سگ‎بازی‌های عصر نوین و چالش‎های پیش‌رو

امروزه شاهد حضور افرادی هستیم که با داشتن قلاده سگ در اماکن عمومی جولان می‌دهند بدون اینکه دغدغه‌ دیگری داشته باشند و احیاناً برخوردی با آنها بشود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  امروزه شاهد حضور افرادی هستیم که با داشتن قلاده سگ در اماکن عمومی جولان می‌دهند، بدون اینکه دغدغه‌ دیگری داشته باشند.

برخی افراد همانند فرزند خود از این حیوان نگهداری کرده و به آن محبت می‌کنند، تا آنجایی‌که اعتقاد دارند این حیوان خلا عاطفی آنان را پر می‌کند، در حالی‌که این موضوع با فرهنگ اسلامی مغایرت دارد و سگ حیوانی نجس است.

این مسائل تنها گوشه‌ای از نفوذ فرهنگ غربی و بیگانه است که این افراد دوستی با سگ را افتخار دانسته و به آن می‌بالند؛ مکانی نیز برای خرید و فروش سگ همانند بازار در نقاط مختلف برخی شهرها دایر شده بود که تعطیل شد و در حال حاضر خرید و فروش این حیوان در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

انتظار مردم متدین ایران اسلامی این است که نیروی انتظامی با چنین افرادی برخوردی قاطعانه داشته باشد، تا در مملکت اسلامی شاهد سگ‌گردانی و سگ‌بازی نباشیم.

نگهداری سگ در منازل هم مشکلاتی را نیز برای همسایگان به‌وجود می‌آورد، از واق واق سگ گرفته تا بیماری‎هایی که ممکن است از این حیوان به انسان سرایت کند.

فرهنگ و عقیده ایرانی این موضوع را نمی‌پسندد و لازم است هر کس نیاز به هر نوع سگی اعم از پاکوتاه، شکاری و ... دارد، آن را در باغ خارج از شهر خود نگهداری کند، محیط مسکونی این رفتار را نمی‌پسندد.

اما هنوز در کوچه و خیابان شاهد سگ‎گردانی چه به‌صورت پیاده یا سواره هستیم که ضرورت دارد دستگاه قضا جریمه‌هایی سنگین در این زمینه درنظر بگیرد تا کسی در ملأعام دست به این نمایش نزند.

در ادامه گفت‌وگوهایی از نظرتان می‎گذرد که در آن چالش‎های پیش‌روی مردم با سگ‎ها اعم از خانگی و ولگرد بررسی شده، تا زمان جمع‎آوری کامل سگ‎ها مردم عزیز اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند.

* سگ‌های صاحب‌دار حتماً قلاده داشته باشند

سرپرست اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر دام اداره‌کل دامپزشکی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: صاحبان سگ‌ها حتماً باید نسبت به قلاده‌گذاری و واکسیناسیون حیوان از طریق اداره دامپزشکی اقدام کنند.

محمد سرافرازی بیان کرد: براساس این شیوه‌نامه‌ها، افرادی که اقدام به نگهداری سگ می‌کنند باید حتماً حیوان خود را در قلاده و زنجیر یا محیط بسته نگاه دارند و از رها کردن این حیوانات در داخل کوچه و محیط روستا جداً خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سگ‌های صاحب‌دار حتماً قلاده داشته باشند، افزود: این حیوانات نباید در محیط رها شده باشند.

سرپرست اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر دام اداره‌کل دامپزشکی مازندران، تصریح کرد: مقرر شد برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، بخش خصوصی از طریق استانداری و شهرداری مجوز دریافت کرده و مکان‌هایی را برای نگهداری سگ‌های ولگرد درنظر بگیرند.

سرافرازی افزود: حوزه خدمات شهری برای جلوگیری از اشاعه سگ‌های ولگرد اعتباری مشخص کرده و این مجموعه در حال شناسایی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهر هستند.

* آغاز طرح زنده‌گیری سگ‌ها در ساری

معاون خدمات شهری شهرداری ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طرح زنده‌گیری سگ‌ها با همکاری بخش خصوصی به‌صورت آزمایشی آغاز شده و در حال حاضر در حال بررسی روش‌های مختلف هستند تا مشخص شود کدام روش پاسخ‌گو است.

حسن کلانتری اضافه کرد: بحث این است با فناوری و روش‌های علمی موجود و با حضور دامپزشک، سگ را به‌صورت زنده در فضایی نگهداری کرد و در صورت اطمینان از بیماری حیوان به‌صورت مرگ با ترحم اتلاف می‌شود.

وی افزود: حیواناتی که قابلیت واگذاری به گله و خانگی دارند، از این طریق جابه‌جا می‌شوند و این موضوع در حال بررسی بیشتر است.

معاون خدمات شهری شهرداری ساری با اعلام اینکه تاکنون در کشور تجربه موفق در این زمینه نداریم، گفت: در چند استان این کار شروع شده ولی موفق نبوده و در حال حاضر در حال بررسی روش‌ها هستیم تا کدام شیوه بهتر است تا قرارداد انجام شود.

کلانتری تصریح کرد: برخی افراد سگ را رها می‌کنند که ممکن است آلودگی به‌وجود آورد و توصیه ما این است از رها کردن حیوان به‌شدت پرهیز شود.

وی یادآور شد: افراد در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد، می‌توانند موارد را به معاونت خدمات شهری با شماره تماس 33516006 اطلاع دهند تا برنامه‌ریزی لازم در اسرع وقت انجام شود.

* افراد گازگرفته توسط سگ باید تحت درمان پیشگیری از هاری قرار گیرند

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: قوانین نگهداری حیوانات صاحب‌دار شامل شناسنامه‌دار کردن، واکسیناسیون، قلاده‌گذاری و بستن حیوان است.

پارسایی بیان کرد: با توجه به وجود مشکلات بهداشتی ناشی از حیوانات ـ به‌ویژه سگ و گربه ـ از جمله بیماری‌های هاری، کیست هیداتیک، توکسوپلاسموز، بیماری‌های انگلی روده‌ای، لیشمانیوز جلدی و احشایی متأسفانه برخی صاحبان  این قبیل حیوانات بدون هیچ‌گونه احساس مسئولیتی، حیوانات خود را رها و موجب ضرر و زیان بهداشتی، جانی و اقتصادی در اطرافیان به‌ویژه همسایگان خود می‌شوند که در این راستا دولت قوانین 688 و 357 مجازات‌های اسلامی را برای حمایت از سلامت مردم وضع کرده است.

وی تصریح کرد: ورود به دنیای وحوش ـ خارج از اماکن انسانی ـ و تماس با آنها و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار، جلب وحوش به اماکن انسانی و خطر انتقال بیماری‌های واگیردار به انسان، مصرف پس‌مانده‌های غذایی آلوده و حمله به اطرافیان و انتقال آلودگی و بیماری از جمله مضرات رها بودن حیوانات اهلی به‌ویژه سگ و گربه است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران با تأکید بر اینکه افراد گازگرفته توسط سگ باید حتماً تحت درمان پیشگیری از هاری قرار گیرند، خاطرنشان کرد: بسیاری افراد راه‌های پیشگیری از بیماری را نمی‌دانند و متأسفانه رعایت نکات پیشگیری، برای آنها پوچ و مسخره و برای برخی دیگر غیرممکن یا حتی غیرضروری به‎نظر می‌رسد.

پارسایی اضافه کرد: در صورت مشاهده افراد حیوان‎گزیده، لازم است لزوم تزریق واکسن و خطرهای احتمالی ناشی از عدم تزریق واکسن هاری ـ احتمال ابتلا به هاری  و مرگ حتمی افراد مبتلا به هاری ـ به‌گونه‌ای توضیح داده شود که فرد حیوان‎گزیده خود اقدام به مراجعه جهت تزریق واکسن کند.

وی با بیان اینکه بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که در بسیاری از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یک اولویت مهم به شمار می‌رود، گفت: لازم است به مردم آموزش داده شود بلافاصله پس از حیوان‌گزیدگی زخم خود را شست‌وشو دهند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران با اشاره به اینکه در پیشگیری از حیوان‌گزیدگی مهمترین رکن در تعیین سرنوشت فرد حیوان‌گزیده است، اظهار کرد: اقدامات درمان پیشگیری ـ شست‌وشوی زخم و واکسیناسیون با مراجعه به مرکز درمان پیشگیری از هاری ـ باید بلافاصله پس از وقوع حادثه انجام شود.

به گزارش فارس، با وجود اینکه در ایران میلیاردها ریال برای درمان پیشگیری از هاری هزینه می‌شود، متأسفانه سالانه افرادی مرگ غم‌انگیز و وحشتناک هاری را تجربه می‌کنند.


منبع: فارس
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار