واشینگتن پست:

گزارش آتی آژانس خوراک موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای ایران را تامین می‌کند

واشینگتن پست نوشت موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای ایران بی‌صبرانه در انتظار انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خیرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در گزارشی به قلم "والتر پینکاس" مدعی شد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تا 15 دسامبر (24 آذر) نتیجه تحقیقات خود درمورد چگونگی محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و پایبندی این کشور را به مفاد توافق هسته‌ای وین ارائه می‌دهد. موافقان و مخالفان این توافقنامه در هر دو کشور ایران و آمریکا گوش به زنگ هستند تا از گزارش منتشر شده به عنوان سندی در جهت اثبات دلایل موافقت و یا مخالفت خود استفاده کنند. در حقیقت این گزارش خوراک هر دو گروه را تامین خواهد کرد.

واشینگتن پست در این باره نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا بحث‌های جدیدی را بر سر توان آژانس در راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز می‌کنند. اگر گزارش جدید آژانس نشان دهد ایران از قوانین تخطی کرده، نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دلیلی مستند برای لغو توافق وین به دست می‌آورند و همانطور که از قبل وعده دادند، توافقنامه را پاره می‌کنند. اگر گزارش آژانس حرکت ایران را در مسیر قانونی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نشان دهد، آنوقت ناتوانی آژانس در راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران را بهانه قرار خواهند داد.

واشینگتن پست در ادامه ادعایش نوشت: در ایران نیز وضع به همین منوال خواهد بود. گزارش مثبت آژانس، حامیان توافق هسته‌ای را به لغو تحریم‌های اقتصادی امیدوار می‌کند و آنها می‌توانند با خیالی آسوده از آنچه در وین امضا کرده‌اند دفاع کنند. اگر گزارش آژانس به زیان ایران نوشته شده باشد، مخالفان توافق هسته‌ای می‌توانند بار دیگر بر بی‌اعتمادی به غرب و بی‌فایده بودن مذاکره با آمریکا تاکید کنند. مخالفان توافق هسته‌ای در ایران به دلیل در پیش داشتن انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارای انگیزه‌ای مضاعف هستند. در این انتخابات 86 عضو مجلس خبرگان که قادر به تصمیم‌گیری درباره آینده رهبری هستند، انتخاب خواهند شد. درصورتیکه گزارش آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مثبت باشد، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور از 26 فوریه (7 اسفند) لغو می‌شود.

"یوکیا آمانو،" رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه هفته گذشته در کنفرانس منع گسترش تسلیحات اتمی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود: هدف ما از بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پی بردن به نیت و قصد این کشور در مورد رسیدن به تسلیحات اتمی نیست. ما قادر نیستیم از نیت ایران در گذشته و آینده آگاهی یابیم، بازرسان آژانس می‌توانند فقط از روی شواهد و مدارک مستند به اظهار نظر بپردازند.

مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا اطلاعاتی فراتر از این از آژانس انرژی اتمی مطالبه می‌کنند. 367 عضو مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به "باراک اوباما،" رئیس جمهور این کشور، مدعی شدند: تا زمانیکه ما از برنامه‌های گذشته ایران و قصد و نیت این کشور در سالهای پیش مطلع نشویم، چگونه می‌توانیم درمورد اقدام بعدی ایران در آینده اظهار نظر کنیم.

ایران طبق برنامه تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک – برجام – عملیات جمع‌آوری سانتریفیوژها در نطنز را آغاز کرده است. "علی اکبر صالحی،" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در این باره گفت: فقط جمع آوری سانتریفوژهای غیرفعال در نطنز آغاز شده و جمع آوری سانتریفیوژها در فردو و اراک صورت نگرفته است.

بر اساس توافق جامع هسته‌ای با قدرت های جهانی، ایران باید پیش از اجرایی شدن توافق و لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، تعداد سانتریفوژهای نسل اول خود را در تاسیسات غنی‌سازی نطنز به ۵۰۶۰ و تعداد سانتریفوژهای همین نسل در فردو را به ۱۰۴۴ دستگاه کاهش دهد. براساس این توافق، ایران همچنین پذیرفته است که رآکتور اراک را به نحوی نوسازی کند که پلوتونیوم با قابلیت استفاده در تسلیحات هسته‌ای در آن تولید نشود.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۴
ما به خاطر این داریم تحریم میشیم چون داریم رو پای خودمون می ایستیم .
چرا باید عزت کشور رو بفروشیم؟!!!
Germany
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۴
ایران و ایرانی فقط با ایستادن روی پاهای خودشون و توکل میتونن پیشرفت کنن...این آمریکایی ها و غربی ها با این مذاکرات فقط دارن ما رو سرگرم میکنن تا راحت تر به اهداف پلیدشون برسن..ملت بصیرت لطفا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۴
در هر صورت و هر گونه گزارشی آمریکا می خواهد حرف خودش را بزند و باید گفت :
اولا مرگ بر آمریکا - سیاستمداران و دولتمردانش و حامیان آنها
دوما حدود 6 ماه است که به بهانه توافق هسته ای و گزارش آژانس، ایران را سرکار گذاشته اند و به تحقیقات هسته ای اش و گسترش سانتریفیوژها و . . . حتی تا 20 درصد ادامه نداده است
سوما ایران بایستی بنابر همین دلایل، کلا توافق را کنار بگذارد و به راه خودش و کار خودش ادامه دهد و حتی حضور بازرسان آژانس را در ایران محدود کند نه مثل گاراژ که هر موقع خواستند بیایند و . . .
آخرین اخبار