اصفهان؛

آماربرداری حیات وحش «پستانداران شاخص» در پارک ملی

آماربرداری از پستانداران شاخص استان در منطقه قمیشلو با همکاری سازمان های مردم نهاد غیر دولتی، کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت، دانشجویان و پرسنل بازنشسته محیط زیست انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعید یوسف پور معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این زمینه گفت:طبق هماهنگی‌های به عمل آمده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، برنامه آماربرداری از پستانداران شاخص استان در منطقه قمیشلو انجام شد.

وی گفت: در این برنامه افراد مختلفی از سازمان های مردم نهاد غیردولتی، کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت، دانشجویان و پرسنل بازنشسته محیط زیست نیز با محیط زیست اصفهان همکاری کردند و حضور داشتند.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، تیم های مختلف در گروه های 3 تا 4 نفره به تعداد ده گروه تقسیم بندی شدند و آمار برداری کردند.

وی افزود: تعداد نفرات شرکت کننده در سرشماری سال 94 ،در این منطقه 42 نفرمی باشد و این در حالی است که در سال 93 این تعداد 27 نفر بوده است.

یوسف پور تصریح کرد: سرشماری از سه گونه غالب منطقه شامل : کل و بز، قوچ و میش و آهو انجام شد.

وی گفت: در دو نوبت در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مناطق آزاد وشکار ممنوع برای بررسی وضعیت پستانداران هر منطقه به ویژه پستاندارن شاخص نظیز آهو، کل، بز،قوچ ،میش و جبیر در استانها سرشماری تابستانه و زمستانه صورت می گیرد.

دکتر یوسف پور اظهارداشت: امسال برای اولین بار بر اساس ابلاغ ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ظرفیت های برون سازمانی برای سرشماری استفاده شد.

وی گفت: در این راستا از مراکزعلمی، دانشگاهی و تشکل های مردم نهاد ،داوطلبان علاقمند به سرشماری و حیات وحش ، بازنشستگان با تجربه سازمان که جزو ذخایر علمی و تجربی سازمان حفاظت محیط زیست هستند بهره‌گیری می‌شود.

وی افزود: این برنامه ریزی ها برای سرشماری با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست صورت می گیرد که در نهایت گزارش های این اقدام ها به این معاونت ها ارسال می شود و جمع بندی و نتایج آن در سال 95 گزارش داده خواهد شد.

وی اظهارداشت: به نظر می رسد با توجه به وضعیت جوی نسبتا مناسب، تعداد بیشتر افراد شرکت کننده در برنامه سرشماری، وجود خودرو به تعداد لازم و سایر عوامل تاثیر گذار، برنامه سرشماری سال 94 از جامعیت و کیفیت خوبی برخوردار بوده و تمامی استاندارهای لازم در مورد برگزاری آن رعایت شده است و اعتماد به آمار بدست آمده از درصد بالایی برخوردار می باشد. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.