مروری بر فروش سینمای ایران در نیمه اول سال ؛

فیلم‌های تلخی که شیرین فروختند

فروش نیمه نخست سال سینمای ایران حدود 13 میلیارد تومان بیشتر از شش ماه اول سال 93 بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پایان فصل تابستان و برآورد میزان فروش شش ماهه نخست سال و مقایسه آن با سال‌های گذشته می‌توان نسبت به وضعیت اقتصادی سینما در سال جاری و سال‌های آتی امیدوار بود.

طبق آمار و گزارش‌های تهیه شده از گیشه سینماها در نیمه اول سال 94 مجموعا فیلم‌ها 40 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته‌اند که این مبلغ در مقایسه با فروش سینمای ایران در نیمه اول سال 93، 13 میلیارد و 600 میلیون بیشتر افزایش فروش و استقبال را به رخ می‌کشد. این فروش نسبت به سال گذشته رشد 51 درصدی داشته است و این در حالی است که قیمت بلیت سینما نسبت به سال گذشته افزایش یافته و بلیت فیلم «محمد رسول الله» از 8 تا 12 هزار تومان بوده است.

بهار و تابستان سال 93 سینمای ایران 26 میلیارد و 800 میلیون تومان فروخت ضمن اینکه در سال 93 هم نسبت به سال 92، با افزایش استقبال مخاطبان از سینما مواجه بودیم و این نشان دهنده آشتی مردم با سینماست چیزی که مسئولان سینمایی همیشه مدعی و البته امیدوار به آن هستند در حال اتفاق افتادن است و می‌توان به پیشرفت و افزایش آن امیدوار بود.

فیلم‌های جشنواره فیلم فجر که در هر دوره‌ای از اسفند همان سال تا بهمن سال بعد به اکران عمومی در می‌آید، به درجه‌های متفاوتی از میزان استقبال و پسند مخاطبان دست می‌یابند.

فیلم‌های اکران شده در سال 94 نسبت به فیلم‌های چهار سال ابتدایی دهه 90، با استقبال بیشتری مواجه شده و از میان همه آن‌ها فیلم «محمد رسول الله» به تنهایی در مدت اکران یک ماهه خود به فروش بالغ بر 7 میلیارد رسیده است که می‌توان گفت یکی از اتفاقات بی‌نظیر در سینمای ایران است. البته در این میان فیلم «نهنگ عنبر» سامان مقدم هم که در جشنواره فجر حضور نداشت با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و به اقتصاد بیمار سینما کمک زیادی کرد.

با این حال انتقادی که به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر بهمن 93 وارد شد این بود که در این فیلم اثری از امید نیست و همه چیز سیاه و ناامید کننده است. فیلم‌هایی که در آن‌ها خیانت، پنهان کاری، اعتیاد، رنج، تنهایی و... دیده می‌شد و انگار روزنه روشنی به آینده وجود نداشت اما همین فیلم‌ها به کمک اکران فیلم «محمد رسول الله» و «نهنگ عنبر» توانسته‌اند جمعا به فروش 40 میلیارد و 400 میلیونی برسند.

سال گذشته فیلم‌های «خط ویژه» مصطفی کیایی، «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «طبقه حساس» کمال تبریزی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح الله حجازی، «رد کارپت» رضا عطاران، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» حامد محمدی، «امروز» رضا میرکریمی، «کلاشینکف» سهید سهیلی، «شهر موش‌ها 2» مرضیه برومند، فروش میلیاردی نیمه اول را رقم زدند که در این میان فروش فیلم‌های دیگر با آثار «شهر موش‌ها 2»، «طبقه حساس» و «معراجی‌ها» قابل مقایسه نیست و هر یک بالغ بر 5 میلیارد تومان فروختند.

و اما گیشه سینمای 6 ماه اول 94

«نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم به فروش بیش از 6 میلیارد و ششصد میلیون دست یافت و همچنان اکران آزاد آن ادامه دارد.

فیلم «محمد رسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی فروشی بیش از 7 میلیارد داشته است. این فیلم فاخر که به تولد تا نوجوانی پیامبر اکرم می‌پردازد، در جشنواره مونترال نیز اکران و با استقبال وسیعی مواجه شد.

«ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی رتبه سومین فیلم پرفروش را دارد. این فیلم در کل 4 میلیارد و 63 میلیون تومان فروش داشت و جزو اکران‌های نوروز سال 94 بود. این فیلم بسیار پربازیگر بود و به انتخابات شورا در یک روستا و اختلافات اهالی آن جا و رقابت‌های غیرعقلانی و حسادت‌های پنهان و آشکار کاندیداها که خان‌های آن روستا بودند، می‌پردازد.

«گینس» فیلم چهارم جدول فروش است. فروش این فیلم که اولین تجربه محسن تنابنده در مقام کارگردانی است، در مجموع 3 میلیارد و 166 میلیون تومان ثبت شد.

این فیلم با موجی از انتقادات و استقبال مواجه شد که دلیل اصلی استقبال حضور بازیگر نقش اصلی «پایتخت» و رضا عطاران در آن بود.

«رخ دیوانه» بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر سال 93 بود. این فیلم در مدت اکران به فروش 2 میلیارد و 783 میلیون تومانی دست یافت. این فیلم نتایج یک شرط گذاشتن غیرمنطقی در عالم شوخی را نشان می‌دهد و منتقد استفاده نادرست از پیشرفت تکنولوژی، گسترش شبکه‌های اجتماعی و اعتیاد جوانان است و سعی دارد به ریشه‌های این ناهنجاری‌ها بپردازد.

«عصر یخبندان» مصطفی کیایی به فروش یک میلیارد و 992 میلیون تومانی دست یافت و اکران آزاد آن همچنان ادامه دارد. خیانت، اعتیاد، اعتماد پایان یافته و... از موضوعات اصلی فیلم است و محتوای آن با عنوان قرابت و سنخیت زیادی دارد. این فیلم با بازی بازیگران مطرح سینما به اکران عمومی رسید.

فیلم «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان و با ایفای نقش شهاب حسینی، لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی نیز تاکنون یک میلیارد و 987 میلیون فروخته و نسبت به مدت زمان اکران، فروش موفقی داشته است.

فیلم «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی نیز با بازی رضا عطاران، ترانه علیدوستی، بابک حمیدیان و مجید صالحی دیگر فیلم میلیاردی سال 94 است که در گیشه یک میلیارد و 573 میلیون فروش داشته است. فیلم کاهانی از فیلم‌های پرفروش بهار بود.

با این وصف پیش بینی می‌شود گیشه نیمه دوم سال 94 نیز مانند نیمه اول پربار باشد اما همه چیز به تبلیغات فیلم‌ها و ذائقه مخاطب سینما بستگی دارد که از فیلمی حمایت کند یا آن را پس بزند.



گزارش از: شیما شفیعی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار