پنتاگون: اعزام جنگنده های اف-15 به درخواست آنکارا بوده است

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، استقرار 6 جنگنده اف 15 در پایگاه هوایی اینجرلیک به درخواست ترکیه انجام گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت پنتاگون، پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ابتدای نشست خود با خبرنگاران گفت: اوایل این ماه پنتاگون اعلام کرد دوازده جنگنده اف پانزده را در پایگاهی هوایی در ترکیه مستقر خواهد کرد که این اقدام منعکس کننده تعهد به امنیت ترکیه به عنوان عضو ناتو و تعهد برای تضعیف و شکست نهایی داعش در عراق و سوریه خواهد بود.

جمعه گذشته شش جنگنده اف 15 سی در این پایگاه در ترکیه مستقر شد که هدف آنها عملیات گشت زنی هوایی در حریم هوایی ترکیه بود و در پاسخ به درخواست دولت ترکیه مبنی بر حمایت از امنیت حریم هوایی ترکیه صورت گرفت.

ما همچنین اعلام می کنیم که جنگنده های اف پانزده ئی به عنوان بخشی از عملیات برضد داعش اعزام خواهند شد و جزییات درباره شمار و زمانبندی اعزام آنها هنوز نهایی نشده است با این حال به زودی اعلام خواهد شد.

ترکیه عضو ناتو است و یکی از اعضای مهم در ائتلاف ضد داعش است. ما اقدام ترکیه مبنی بر باز کردن حریم هوایی این کشور برای آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش و نیز حضور ترکیه در عملیات هوایی ضد داعش را تحسین می کنیم. علاوه بر اعزام این جنگنده ها ما به گفتگو ها با دولت ترکیه درباره بررسی گزینه های موثر دیگر مبارزه با داعش با هدف تامین امنیت ترکیه و ثبات منطقه ادامه می دهیم.

همانطور که وزیر دفاع آمریکا اخیر در کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع روسیه گفت، اکنون فرصت مناسبی برای روسیه به منظور ایفای نقش سازنده برضد داعش وجود دارد. ما در حال حاضر هیچ طرحی برای هماهنگی هیچگونه فعالیتی با روسیه در سوریه نداریم که علت آن تاحدی به علت اقدامات روسیه در حمایت از رژیم اسد است و خودداری آنها در تمرکز بر داعش است.

وزیر دفاع آمریکا بر این باور است که این اقدام بر تلاشها برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه اثر معکوس دارد. ما در حال حاضر هیچ طرحی برای هماهنگی مستقیم با روسیه نداریم و روشن است که دیدیم چه اتفاقی در سقوط هواپیما در روسیه (مصر) افتاد. در پی سقوط این هواپیما افرادی بیگناه کشته شدند با این حال در شرایط کنونی هیچ طرحی برای هماهنگی با روسیه نداریم که علت آن تا حد زیادی به علت تمرکز روسیه در حمایت از اسد است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره زمان اعزام نیروهای ویژه کمکی آمریکا به سوریه گفت: پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است و اعزام این نیروها به زودی صورت خواهد گرفت با این حال به دلایل امنیتی نمی توانم جزییات این عملیات را اعلام کنم. مسئولان آمریکایی از جمله وزیر دفاع آمریکا بر این باور هستند که اعزام نیروها باید به زودی صورت گیرد چرا که می تواند اعزام نیروها موثر باشد و منجر به تغییراتی در مبارزه نیروهای میانه رو با داعش شود چراکه آمریکا نیروهای میانه رو را نیروهایی موثر در مبارزه با داعش قلمداد می کند.

کوک در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه بیشتر حملات هوایی ائتلاف ضد داعش را آمریکا صورت می دهد، گفت: بله درست است که شمار قابل توجهی از حملات هوایی را آمریکا صورت می دهد اما کشورهای دیگر این ائتلاف در فعالیت های دیگر نظیر حمایت های مالی، تامین پایگاه ، فعالیت های آموزشی و غیره حضور دارند. آمریکا توانمندی های مشخصی دارد که کشورهای دیگر دارا نیستند.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرد: اعزام و استقرار جنگنده های اف پانزده در ترکیه و خروج ناو هواپیمابر روزولت از منطقه هیچ ارتباطی با هم ندارند. آمریکا از ظرفیت ها و تجهیزات لازم برای پیشبرد عملیات نظامی خود در منطقه برخوردار است با این حال اعزام این هواپیماها به درخواست ترکیه برای تضمین امنیت حریم هوایی این کشور و در پی اقدام این کشور مبنی بر دادن مجوز به آمریکا برای استفاده از یک پایگاه هوایی در ترکیه صورت گرفته است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار