چگونه 40 میلیون ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌شود؟

طراحی بازی‌های رایانه‌ای داخلی بر اساس ویژگی‌های فرهنگی موجب کاهش رفتارهای ناپسند و جلوگیری از گسترش فرهنگ غربی می‌شود.

چگونه 40 میلیون ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازی به عنوان سرگرمی و فعالیتی که موجب نشاط و سرزندگی فرد می‌شود از گذشته‌های دور در اکثر جوامع و بین اقوام مختلف وجود داشته است به طوری که هر قوم و ملیتی بازی‌های متناسب با فرهنگ و ارزش‌های خود داشته است.

بازی به عنوان یک فعالیت لذت‌بخش و مفرح برای رشد و پویایی همه‌جانبه کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که کودک در دوران و مراحل اولیه زندگی خود با ورود به گروه‌های دوستی و برقراری ارتباط با هم‌سن و سال‌های خود قدم در مسیر اجتماعی شدن وجامعه‌پذیری می‌گذارد و با انجام بازی‌های بچه‌گانه انرژی و هیجان خود را تخلیه می‌کند.

* هجوم بازی‌های خشن و جای خالی بازی‌های قدیمی 

این روزها بازی‌های پرجنب و جوش قدیمی مثل قایم باشک، بالابلندی، وسطی و هفت‌سنگ که جزء بازی‌های اصیل و سنتی ایرانی است رنگ باخته است و جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای غربی داده است.

با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی و به بازارآمدن فناوری‌های نوین بازی‌ها نیز تغییر شکل داده‌اند و به نوعی از سادگی به پیچیدگی، معمایی و جنجالی بودن تبدیل شده‌اند.

تقریبا حدود 30 سال است که بازی‌های رایانه‌ای پا به عرصه حیات جوامع گذاشته و بخشی از زندگی آن‌ها را به خود اختصاص داده است.

البته قابل ذکر است که این بازی‌های جدید رایانه‌ای بزرگسالان را نیز بی‌نصیب از خود نگذاشته است چرا که بسیاری از طرفداران و مشتاقان برای انجام این بازی را همین افراد بزرگسال و میانسال علاوه بر کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

بهروز مینایی رئیس هیئت مدیره بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشور درخصوص گسترش بازار بازی‌های رایانه‌ای می گوید: " ایران بزرگترین بازار بازی‌های رایانه‌ای خاورمیانه را دارد که هر روز این بازار در حال گسترش است."

وی در ادامه افزود: مردم ایران ماهانه بین یک هزار و 400 تا 2 هزار میلیارد ریال صرف خرید بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند.

* بازی‌های رایانه‌ای و تنها شدن فرد

خانواده‌های ایرانی با رواج استفاده از انواع و اقسام وسایل بازی و ارتباطی مثل موبایل، تبلت و کنسول‌های بازی خارجی بخش مهمی از زندگی خود را به این بازی‌ها اختصاص داده‌اند به گونه‌ای که انجام بازی‌های این‌چنینی را یک ضرورت می‌دانند.

والدین نیز به نوعی پایه ثابت استفاده از این وسایل و سرگرمی‌ها شده‌اند تا حدی که ساعت‌های حضور در منزل را به جای صحبت و گفت‌وگو با اعضای خانواده، صرف انجام بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی می‌کنند بدون آنکه در این مدت زمان هیچ‌گونه حرف بین آن‌ها رد و بدل شود. در نتیجه این عدم برقراری ارتباط فرد منزوی می‌شود و اکثر اوقات درتنهایی خود به سر می‌برد.

مینایی در خصوص انجام بی‌رویه بازی‌های رایانه‌ای به وسیله مردم معتقد است: ایران 20 میلیون نفر کاربر بازی‌های رایانه‌ای دارد که روزانه 40 میلیون ساعت در کشور صرف انجام بازی می‌شود.

این بازی‌ها علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی در بالابردن سواد نرم‌افزاری افراد دارد بلکه با خود اثرات منفی را نیز به همراه دارد که تبعات آن‌ها جبران ناپذیر است.

* خشونت، هیجان و بروز رفتارهای ضداجتماعی 

اغلب بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی خشن بوده و هیجان افراد را بر می‌انگیزد و موجب افزایش پرخاشگری بازیکن و بروز برخی رفتارهای ناپسند و بدخلقی از سوی آن‌ها می‌شود.

باید توجه داشت که اغلب بازی‌های موجود در بازار با فرهنگ خانواده‌های ایرانی تطابقی ندارند و موجب گسترش سردی روابط اعضای خانواده‌ها و از بین رفتن آرامش آن‌ها می شوند.

بروز رفتارهای ضد اجتماعی، افزایش اضطراب، انزوا طلبی و فردگرایی، تمایل به رفتارهای تهاجمی، زورمندانه و تندخویی از جمله آثار منفی استفاده بی‌رویه از این قبیل بازی‌ها است که به رفتاری روزمره و عادی تبدیل می شود.

حال با توجه به اثرات سوء این قبیل بازی‌ها در فرهنگ و رفتار جامعه و تاثیر آن‌ها بر روح و روان اشخاص، باید کارشناس و متخصصان امر فناوری‌های رایانه‌ای با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا بازی‌ها و نرم‌افزارهایی را متناسب با فرهنگ و تمدن داخلی طراحی کرده و گام مهمی را در تولید بازی‌های استاندارد بردارند. بدین وسیله می‌توان از بروز مشکلات ناشی از بازی‌های غیرمجاز و خشن خارجی جلوگیری کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار