اولین نمایش مذهبی در جزیره کیش، به روی صحنه می‌رود

«دروازه ساعات» عنوان نمایشی است که به مناسبت اربعین حسینی در جزیره کیش اجرا می‌شود.

علی سلیمانی بازیگر تلویزیون و تئاتر و گوینده رادیو در خصوص جدیدترین نمایش خود در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: در حال حاضر کاری داریم به نام «دروازه‌ ساعات» به کارگردانی و نویسندگی سید جواد هاشمی که از دهم الی بیستم آذر در جزیره کیش به مناسبت فرا رسیدن اربعین اجرا خواهد شد. این کار چندی پیش اجرا شده بود.

وی ادامه داد: برای اولین بار است که در جزیره کیش یک کار مذهبی به روی صحنه می‌رود. داستان این نمایش به این شکل است که آن هنگام که سرهای شهدای کربلا را وارد شام می‌کنند، تنها راه ورودی به شهر دروازه‌ای است به نام «دروازه‌ ساعات» که در ساعت‌های خاصی باز می‌شود.

وی افزود: بعد از ورود سرهای شهدا از این دروازه به شام،‌ دیوانه‌ای فارغ از مذهب و دین، تشخیص می‌دهد که این سرها متعلق به انسان‌های خوب و بزرگی است. به همین دلیل خطاب به کسانی که در حال جمع‌آوری سنگ برای زدن به این سرها هستند می‌گوید، چرا سنگ جمع می‌کنید و در پی این کارید؟ در نهایت همه آن افراد را با مقیاس‌ها و معیارهای کاملا انسانی به پشیمانی می‌کشد و آن‌ها را متوجه عمل بد و نادرست خودشان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: قصد دارم از مردم دعوت کنم تا بیشتر به دیدن تئاتر بروند. تئاتر ما خیلی مهجور مانده است. دولت حمایت‌های مالی و اعتباری خود از تئاتر را گهگاهی برمی‌دارد و حتی گاهی حمایتی از جانب دولت نداریم و فقط از تئاتر‌های سفارشی حمایت می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: حرف‌هایی را در تئاتر می‌توان مطرح کرد که مهجور مانده‌اند اما در تئاتر می‌توان به طور ویژه به آن‌ها پرداخت. موضوعاتی که در تلویزیون و سینما امکان عنوان کردن آن‌ها کمتر است. با توجه به اینکه در یک سالن تئاتر فضایی فراهم است که تعداد 50- 100 و ... در آن حضور دارند، بنابراین می‌توان بسیار زیبا و ملیح برای متخصصان اجرا داشته و موضوعات را مطرح کرد.

وی تاکید کرد: بالا رفتن سطح کارها در تئاتر به حمایت‌های اعتباری دولت بستگی دارد. هنگامی که خط قرمزها زیاد شوند، سوژه تکراری شده و خلاقیت کم می‌شود. تا جایی که از بین 100 کار شاید دو مورد از آن‌ها خوب باشد. در نهایت افراد مجبور می‌شوند به تماشای تئاتری کمدی رفته که هیچ برداشت فرهنگی و انتقادانه‌ای ندارد و فقط قصد فروش دارد. به طور کامل تماشای تئاتر از سوی مردم بسیار مهم است.

لازم به ذکر است؛ بازیگران نمایش «دروازه ساعات» عبارتند از:

علی سلیمانی، مرجان قمری، حسین میرزائیان، سعید بحرالعلومی،‌ سید علی موسوی و جلال خباز.

طراحی گریم و لباس این کار نیز بر عهده سهیلا جوادی است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.