pdf کتاب، ریشه چاپ و نشر کشور را می‌خشکاند

در زمینه انتشار نسخه‌های pdf در فضای مجازی، باید چاره‌ای اندیشید و کار فرهنگی در این خصوص انجام شود.

محمدرضا ترکی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تأثیر مستقیم وضعیت نشر بر روی تیراژ کتاب گفت: اتفاقی که هم‌اکنون بیشتر رخ می‌دهد، آن است که بسیاری از کتاب‌ها به صورت ‌pdf در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این مسئله می‌تواند ریشه چاپ و نشر کشور را بخشکاند و ناشران را به ریستوگرافی دچار کند.

وی افزود: در زمینه انتشار نسخه‌های pdf در فضای مجازی، باید چاره‌ای اندیشید و کار فرهنگی در این خصوص انجام شود. همانطور که درباره فیلم این مسئله رخ داد. تبلیغات پیرامون تهیه نکردن فیلم از فضای مجازی، توانست تهیه سی دی فیلم‌ها را به عنوان یک فرهنگ جا بیندازد.

این شاعر با اشاره به صدمه‌ای که ناشران از انتشار نسخه pdf  کتاب‌ها در فضای مجازی می‌بیند، اظهار کرد: انتشار نسخه‌های pdf  کتاب در فضای مجازی، ظلم بزرگی به حوزه چاپ و نشر کشور محسوب می‌شود. هم‌اکنون نسخه‌های pdf  در تلگرام و فضا‌های اینگونه به راحتی دست به دست می‌شود و ناشر، شاعر و نویسنده، هیچگونه رضایتی در این خصوص ندارد.

ترکی ادامه داد: از نظر فنی نمی‌توان جلوی انتشار نسخه‌های pdf  کتاب را در فضای مجازی گرفت. هنگامی که این نسخه‌ها به صورت مجانی و pdf  در اختیار مخاطب قرار بگیرد، دیگر انگیزه‌ای برای خرید کتاب باقی نخواهد ماند. از سوی دیگر ناشران نیز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در خصوص انتشار نسخه pdf  کتاب‌ها، بیان کرد: فرهنگسازی در زمینه جلوگیری از استفاده نسخه pdf  کتاب‌ها، در فضای مجازی باید انجام شود تا جامعه و جوان‌ها از این مسئله استقبال نکنند. گسترش بیش از پیش این نسخه‌ها سبب می‌شود، ناشر به چاپ کتاب توجه نکند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار