معضل دیپلماتیک اوباما برای دیدار با نخست وزیر مالزی

رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با نجیب رزاق در مالزی، با معضل دیپلماتیک مواجه است.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال، اوباما قصد دارد در چارچوب یک رشته نشست های منطقه ای به مدت سه روز در کوالالامپور -- پایتخت مالزی -- بماند. اما تعامل اوباما در حاشیه نشست ها با نخست وزیر کشوری که از شرکای منطقه ای مهم آمریکا محسوب می شود، به مشکلی دیپلماتیک تبدیل شده است.
 
نجیب رزاق – نخست وزیر مالزی -- در یک پرونده تحقیقات فساد درگیر است که در چارچوب آن گفته می شود میلیاردها دلار از صندوق سرمایه گذاری این کشور که وی تاسیس کرده بود، مفقود شده است و 700 میلیون دلار از پول های این صندوق در حساب های خصوصی نخست وزیر پیدا شده است؛ منتقدان این اتهامات را رد کرده اند.
 
یک معاون نخست وزیر که نحوه رسیدگی به این پرونده را زیر سوال برده بود برکنار شد. دولت مالزی انتشار دو گزارش را درباره این رسوایی موقتا ممنوع کرده است. با توجه به اینکه تحقیقات در این پرونده اکنون در پنج کشور ادامه دارد و درخواست ها برای استعفای نخست وزیر همچنان مطرح می شود، منتقدان نجیب از اوباما خواسته اند از وی دوری کند یا دست کم به صورت علنی انتقادهای خود را بیان کند.
 
مالزی یکی از شرکای راهبردی مهم آمریکا در منطقه و یک وزنه تعادل در برابر ظهور چین و یکی از اعضای موسس پیمان تجاری جامع پاسیفیک است. نخست وزیر مالزی هرگونه تخلف یا برداشتن پول برای منافع شخصی را رد کرده است.  

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار