ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

نمایشگاه کتاب فرانکفورت باز هم خبرساز شد

هفته گذشته برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت با اعتراض ایرانیان نسبت به حضور «سلمان رشدی» در این نمایشگاه همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی در هفته گذشته برگزار شد. در این جشنواره کتاب‌های «روی ماه خداوند را ببوس»، «من او» و «مدیرمدرسه» بیشتر از سایر کتاب‌ها مورد توجه شرکت کنندگان در این جشنواره قرار گرفت. البته این جشنواره کتابخوانی برندگانی نیز داشت. برندگان آن در مراسم اختتامیه معرفی شدند.

اما از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بگوییم. حضور «سلمان رشدی» نویسنده کتاب «آیات شیطانی» در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت با اعتراض «سید عباس صالحی»، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود. البته اعتراض‌های ایرانیان در این باره ادامه داشت. درحالیکه رسانه‌های غربی حضور برخی ناشران بخش خصوصی را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شکاف عمیق بین این بخش با بخش دولتی می‌دانستند. با اعتراض بخش خصوصی نشر ایران در نمایشگاه فرانکفورت نسبت به حضور «سلمان رشدی» مواجه شدند. این مسئله تجزیه و تحلیل‌های رسانه های غربی را نادرست نشان داد.

از نمایشگاه کتاب فرانکفورت که بگذریم، آغاز به کار انجمن دوستداران زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان در هفته گذشته اتفاق افتاد. آغاز به کار این انجمن با پیام تصویری «غلامعلی حداد عادل» رئیس بنیاد سعدی همراه بود. اما همایش دختران آفتاب، میزبان غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. وی در این مراسم شیوه تبلیغی «کتاب دختران آفتاب» را موثرتر از شیوه مستقیم تبلیغ می‌داند.

نوای حافظ در هفته گذشته طنین انداز شد. در این هفته به مناسبت گرامیداشت روز حافظ مراسمی با حضور فرهیختگان هنر و ادب و موسیقی برگزار شد و اساتید و پژوهشگران ادبیات فارسی به بحث و تبادل نظر پیرامون این شاعر گرانمایه پرداختند.

دانشگاه تهران میزبان نخستین نشست شعر جهان علیه خشونت و افراطی گری بود. البته این مراسم در باغ نگارستان این دانشگاه برگزار شد. در میان برزگداشت‌های مختلف ادبیات به عنوان بزرگداشت یادواره شعر امام موسی صدر می‌رسیم. این مراسم در حوزه هنری پرگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار