آی. آر رحمان آهنگساز «محمد رسول الله»:

مجیدی من را به سینمای ایران جذب کرد/ سینمای ایران کیفیت خاصی از معصومیت دارد

من همیشه طرفدار سینمای جهان هالیوود و چین بودم اما مجیدی من را به سینمای ایران جذب کرد، بنابراین احترام خاصی برای او قائلم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست رسانه‌ای فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی با حضور آی.آر رحمان آهنگساز، صابری تهیه کننده، علی سرتیپی و مترجم آهنگساز (نورایی) در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد.

در این مراسم در ابتدا آی.آر. رحمان گفت: من همیشه طرفدار سینمای جهان هالیوود و چین بودم اما مجیدی من را به سینمای ایران جذب کرد، بنابراین احترام خاصی برای او قائلم و زمانی که این فرصت به من رسید، از چند جهت برای من مایه افتخار بود، اول این که با یک فیلم ایرانی همکاری می‌کردم، در ایران آهنگسازی می‌کردم با مجیدی تقابل خوبی داشتیم و آخر این که موضوعیت فیلم درباره حضرت رسول (ص) بود.

وی در خصوص حس و حالش نسبت به ساخت موسیقی فیلم گفت: من از بچگی هوادار فیلم‌هایی با موضوع مذهبی و دینی بودم به خصوص فیلم‌هایی مانند حضرت موسی، حضرت عیسی و فیلم محمد به ساخته مصطفی عقاد. در ابتدا برای من ترسناک بود که به چه نحو موسیقی چنین فیلم عظیم و ارزشمندی را بسازم که مورد قبول حضرت رسول و خداوند سبحان قرار بگیرد که با یاری آن‌ها به بهترین نحو این امکان فراهم شد.

این آهنگساز در خصوص همکاری با سینمای ایران و شکل تولید و تعامل آهنگسازی با ایران و تفاوت‌ها و اشتراکات آهنگسازی در سینمای ما با بالیوود و هالیوود بیان کرد: هر سینمایی در مرحله اول بازتاب دهنده فرهنگ خود است. مثلاً سینمای هند تأمین کننده سرگرمی و اسطوره شناسی ادبی و هنری در تجلی اخلاقیات و باورهای مردم است، سینمای هالیوود که من بسیار طرفدار آن هستم، آینده محور است و به سوپر قهرمان می‌پردازند اما در سینمای ایران یک کیفیت خاص از معصومیت و انسانیت وجود دارد که من با آن بسیار ارتباط برقرار می‌کنم که نکته جالب اینجاست که علیرغم برخی محدودیت‌ها از لحاظ قصه گویی بازی بازیگران، کارگردانی، موسیقی بسیار جذاب و دیدنی است.

آی.آر رحمان در خصوص تعامل با مجید مجیدی برای ساخت موسیقی فیلم محمد رسول الله اظهار داشت: در ابتدا سعی کردم یک سری موضوع به عنوان ایده برای سکانس‌های خاص فیلم به مجیدی ارائه دهم که او آن‌ها را شنید اما به تعامل رسیدن با مجیدی زمانبر و انرژی بر بود ولی در انتها به تعاملات بسیار خوبی دست پیدا کردیم. چنانچه در قسمت ساخت موسیقی ابابیل و زمان گفتن «لبیک الله لک لبیک» یک چیزی من به آن اضافه کردم که مجیدی خوشش آمد و من را در آغوش گرفت. در کل او راهنما و راه‌بلد خوبی برای من بود و بعد از گذشت شش ماه به نتایج دلخواه دست پیدا کردیم.

وی در خصوص تفاوت شکل ساخت موسیقی در ایران و هالیوود گفت: تفاوت آن چنان مشهودی با هم ندارند و می‌توان گفت بسیار شبیه به هم هستند چنانچه چه در هالیوود و چه در ایران باشیم، باید با کارگردان به تعامل و تفاهم برسیم.

این آ‌هنگساز در خصوص ایده اولیه فیلم و راضی بودن از پایان کار بیان کرد: در خصوص سبک ساخته شدن موسیقی فیلم از سبک کلاسیک هالیوودی استفاده شده و مدت‌ها بود که به دنبال چنین موضوعی برای ساخت آن می‌گشتم که با تک تک لحظه‌های زندگی من عجین شود که خوشبختانه این اتفاق رخ داد و امیدوارم بازخورد بسیار خوبی داشته باشد.

آی.آر رحمان در خصوص استفاده از فرهنگ عرب در موسیقی فیلم و تأثیرگذاری آن اظهار داشت: قبل از ساخت موسیقی فیلم چند نفر از مقام‌های موسیقی عرب را مطالعه کردم و چون به قالب‌های موسیقی هندی شباهت دارد از آن بهره بردم اما در حد زیاد از آن‌ها استفاده نکردم، چون خط اصلی ما ساخت موسیقی با زبان بین‌المللی بود تا همه جهانیان از آن استفاده کنند و پس نزنند.

وی افزود: من و مجیدی در کل 250 موسیقی از کشورهای مختلف دنیا مانند بلغارستان، مقدونیه، ایران و... گوش دادیم تا به نقطه دلخواه رسیدیم اما در خصوص این که تا چه حد می‌تواند بازخورد داشته باشد نمی‌توانم پیش داوری کنم چون باید زمان بگذرد و نتیجه کار را ببینیم اما به طور قطع موسیقی این فیلم با تمام کارهایی که کردم متفاوت بود.

این آهنگساز در خصوص آشنایی با سینمای ایران و این که در جهان از چه سطحی برخوردار است، اظهار داشت: جایگاه سینمای ایران در سطح جهان پیام و حرف خاص خودش را می‌زند و از آن حرفی که می‌زند، طرفداری خواهد کرد و چارچوب آن به طور دقیق حفظ خواهد شد. این برای من ارزشمند است و نمونه‌های آن را در فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «بایسیکل‌ران»، «جدایی نادر از سیمین»، فیلم «حضرت یوسف» و... دیده‌ام.

آی.آر رحمان در خصوص موفقیت فیلم «محمد رسول الله» در اسکار تصریح کرد: این که تا چه حد فیلم محمد رسول الله در اسکار موفق است، را نمی‌دانم اما بازخوردهایی که برای این فیلم دیدم بسیار خوب بود، تا جایی که دو کشور هند و آمریکا منتظر پخش موسیقی این فیلم هستند. جدای از حضور فیلم محمد رسول الله در اسکار که بسیار خوب است اما تمایل قلبی من این بود که موسیقی فیلم در اسکار حضور نداشته باشد، چون هدف من از ساخت موسیقی فیلم هدیه‌ای از طرف خودم به پیشگاه حضرت رسول است.

در ادامه صابری تهیه کننده فیلم محمد رسول الله در خصوص استقبال از این فیلم و اکران آن به صورت بین‌المللی عنوان کرد: در حال حاضر فروش فیلم تا شب گذشته از مرز 8 میلیارد تومان گذشته که این فقط در سینماها رخ داده است و یک میلیارد تومان هم در پردیس‌ها و ارگان‌های مختلف فروخته است.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای با وزیر آموزش و پرورش در جهت نمایش فیلم برای دانش آموزان نوشته‌ایم، با دو کمپانی بزرگ ترکیه‌ای نیز قرارداد بستیم که إن شاء الله در هفته آینده اکران بین المللی را آغاز خواهیم کرد.

صابری همچنین در پایان خاطرنشان کرد: با دو کمپانی هالیوود نیز رایزنی کردیم که هدف ما برگزیدن بهترین و یکی از آن دوست. مالزی، اندونزی، کویت، قطر، نیز مایلند فیلم محمد رسول الله در آنجا اکران شود.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار