تمجید يونسکو از دستاوردهای علمی و فرهنگی ايران

سازمان علمی و فرهنگی یونسکو، در جدیدتربن گزارش خود درباره تحولات علمی و فرهنگی سراسر دنیا، از دستاوردهای ایران در این زمینه‌ها تمجید کرد.

تمجید يونسکو از دستاوردهای علمی و فرهنگی ايرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان یونسکو، این سازمان علمی و فرهنگی ، در تازه ترین گزارش خود درباره تحولات علمی و فرهنگی سراسر دنیا، فصلی را نیز به ایران اختصاص و از دستاوردهای علمی و فرهنگی ایران تمجید کرد.

در این گزارش با اشاره به تحولاتی که در سالهای 2010 تا 2014 روی داد، با اشاره به افزایش اولیه قیمت نفت در دنیا، که پیامدهای اقتصادی مثبتی برای بسیاری از کشورها داشت، اعلام شده است شده است، اجرای تحریم های سخت علیه ایران از سوی سازمان ملل از یک سو و تحریم های یکجانبه ای که آمریکا و اتحادیه اروپا بعد از 2012 اعمال کردند، باعث شد ایران به شدت از نظر درآمد نفتی در دشواری قرار گیرد و برای همین در خصوص اولویت بندی های بودجه ای خود، بازبینی کند.

در این گزارش همچنین آمده است شرکای اصلی ایران در همکاری های علمی همچنان کشورهای غربی آمریکا، کانادا، آلمان و انگلیس بودند؛ ولی ایران به مرور، همکاری های خود با کشورهای شرقی و همچنین کشورهای در حال توسعه را نیز افزایش داده است. در حال حاضر مالزی در مقام پنجم مبادلات علمی و فرهنگی با ایران است و هند بعد از استرالیا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن قرار دارد. 

یونسکو افزود: فقط یک چهارم از مقالات ایرانیان، نویسنده خارجی دارد و بیشتر مقالاتی که ایرانیان ارائه کرده اند در حوزه مهندسی و بعد از آن شیمی است. همچنین، همکاری های گسترده ای نیز میان دانشگاه های ایرانی و خارجی برای تحقیق و تدریس حاصل شده است و در سال 2012، یکی از هفت دانشجوی خارجی در دانشگاه های مالزی، ایرانی بود. 

در سال 2013، 14 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران مشغول تحصیل هستند که بیشتر آنان از شهروندان کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و ترکیه هستند. 

شمار دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل برای ایران، بر اساس هدف گذاری برنامه 5 ساله، 25 هزار نفر بود. 

ایران همچنین در قالب کمیته همکاری های علمی و فنی سازمان کشورهای اسلامی، در طرح های بین المللی نیز شرکت دارد. در 2008،  شورای ترویج فناوری نانوی ایران شبکه های اکونانو را برای ترویج توسعه علمی و صنعتی فناوری نانو در میان کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی، ایجاد کرد.

این کشور همچنین چندین مرکز بین المللی تحقیقاتی از جمله مراکز ذیل را تاسیس کرده است که زیر نظر سازمان ملل قرار دارند: مرکز منطقه ای پارک علمی و توسعه فناوری، مرکز بین المللی نانوفناوری برای تصفیه آب و مرکز منطقه ای آموزش و مرکز تحقیقاتی برای اقیانوس شناسی برای غرب آسیا.



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار