صدقه با مشقت!!!

دزدی از صندوق صدقات این روزها در خیابان ها بسیار دیده می‌شود که نصب صندوق‌هایی با ضریب ایمنی بالا و صندوق‌های الکترونیکی می توان اطمینان مردم را در پرداخت و رسیدن صدقات به نیازمندان واقعی بالا ببرد.

صدقه با مشقت!!!
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صدقه عملی مستحب است برای رضای خدا که  بدون منت گذاشتن و ریا کاری به فقیری داده می‌شود.

صدقه مال حلال و پاکی است که در روایات وارده فواید زیادی برای آن بیان شده است مانند این که صدقه سبب زیادی رزق و روزی، شفای بیمارها، دوری از آتش جهنم، دفع هفتاد نوع و بلا و مصیبت در دنیا و طولانی شدن عمر می‌شود.

به روش‌های گوناگونی می‌توان صدقه‌ای را که نیت پرداخت آن را کرده‌ایم به دست نیازمندان رساند و شاید آسان‌ترین روش، استفاده از صندوق‌هایی است که تقریبا در هر کوچه و خیابانی پیدا می‌شوند.

صندوق‌های صدقه‌ای در سطح خیابان‌های شهر که از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور جمع آوری صدقات مردم در خیابان ها نصب شده است.کمیته امداد امام خمینی (ره) وظیفه جمع آوری، شمارش و رساندن صدقات مردمی را از کل کشور بر عهده دارد.

محسن ولیئی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در خصوص تعداد صندوق‌های صدقات موجود در کشور می‌گوید: حدود 7.5 میلیون صندوق صدقات در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 49 هزار صندوق در معابر شهر تهران 10 هزار عدد در اماکن عمومی، 67  هزار صندوق خانگی و 200 صندوق الکترونیکی وجود دارد.

وی همچنین در خصوص میزان صدقات جمع آوری شده مردم شهر تهران در طول سال 93 افزود: در سال 93 حدود 38 میلیارد و 200 میلیون ریال صدقه در شهر تهران جمع آوری شده است که این یعنی هر شهروند تهرانی روزانه 8 ریال صدقه پرداخت می‌کند.اما آیا واقعا هر تهرانی روزانه فقط 8 ریال صدقه پرداخت می‌کند؟

چند وقتی است که صحبت دزدی از صندوق‌های صدقات زیاد به گوش می‌رسد و حتما در سطح شهر با افرادی مواجه  شده‌اید که قصد دارند به شیوه‌های مختلفی پول از صندوق صدقات خارج کنند.

این افراد بیشتر معتادانی هستند که برای تامین پول مواد مخدر مصرفی خود حتی به صندوق‌های صدقات هم رحم نمی‌کنند معتادانی که بدون توجه به اطرافشان و حضور مردم فقط برای رسیدن به مبلغی ناچیز هر روز برای خودشان وسیله‌ای جدید ابداع می‌کنند و به سراغ صدقات مردم می‌روند.

 صدقاتی که مردم به قصد رسیدن به دست نیازمندان پرداخت  می‌کنند اما صرف تامین هزینه مواد مخدر معتادان می‌شود.

این معتادان هر روز بدون دغدغه‌ای برای تامین مواد مخدر خود به سراغ صندوق‌های صدقات می‌روند و چیزی که از شواهد قضیه معلوم است هیچ کس جلو‌دار آن‌ها نیست.

در شرایطی که کمیته امداد امام خمینی(ره) وظیفه جمع آوری صدقات مردمی را بر عهده دارد، وظیفه نگهداری از امانات مردم نیز بر عهده همین ارگان‌ است در نتیجه باید راهکاری اتخاذ کنند که این امانات به نحوه‌ای صحیح به دست نیازمندان واقعی برسد زیرا مردم با این اطمینان که کمک آن‌ها به دست افراد نیازمند می‌رسد صدقات‌شان را در صندوق‌ها می‌اندازند و نباید شرایطی ایجاد شود که اطمینان مردمی از بین برود.

 راه‌های زیادی وجود دارد که جلوی سوء استفاده معتادان از صدقات مردمی گرفته شود مانند نصب صندوق‌‌های الکترونیکی که امروز تنها 200 دستگاه از آن‌ها، آن هم فقط در وزارت خانه‌ها و ایستگاه‌های متروی شهر تهران نصب شده است.

اما استفاده از این دستگاه‌ها نیز خالی از اشکال نیست و نیازمند وجود امکاناتی از جمله اتصال سیستم  کارت، استفاده از کارت شهروندی را می‌طلبد همچنین با استفاده از صندوق‌های صدقات الکترونیکی با هر بار کشیدن کارت فقط 300 تومان صدقه پرداخت می‌شود که یکی دیگر از اشکالات این صندوق‌ها محسوب می‌شود و پرداخت مبالغ بالا از طریق آن‌ها را کمی وقت گیر می‌کند.

گفتنی است؛ ساخت و نصب صندوق‌های صدقات الکترونیکی برای تمام کشور میسر نیست و نیازمند صرف هزینه بالایی است و همچنین نمی‌توان نگهبانی دائم برای هر کدام از صندوق‌ها در نظر گرفت، اما می‌توان با مقاوم کردن همین صندوق‌های رایج و ایمن کردن آن‌ها در برابر دزدی بهتر از صدقات مردم محافظت کرد.

اگر چه مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) از اتخاذ راهکارهای جدیدی برای پرداخت صدقات مانند سامانه‌های موبایلی صحبت می‌کنند اما آنچه از شواهد بر می‌آید این است که مردم همچنان از صندوق‌های قدیمی استفاده می‌کنند پس چه بهتر که با بهسازی آن‌ها جلوی سودجویی افراد متخلف گرفته شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۴
توى تقسيم مبلغ اشتباه شده فكر كنم
آخرین اخبار