شهرکرد؛

تعداد مبتلایان به ديابت در چهارمحال و بختياری ۱۱ هزار نفر است

رئيس دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتي و درمانی چهارمحال و بختياری گفت: تعداد مبتلایان شناسايی شده به بیماری ديابت در این استان ۱۱ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتي و درمانی چهارمحال و بختياری؛ دكتر مرتضی هاشم زاده در آیین افتتاح اولين كلينيک تخصصی ديابت در شهرکرد، تعداد بيماران شناسايی شده مبتلا به ديابت در این استان را ۱۱ هزار نفر اعلام کرد.

وی افزود: اين تعداد از بيماران در حال حاضر دريافت كننده خدمات درمانی مراكز بهداشتی و درمانی تابعه دانشگاه هستند.

هاشم زاده، فراوانی بيماران ديابتی در كشور را حدود ۹ در يكصد نفر اعلام كرد و بيان داشت: اين در حالی است كه با توجه به مطالعات انجام شده تعداد بيماران ديابتی در چهارمحال و بختياری كمتر از اين تعداد است.

وی اضافه کرد، در حال حاضر برنامه غربالگري ديابت در شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر به طور منظم در حال انجام است و كليه بيماران شناسايي شده در سطح يك با ارجاع به سطوح بالاتر از خدمات تخصصي بهره مند مي شوند.

هاشم زاده در خصوص مساعدت دانشگاه علوم پزشكي براي تامين بخشي از هزينه هاي درمان بيمارن ديابتي گفت: تمامي مساعدت ها بر اساس سياست حمايتي وزارت متبوع و با اجراي ضوابط و آيين نامه هاي ابلاغي صورت مي پذيرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتي و درمانی چهارمحال و بختياری اضافه كرد: در حال حاضر تامين هزينه هاي درماني بيماران كليوي كه در رديف بيماران خاص قرار گرفته اند توسط دانشگاه صورت مي گيرد و بيمار نيازمند پيوند كليه كه عمل جراحي آنان در استان صورت مي گيرد تنها با پرداخت فرانشيز تحت درمان قرار مي گيرند كه همين مبلغ ناچيز نيز در صورت بي بضاعت بودن بيمار توسط دانشگاه تقبل مي شود.

هاشم زاده با اشاره به آمار رو به افزايش بيماران ديابتی گفت: شايع ترين علت از كار افتادگی كليه ها، بروز بيماری های حاد چشمی و كوری بالغين و بسياری از بيماری های خطرناك ديگر ابتلا به ديابت است.

وی افزود: اين بيماری زمينه ابتلا به بيماري های قلبی و عروقی و فشار خون بالا و در نهايت از كار افتادگی بيمار را فراهم می کند.

هاشم زاده در ادامه ايجاد مراكز فعال برای تشخيص به موقع و ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای و درمانی در این زمینه را ضروری دانست و تأکید کرد: بايد با ترويج فرهنگ خود مراقبتی، افراد نسبت به راه های پيشگيری از بيماری ها آگاهی پيدا كنند.

وی، عدم اطلاع بيماران از ابتلای خود به بيماری ديابت و افزايش احتمال ابتلا به بيماری های مزمن ديگر را علت عمده شيوع اين بيماری عنوان كرد و افزود: با انجام اقدامات تشخيصی ساده و آسان می توان با اطلاع به موقع از وجود بيماری آن را كنترل و درمان كرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختياری، افتتاح كلينيك تخصصی ديابت در استان را گامی موثر در جهت ارائه خدمات كمی و كيفی به بيماران و هم استانی ها دانست و اظهار داشت: مراجعين به اين مركز می توانند كليه خدمات مربوط به بيماری خود را به شكل متمركز و با پرداخت حداقل هزينه از متخصصين مجرب و كارآزموده دريافت نمايند.

دكتر هاشم زاده به ايجاد امكان ارائه خدمات در حجم بيشتر و در مراكز متعدد اشاره و تصريح كرد: علاوه بر خدمات تخصصی و فوق تخصصی كلينيك امام علی (ع) با همكاری سپاه استان، امكان ارائه خدمات تشخيصی و درمانی در كلينيك امام رضا (ع) شهرکرد توسط حداقل ۲۰ پزشك متخصص فراهم شده است.

وی، بهره برداری از ساختمان شماره ۲ كلينيك امام علی (ع) و استقرار پزشكان داخلی و راه اندازی كلينيك قلب و ديابت در اين ساختمان را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشكی استان در راستای متمركز نمودن خدمات تخصصی دانست.

همزمان با «هفته ملی دیابت»، اولين كلينيک تخصصی ديابت در ساختمان شماره ۲ پلی كلينيک تخصصی و فوق تخصصی امام علی (ع) شهرکرد افتتاح شد.

20 تا 26 آبان با عنوان «هفته ملی دیابت» نامگذاری و شعار امسال این هفته «زندگی سالم و دیابت» اعلام شد. 14 نوامبر برابر با 23 آبان نیز روز جهانی دیابت است.



انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.