مناظره بذرپاش و حق‌شناس در دانشگاه شریف؛

حق‌شناس: معتقدم مجلس آینده 3 قطبی خواهد بود

عضو حزب اعتماد ملی گفت: معتقدم مجلس آینده 3 قطبی خواهد بود، یک ضلع آنها اصلاح‌طلبان، بخشی محافظه‌کاران معتدل و بخش سومی با عنوان طیف رادیکالی که از گروه‌های پایداری، مؤتلفه فعلی و رهپویان هستند.

مردم به این دلیل به روحانی رای دادند که خوشتیپ‌تر از قالیباف بودبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهایگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی در مناظره با مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران عصر امروز با موضوع «مجلس آینده و نسبت آن با دولت» در سالن جابربن حیان دانشگاه شریف برگزار شد گفت: مجلس ضمن قانون‌گذاری نقش نظارتی بر دیگر قوا را دارد و برای تعیین سازوکارهای نظارتی نیز اختیار دارد از جمله تایید انتخاب وزرا، ابزار تذکر، استیضاح، تحقیق و تفحص برعهده آنها نیز است.

وی در رابطه با مجالس گذشته جمهوری اسلامی ایران گفت: با نگاه رئیس جمهور در این مورد موافق هستم زیرا مجلس اول یکی از تواناترین و شجاع‌ترین مجالس گذشته بوده با وجود اینکه در آن زمان شورای نگهبان وجود نداشته است.

عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر وامید 94 درصد نمایندگان محافظه‌کار و نمایندگان اصلاح طلب انگشت شمار بوده‌اند، افزود: بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 زمانی که جریان محافظه‌کار علی‌رغم حمایت‌های نهاد نظارتی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار بود و همچنین چهره میانه‌ای امکان عبور از فیلتر پیدا نکرد، طبیعی بود که فضا در اختیار جریان محافظه‌کار قرار گیرد که در نهایت جریان اصلاح‌طلب یک نفر را که به خود نزدیک می‌دید، حمایت کند، از این رو موجب پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شد.

حق‌شناس در ادامه افزود: مردم به برنامه‌ها و شعارهای روحانی رای دادند و البته این دولت با مشکلات بسیاری مواجه بود که مهمترین آنها 8 سال فضای ناشی از ناکارآمدی، ناتوانی و گرفتاری کشور در دولت احمدی‌نژاد بود که به خوبی رئیس جمهور دولت فعلی از این موضوع یاد می کند که در 2 سال اول روی کار آمدن دولت مشغول آواربرداری از خرابی‌های وارده به کشور بوده است.

فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه این مجلس و رای اعتماد به وزرا دولت را با چالش مواجه کرد، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که دولت برای عبور از بحران اداره کشور باید انجام می‌داد، پرونده هسته‌ای بود که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به آن اشاره شده بود که در نهایت با نظر مثبت رهبر معظم انقلاب تحت عنوان نرمش قهرمانانه همراه شد که بخشی از مجلس با دولت همراهی کرد و بخشی از مجلس با شدت بیشتری به تقابل پرداخت.

وی تصریح کرد: عملا جریانی را در مجلس بعنوان دلواپسان شاهد بودیم و به نظر می رسید آنها نگران به نتیجه رسیدن برجام بودند.

حق شناس ادامه داد: تا آخرین لحظات شاهد تقابل مجلس با دولت بودیم شاخص ترین تقابل‌ها تشکیل کمیسیون برجام بود.

عضو حزب اعتماد ملی اظهار داشت: مجلس باید با توجه به انتظارات مردم بتواند طبق قاعده‌ای عبور مناسب دولت از مشکلات به ارث رسیده را فراهم کند که در این موضوع مجلس همراهی حداقلی داشته است، البته در پایان ماجرای برجام نسبت به رای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی باید قدردانی کنیم.

حق‌شناس با بیان اینکه مجلس نباید وکیل‌الدوله باشد، ادامه داد: نقص نمایندگان در مجلس این است که به جای پرداختن به وظایف نمایندگی‌شان به سمتی بروند که از منافعی که در گرو عملکرد منابع مردم نیست، حفاظت کنند.

فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه می توان نگاه مجلس را نسبت به دولت قبل و فعلی مقایسه کرد، اظهار داشت: رفتار شما نسبت به دولت احمدی‌نژاد وکیل‌دوله بوده و در بحث هسته‌ای خوب است که نمایندگان تفحص داشته باشند، اما در زمان دولت قبلی مصادف با حضور جلیلی،‌آیا وی در مجلس برای پاسخگویی حضور یافت؟، در این مورد احمدی‌نژاد گفت، من 24 میلیون رای دارم و این نماینده 20 هزار تا آیا نماینده‌ای به این حرف نامربوط اعتراض کرد؟

وی با اشاره به اینکه معاون اول رئیس جمهور در دولت گذشته که 176 نفر از نمایندگان مبالغی را بعنوان حمایت داده است، مجلسی که با پول معاون اول تشکیل شود، وکیل‌الدوله می شود. مجلس در آن زمان چشمانش را بست اما اکنون به صورت یک دفعه‌ای چشمانش باز شده و فهمیده که نباید وکیل‌الدوله باشد. مردم به همین دلایل به روحانی رای دادند زیرا از آن خوشتیپ‌تر محمد باقر قالیباف بوده است.

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه مردم در انتخابات سال 92 به برنامه‌های حسن روحانی رای دادند گفت: مهمترین برنامه روحانی در انتهپخابات حل و فصل پرونده هسته‌ای بود.

حق‌شناس در بخش دیگری از این مناظره با تاکید بر  اینکه جایگاه نماینده، جایگاه پرسشگری است، ادامه داد: نماینده باید شجاع، توانمند و بدون ترس از حقوق ملت دفاع کند، در این مورد ما کاملا نگاه ملی داریم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه با علی مطهری را از لحاظ سیاسی در طیف اصلاح‌طلب نمی‌بینیم اما با نوع منش و رفتاری که وی در جریان اصول‌گرایی نشان داده، ما وی را یکی از شاخص های جدی نمایندگی می‌دانیم،‌ اتفاقا مطهری در همین مجلس شکل گرفته، مجلس چنین نماینده‌هایی را نیاز دارد که بتواند با صراحت از حقوق ملت دفاع کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون وظیفه نمایندگی تعطیل شده است، تصریح کرد: مجموعه عملکرد مجلس هشتم و نهم که مصادف با دولت های نهم و دهم بود وضعیت کشور را به اینجا کشانده‌اند، این درحالی است که زمانی که روحانی کشور را تحویل گرفت رشد اقتصادی کشور منفی 6 درصد و تورم 40 درصد بود.

عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد:  بالاترین میزان درآمد نفتی کل تاریخ اکتشاف نفت به دوران احمدی نژاد بازمی‌گردد اما مردم در آن دوران احساس بهتری نداشتند. شما که در آن دوران مسئولیت بر عهده داشتید به من پاسخ بدهید که چرا در زندگی مردم پول‌های نفت تاثیری نداشت.

حق‌شناس با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا احمدی‌نژاد مسئولیت عملکرد دولت 8 ساله‌اش را می‌پذیرد، گفت: هنگامی که به وی ابلاغ می شود این فرد نباید معاون اول باشد، اما وی بعنوان سمت معاون اولی رئیس جمهور انتخاب می شود  و این فرد احمدی نژاد را با پیامبران آخر‌الزمان مقایسه کرده است، حتی شاهد مقاومت احمدی نژاد برای رفتن وی به دادگاه شدیم.

فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه ندیده‌ام شما از آزادی‌ها و حقوق ملت دفاع کنید، تصریح کرد: زمانی که به حقوق خبرنگاران اجحاف می شود اظهار نظری از سوی شما ندیده‌ام با وجود اینکه یکی از تندترین و صریح‌ترین و پرانتقادترین روزنامه‌ها نسبت به دولت از آن شماست، باید توجه داشته باشیم که روزنامه منتقد و نماینده مجلس سالم و شجاع که چشمش به دریافتی از رحیمی نباشد نیاز کشور است و باید به سمت ساختاری برویم که مجلس در راس امور باشد و نماینده از اظهار نظر و دفاع از حقوق مردم نترسد که برای تحقق این امر نیازمند عزم ملی است و باید مردم برای تشکیل مجلس مورد نظر کمک کنند.

وی مهم ترین شاخص شهید مدرس را نترسیدن از رضاشاه دانست، افزود: شجاع بودن و دفاع از ملت ویژگی های مدرس بود. نماینده‌ای که در فساد و رشوه نقش داشته باشد نمی‌تواند مانند مدرس باشد.

عضو حزب اعتماد ملی با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه اسکله‌های غیر مجاز را کی اداره می کند، قاچاق از کجا وارد می شود، آیا آستان قدس مالیات می دهد، آیا بعضی از آقایان مالیات می دهند، گفت: 25 میلیارد دلار حجم قاچاق به کشور است حتی رئیس جمهور سابق قاچاقچیان را بعنوان برادران قاچاقچی معرفی کرد.

حق‌شناس با طرح سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا یک فرد ساده می تواند به میزان 25 میلیارد قاچاق کند، گفت: دست شما را می بوسم اگر این سوال را دنبال کنید. با شجاعت و پیگیری این موضوع را دنبال کنید تا بتوانیم حتی ورود غیر قانونی سیگار به کشور را منع کنیم.

فعال اصلاح‌طلب در رابطه با ترکیب مجلس آینده اظهار داشت: یک ضلع آنها اصلاح‌طلبان، بخشی محافظه‌کاران معتدل و بخش سومی با عنوان طیف رادیکالی که از گروه‌های پایداری، مؤتلفه فعلی و رهپویان هستند. وجود خواهد داشت و هیچ‌کدام اکثریت مطلق نخواهند بود.

وی با بیان اینکه مجلس محلی برای فعالیت‌های کارشناسی است، گفت: باید احزاب بعنوان پشتیبان کارشناسی نمایندگان فضایی را ایجاد کنند تا از نمایندگان معرفی شده،‌حمایت کنند و مردم برای اینکه بفهمند نمایندگانشان عملکرد درستی داشتند باید پشت افراد احزابی وجود داشته باشد.

عضو حزب اعتماد ملی در ادامه تصریح کرد: مجلسی می تواند کارآمد باشد که  بتواند بین انتخابات مجلس و قانون احزاب در کشور پیوند منطقی ایجاد کند تا در دفاع از چارچوب ها و بدون عبور از وعده ها پاسخگوی مردم باشد.

حق‌شناس در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که برای ما وجود دارد، به ساختار قانون احزاب و انتخابات برمی‌گردد که این امر در مجلس گذشته محقق نشد اما شاید مجلس آینده بتواند بین این دو حوزه ارتباط منطقی برقرار کند.


انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.