کافه کتاب/ 147

ادبیات در حال حاضر تبدیل به یک شوخی جمعی شده است

با توجه به فضایی که برای مردم در فضای مجازی ایجاد شده و هرکس می‌تواند اسم خود را شاعر بگذارد، ادبیات تبدیل به یک شوخی جمعی شده است.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حامد ابراهیم‌پور شاعر که از سال هشتاد و هفت شروع به نگارش کتاب کرده بود و در حوزه ادبیات داستانی هم دستی داشت اما تا به حال اثری در حوزه داستان از وی به چاپ نرسیده است، مهمان کافه کتاب امروز ماست. از جمله آثار وی می‌توان به «نگذار نقشه‌ها وطنم را عوض کنند» اشاره کرد. در ادامه گفتگوی ما را با وی می‌خوانید:


* جناب ابراهیم‌پور چرا به سمت حوزه شعر رفتید؟

در ابتدا با داستان شروع کردم اما اولین اثر به چاپ رسیده از من درحوزه شعر بود. همون موقع هم قرار بود یه اثر داستانی به چاپ برسونم اما تا همین امروز این اتفاق نیفتاده و یازده اثر شعر از بنده به چاپ رسیده اما امیدوارم فرصت اینکه در حوزه داستان هم فعالیت کنم را پیدا کنم.


*چه جذابیتی در حوزه داستان و شعر دیدید که به سمتش رفتید؟

در حوزه شعر می‌توانم بگویم که در درون آدم هست و جذابیت بیرونی نداره که مثلا آدم تحت تاثیر قرار بگیره و بگه من از فردا شاعر می‌شم، چون یک شاعر باید در خودش اون حس رو داشته باشه اما در آخر هم می‌توانم بگویم علاقه به ادبیات و شعر خوانی قدم اوله. کسانی که شاعر هستند یک شعرخوان حرفه‌ای هستند. من هم مثل مابقی اول یک شعرخوان حرفه‌ای بودم و بعد به سمت شعر کشیده شدم.


*مشکلات حوزه نشر با ورود نویسنده‌های نوپا به این عرصه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

متاسفانه وضعیت نشر ما در حال حاضر وضعیت بازاری شده. ناشرین از نویسنده اولی‌ها پول می‌گیرند و اثر چاپ می‌کنند با قیمت‌ها عجیب. ما طبق آمار خانه کتاب دوازده هزار نفر شاعر کتاب اولی داریم که باهزینه خودشون کتاب چاپ می‌کنند و این برای موسسات تازه تاسیس انتشاراتی تبدیل به راه در آمد شده و در انتخاب چاپ کتاب هیچ گزینشی وجود ندارد. در حال حاضر هرکسی هر مطلبی رو با هر محتوایی می‌تونه به چاپ برسونه که باعث متحیر شدن اهالی ادبیات شده است. با آماری که ما داریم تقریبا از هر 666 نفر یک نفر شاعر است. در حال حاضر ما با کتاب‌هایی روبرو هستیم که بیشتر به صورت دلنوشته است. برخلاف نظر عزیزان که می‌گویند ادبیات احتیاج به آموزش ندارد اما برای ورود به ادبیات باید آموزش دیده باشی. 


* با این تفاصیل آینده شعر رو چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

من خیلی ناامیدم. خیلی وقت‌ها فکر می‌کنم، واقعا در سال‌های آینده شعر ما به کجا کشیده می‌شود ...


* جناب ابراهبم پور ارتباط فضای مجازی و شعر  را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

با ورود نسل جدید ارتباطات مثل تلگرام و اینستاگرام و.....هر عزیزی فکر می‌کنه با چند خط شعر نوشتن جزو شعرای معاصره. در حال حاضر می‌تونم بگم از هر هزار نفر تو فضای مجازی، نهصد نفر شغل خودشون را شاعر و نویسنده زده‌اند. خب در این حالت تشخیص شاعر واقعی و از شاعر غیرواقعی خیلی سخت می‌شه، چون آدم فرصت خوندن تمام آثار رو نداره و فکر می‌کنه با یک شوخی جمعی طرفه و پیدا کردن آدم‌های جدی توش سخت می‌شه و می‌توان گفت این تریبون که فضای مجازی در اختیار عزیزان گذاشته، نه تنها به ادبیات کمک نمی‌کنه بلکه در حال تخریب ادبیات است.


* با توجه به اینکه خیلی از نشرها به سمت الکترونیکی شدن میروند، شما تمایلی به این امر دارید یا نه؟

نه؛ چون هنوز در ایران جا نیفتاده. چون کتاب‌هایی که مجوز نگرفتند یا نشرها تمایلی به چاپ آن‌ها ندارند، فایل‌های پی دی اف اون‌ها روی سایت‌ها قرار می‌گیره. اما از اون جهت که مردم بتوانند با مبلغ کمتر از سوی نشرهای الکترونیک کتاب رو خریداری کنند، امر خوبی است.


* بهترین نویسنده‌هایی که با کارهاشون روی شما تاثیر گذاشتند؟

خیلی زیاد بودند، اما می‌تونم بگم در هر دوره سنی نویسنده خاصی روی آدم تاثیر میگذاره.


* به عنوان سوال آخر؛ ادبیات روی زندگی شما چقدر تاثیر گذاشته؟

ادبیات روی زندگی شخصی و کاری کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به صورت جدی تاثیر میگذاره. اونم تاثیر مثبت نه منفی. اما من معمولا دیدم که برخی نویسنده‌ها زندگی شخصی موفقی ندارند، چون یه نویسنده حرفه‌ای خودش رو وقف کارش می‌کنه و مشکل دیگه این هست که یک نویسنده نمیتواند از راه نویسندگی زندگی خودش رو بچرخونه.




گفتگو از: سعیده سادات احمدی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار