شیخ بدرالدین حسون: مشکل سوریه، کشورهای حامی تروریستها است

مفتی اعظم سوریه با اشاره به حمایت برخی کشورها از تروریست ها گفت مشکل سوریه، خارجی است نه داخلی.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیخ احمد بدرالدین حسون در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی راشا تودی درباره بحران سوریه گفت: جنگ سوریه بیش از چهار سال است ادامه دارد. در تمام این سالها ما از مخالفان سوریه دعوت کرده ایم با ما گفتگو کنند. روسیه نیز سه سال پیش از مخالفان سوریه خواست در مذاکرات شرکت کنند اما آنها این دعوت را رد کردند.

اخیرا نمایندگان مخالفان به مسکو سفر کردند و موافقت خود را با شرکت در گفتگوهای ژنو اعلام کردند. بنابراین روسیه حدود سه سال است خواستار مذاکره و گفتگوست. دولت سوریه نیز سه هیئت را به همین منظور به مسکو اعزام کرد. ما مرتب با مسئولان روس دیدار و گفتگو داریم.

مشکلی که مخالفان دارند این است که اصلا سازمانی متحد نیستند. گروههای زیادی هستند که با خودشان، با داعش و با ما می جنگند. مخالفان سوریه اصلا نمی خواهند چیزی را قبول کنند و به رسمیت بشناسند. آنها نه گفتگوها را و نه اسد را به رسمیت می شناسند. وقتی روسیه عملیات نظامی را علیه داعش شروع کرد واکنش اولیه به اصطلاح مخالفان میانه رو منفی بود.

اکنون برخی از فرماندهان به اصطلاح ارتش آزاد سوریه می گویند آماده همکاری با فدراسیون روسیه در نبرد علیه داعش هستند. البته ما از آنها انتظار بیشتری داریم. ما از آنها می خواهیم بدون پیش شرط علیه تروریستها متحد شوند. ما می بینیم کشورهای غربی نقشه ای پنهانی دارند. بازیگران بین المللی که خود را تحت فشار می بینند خواستار سازش و مصالحه هستند. روسیه همچنان از مخالفان می خواهد در گفتگوها مشارکت کنند اما توجه کافی به درخواست روسیه نمی شود.

امروز همه چیز به حامیان مخالفان بستگی دارد. در واقع آنها هستند که برای مخالفان تصمیم می گیرند. آنها هیچ دیدگاه مستقلی از خود ندارند. آنها می گویند باید دولت جدیدی در سوریه تشکیل شود اما دولتی که آنها می خواهند ، دستمایه استعمار جدید است. ما قانون اساسی را برای آنها تغییر دادیم. ما انتخابات برگزار کردیم. در واقع ما اکنون دولت متفاوتی داریم.

آنها با همه چیز مخالفت می کنند. تنها زبانی که آنها می فهمند زبان تسلیحات است. آنها دوست دارند با اسلحه حرف بزنند. آنها کلیساها و مساجد را به نام اصطلاحا انقلاب نابود می کنند. این چه انقلابی است که شما کشور خودتان را ویران می کنید. شما عملا منابع کشورتان را به یغما می برید. شما بیمارستانها را نابود می کنید.

مجری گفت اگر اسد کناره گیری کنید، فکر می کنید دستیابی به صلح راحتتر می شود؟ مفتی سوریه گفت تصمیم گیری درباره آینده اسد دست من نیست. حتی بشار اسد هم نمی تواند در این خصوص تصمیم بگیرد. این مردم سوریه هستند که باید در این خصوص تصمیم بگیرند. نظر شخصی من این است اگر اسد کناره گیری کند، این کار باعث فروپاشی سوریه می شود.

علت اینکه آنها می خواهند بشار اسد برود احیای دموکراسی نیست. آنها فقط دنبال تجزیه سوریه به کشورهای کوچکتر هستند. ما فقط تصمیمی را که مردم سوریه بگیرند می پذیریم. اجازه دهید مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند. ما حرفهای زیادی از اولاند رئیس جمهور سوریه در این خصوص شنیده ایم اما اجازه داده نمی شود مردم سوریه نظر خود را بیان کنند. نباید به حرف آمریکاییها و کاخ سفید و کاخ الیزه فرانسه گوش کرد بلکه باید دید مردم کوچه و بازار سوریه چه می گویند.

ما باید اجازه دهیم آنها خودشان حرف بزنند. همانطور که واشنگتن نمی تواند بگوید رئیس جمهور روسیه چه کسی باشد ، واشنگتن نمی تواند برای مردم سوریه تصمیم بگیرد و بگوید چه کسی رئیس جمهورشان باشد. ما نتیجه انتخابات عادلانه و آزاد و مستقل را قبول می کنیم. سازمان ملل متحد یا روسیه می توانند بر این انتخابات نظارت کنند.

مخالفان این را قبول ندارند و می گویند ما جنگ را متوقف نمی کنیم مگر اینکه اسد برود. اما جایگزین اسد چه خواهد بود . فرض بگیریم اسد کنار برود. جایگزین او برای مردم سوریه چه خواهد بود. بنابراین باید اجازه دهیم مردم سوریه خودشان درباره این موضوع صحبت کنند.

شیخ احمد بدرالدین حسون درباره آینده جنگ سوریه گفت : من امیدوارم جنگ حداکثر در سال دوهزار و شانزده پایان یابد زیرا تلاشهای مشترک برای حل این بحران شروع شده است. ما شاهد موفقیتهای نظامی قابل توجهی در مرز مشترک سوریه و لبنان هستیم و ارتش عربی سوریه به سمت مرزهای سوریه با ترکیه پیشروی می کند. مشکل سوریه ، خارجی است و داخلی نیست.

مشکل ما، از جانب کشورهای به اصطلاح دوست و همسایه است که به این تروریستها کمک می کنند. بنابراین وقتی ما با مرز سوریه را با ترکیه از وجود تروریستها پاکسازی کنیم، پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود. حضور نیروی هوایی روسیه به همراه تلاشهای ارتش سوریه موفقیتهای قابل توجهی را فراهم کرده است و اراضی زیادی در مرز سوریه و ترکیه از وجود تروریستها پاکسازی شده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار