در نشست خبری جشنواره «اعتیاد و رسانه» مطرح شد:

نقش مهم رسانه و مطبوعات در جلوگیری از اشاعه اعتیاد در جامعه

یکی از اهداف ما جلوگیری از اشاعه بحث اعتیاد بود و گفتیم از طریق رسانه بهترین عملکرد را می‌توانیم در خصوص اطلاع‌رسانی داشته باشیم که امیدوارم این امر محقق شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری چهارمین جشنواره «اعتیاد و رسانه» با حضور فرزین رحیم‌نظری مدیر کل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس جشنواره «اعتیاد و رسانه» و جلال‌الدین صدری دبیر جشنواره در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

در ابتدا رحیم‌نظری گفت: استارت اولیه این جشنواره حدود هشت سال پیش در حوزه مکتوب زده شد که بعد از استقبال از این حوزه مقوله دیداری و شنیداری در دوره دوم به آن اضافه شد. دوره سوم نیز حوزه مکتوب دیداری و شنیداری و جزئیات بیشتری از قبیل انیمیشن، مستند و ... را در برمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از اهداف ما جلوگیری از اشاعه بحث اعتیاد بود و گفتیم از طریق رسانه بهترین عملکرد را می‌توانیم در خصوص اطلاع‌رسانی داشته باشیم که امیدوارم این امر محقق شود.

وی ادامه داد: هدف دیگر ما اجتماعی‌کردن موضوع مواد مخدر بود که باید برای مردم و مسئولان به صورت دغدغه باشد. در این زمینه آقای رحمانی فضلی که زحمات فراوانی در این بخش می‌کشند، با برخی مسئولان دیدار داشتند که اولین‌ آن‌ها دیدار با هنرمندان بود. در کل با تمام دسته‌هایی که با مردم در ارتباط‌ هستند؛ رایزنی‌های بسیار خوبی انجام داد و به اهداف بسیار مثبتی دست پیدا کرد. به جایی رسید که هر هفته در نماز جمعه نیز به این موضوع اشاره می‌شود.

وی عنوان کرد: ما حتی طی یک سال و نیم اخیر، چند فیلم سینمایی مانند «لامپ صد»، «نزدیک‌تر»، «عصر یخبندان» را در حوزه اعتیاد ساختیم. جالب اینجا است که سرمایه‌ای در خصوص تولید این آثار از ما به میان نیامد، فقط در بحث فیلمنامه راهنمایی‌ها و نظراتی را رد و بدل کردیم.

رحیم‌نظری عنوان کرد: ساخت آلبوم موسیقی با نام «بگو نه» نیز برای رسیدن به اهدافمان در بحث جلوگیری از اعتیاد ارائه دادیم و در کل به این نتیجه رسیدیم که برای جا افتادن بحث اجتماعی کردن راه‌های جلوگیری از اعتیاد، رسانه، مطبوعات و ... مهمترین عامل هستند و می‌توانند کمک شایانی به ما کنند و انصافا حمایت‌های بی‌شماری از جانب این ارگان‌ها صورت گرفته است.

وی در خصوص مهلت ارائه آثار بیان کرد: فرصت ارسال آثار برای برگزاری چهارمین جشنواره اعتیاد و رسانه تا آخر آبان ماه بود که به خاطر استقبال و درخواست بی‌شمار صاحب آثار این مهلت تا 25‌ آذر تمدید شد و برای دست‌یابی به جزئی‌ترین اطلاعات در خصوص این جشنواره می‌توان به سایت آن مراجعه کرد.

وی افزود: اگر هر کسی به هر نحوی در هر پست و جایگاهی که دارد، در خصوص جلوگیری از بحث اعتیاد و مشکلات و عواقب آن اطلاع‌رسانی کند، اجر دنیوی و اخروی را خواهد برد. پس بیاییم دست به دست هم داده تا به سوی جامعه‌ای سالم‌تر سوق پیدا کنیم.

رحیم‌نظری خاطرنشان کرد: کل اهداف جشنواره اعتیاد و رسانه در سه بخش خلاصه می‌شود، حساس‌سازی رسانه‌ها و به تبع مردم در خصوص بحث اعتیاد، دیده شدن کار رسانه‌ها در این جشنواره در ازای جوایز برگزیدگان آن، اجتماعی کردن و جلوگیری از بحث اعتیاد در جامعه است. جدای از هر چیز برنامه‌های ما در شبکه‌های مختلف و رسانه ملی پخش و توزیع می‌شود که جا دارد از همین جا از رسانه ملی تشکر کنم.

در ادامه جلال‌الدین صدری دبیر چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه گفت: از ابتدای سال مقدمات برگزاری جشنواره ازطرق مختلف انجام شد که در دوره چهارم ما بیشتر دنبال کیفیت هستیم تا کمیت و انتخاب آثار برجسته را مد نظر قرار دادیم. در بخش داوری نیز از اشخاصی سرشناس و کاربلد استفاده می‌کنیم.

رحیم‌نظری در ادامه افزود: تا الان 170 اثر در حوزه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب به جشنواره ارسال شده که با تمدید زمان مهلت ارسال آثار این تعداد بیشتر خواهد شد. با صدا و سیمای هر استانی نیز تفاهماتی طی سال‌های گذشته و امسال داریم که با توجه به فرهنگ آن استان آثاری تولید و ارائه خواهد شد.

وی افزود: عمده آثار ارسال شده قبلا نمایش داده شده و فقط در جشنواره نمایش داده می‌شود. شروع جشنواره نیمه آذر خواهد بود و اختتامیه آن قبل از پایان سال و احتمالا در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: مکان و جوایز جشنواره هنوز مشخص نشده که بعداً اطلاع‌رسانی می‌کنیم. یقین داشته باشیم که داوران از بهترین‌ها هستند و مثل سال‌های گذشته که اعتراضی در این خصوص نداشتیم، امیدوارم که امسال نیز این اتفاق رخ ندهد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.