بذرپاش در مناظره با حق‌شناس:

بذرپاش: بدلیل انتقاد از رئیس جمهور 6 پرونده در دادگاه دارم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به لطف دوستان آقای حق‌شناس و بدلیل درج مطالبی در روزنامه وطن امروز دائما در حال رفت و آمد به دادگاه هستم و بدلیل انتقاد از رئیس جمهور 6 پرونده در دادگاه داریم.

بذرپاش: بدلیل انتقاد از رئیس جمهور 6 پرونده در دادگاه دارم
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مناظره با محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عصر امروز با موضوع «مجلس آینده و نسبت آن با دولت» در سالن جابربن حیان دانشگاه شریف برگزار شد گفت: مجلس یکی از قوای اصلی کشور، بعنوان قوه مقننه کشور است و طبق قانون اساسی وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را برعهده دارد.
 
بذرپاش اظهار داشت: مسئله مهم این است که با توجه به سمت و سو و حرکت کشور با همه‌ی محدودیت‌ها و مشکلات و همچنین پیشرفت‌ها مجلس باید به کدام سمت و سو برود.
 
وی در قالب مثالی به برنامه‌های کشور اشاره کرد و اذعان داشت: برای مثال یک برنامه بلند مدت داریم که همان چشم‌انداز بیست ساله است و هنوز از آن فاصله زیادی داریم و یک برنامه میان مدت 5 ساله داریم و همچنین یک برنامه سالانه داریم که بودجه است.
 
بذرپاش تصریح کرد:‌ در برنامه‌های 5 ساله‌ای که تدوین شد متوسط تحقق اهداف ما حدوداً 24 درصد بوده است، این نشان‌دهنده عدم تمکین نسبت به برنامه‌هایی است که تصویب می‌کنیم و درواقع یکی از راهکارهای لازم برای درک علت انحراف‌های کشور، عمل نکردن به برنامه‌هایی است که تصویب می‌کنیم.
 
نماینده مردم تهران گفت: بهتر است هر دولتی در ابتدای تشکیل کابینه خود، برنامه‌ 4 ساله‌اش را نیز به مجلس وقت ارائه دهد، تا در پایان 4 سال برای دولت و آحاد مردم ارزیابی راحت‌تری صورت گیرد، به این معنا که آن دولت موظف باشد در 4 ساله کاری‌اش همان برنامه‌ها را محقق کند در نتیجه اختلاف نظرها و مشکلات کمتر خواهد بود.
 
بذرپاش تأکید کرد: کسی که خود را در معرض سمت ریاست جمهوری قرار می‌دهد باید برنامه‌های لازم رابرای حل مشکلات بداند و بعد که در صحنه حاضر شد مدتی هم که وقت دارد کابینه را دست بگیرد، کارش نهایی کردن برنامه‌هایی است که باید اجرا کند.
 
این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه هر کس که سکان هدایت کشور را بر عهده می‌گیرد مشکلات را به دوره‌های گذشته مربوط می‌کند، یا اینکه تئوری توهمی را طراحی می‌کند بر این مبنا که نمی‌گذارند ما کار کنیم.

وی با ذکر مثالی به پیشرفت کشور چین اشاره کرد و گفت: همیشه سوالی که در اذهان عمومی شکل می‌گیرد این است که چین با بیش از 2 میلیارد جمعیت اگر فقط بخواهند یک قرص نان بخورند چه هزینه کلانی می‌شود اما چه شد که در آستانه فتح جهانی است؟ روش دولت‌داری و قانون‌گذاری‌اش چه بود که با این منابع محدود به اهداف بزرگی دست یافتند؟

بذرپاش با تأکید بر اینکه مجلس را باید در جایگاه واقعی‌اش بدانیم و اصلی‌ترین نهاد نظارت باید مجلس باشد، متذکر شد: متأسفانه تعریف ما از مجلس اشتباه است و نقش آن خوب تعریف نشده است و همه باید بدانند که نقش مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر امور است.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: متأسفانه مردم از شیرمرغ گرفته تا جان آدمیزاد را از نمایندگان مجلس مطالبه می‌کنند و یک نماینده یا باید به همه درخواست‌های آنها نه بگوید یا باید دنبال آن بیفتد و از وظیفه کلان خود یعنی قانون‌گذاری بازبماند.

بذرپاش در پاسخ به حق‌شناس تصریح کرد: اگر منظور حق‌شناس از اظهاراتش این است که باید تعدادی وکیل‌الدوله در مجلس باشد باید گفت که مجلس نه باید وکیل‌الدوله و نه خصم‌الدوله باشد و اگر صداهای متفاوتی نباشد دیگر مجلس معنایی ندارد ولی برخی می‌گویند که شما چرا در مجلس صحبت می‌کنید.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: چرا 24 میلیون رأی رئیس جمهور سابق را ندیدید و گفتید که تقلب شده است ولی چرا در زمان روحانی چنین بحثی نشد و از حماسه مردمی در انتخابات سخن گفته شد، وی افزود: ‌نمی‌شود هرجا که براساس نظر ما کاری صورت نمی‌گیرد، بگوییم سیاسی کاری شده و هر جا که با نظرمان کاری صورت می‌گیرد بگوییم که چه کار درست و کارشناسی شده‌ای شده بود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مجلس همیشه براساس رای نمایندگان کار می‌کند اظهار داشت: قضاوت‌ها باید با معیارها و شاخص‌های ثابت ارزیابی شود تا دچار خطا در تحلیل نشویم.

بذرپاش با اشاره به اینکه تا کی قرار است بگوییم مشکلات کشور مربوط به گذشته است، تصریح کرد: از کی می‌خواهید مسئولیت را قبول کنید؟ درواقع باید از یک جایی به بعد مسئولیت را بپذیریم.

نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه طراحی مجلس نباید به صورت وکیل‌الدوله و مجیزگوی دولت باشد، اظهار داشت: بگذارید دولت در یکجا و آن هم در پیشگاه مجلس و در یک جایگاه رسمی پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: مجلس باید با دولت اختلاف نظر داشته باشد تا کار تک بعدی نشود در غیر این صورت یک مجلس مجیزگو و تعریف کننده دولت بوجود می‌آید.

بذرپاش با بیان اینکه در دوره احمدی‌نژاد برای یک نفر هم قانون وضع می‌شد، گفت: برخورد مجلس با دولت در آن زمان مشخص بود و الان هم که شما مدیریت لاریجانی را تأیید می‌کنید و نامه فدایت شوم برای او می‌فرستید و در جواب اینکه گفته می‌شود جلیلی انشاء می‌خواند ولی حتماً انشاء خواندن بهتر از دیکته نوشتن است. اگر اعتقاد شما به این است که بحث هسته‌ای امروز زیر نظر عالی‌ترین مقام کشور صورت می‌گیرد پس تیم قبلی و تیم آقای لاریجانی نیز زیر نظر عالی‌ترین مقام کشور فعالیت می‌کردند. اما هدف ما این نیست که در رابطه با پرونده هسته‌ای بحث شود چراکه برجام مقصود مناظره ما نیست و نهایی شده است.

وی خطاب به حق‌شناس گفت:‌ اگر مشکلتان ما هستیم در انتخابات شرکت نخواهیم کرد.

بذرپاش با اشاره به اینکه در دولت قبل یکی از انتقادهای ما از دولت این بود که چرا از کسانی که در دولت شما نیز بوده‌اند استفاده کرده است.

نماینده مردم تهران افزود: برای مثال آقای خاوری که در دولت اصلاحات مدیرعامل بانک سپه بود در دولت احمدی‌نژاد هم بکار گرفته شد و من به احمدی‌نژاد گفتم که چرا از وی استفاده کردی، گفت خوب شده است ولی دیدیم که خوب نشد و رفت!

بذرپاش تصریح کرد: شما تا قبل از انتخابات گفتید که 80 درصد مدیریت و 20 درصد تحریم‌ها چرا برعکس شد و اکنون می‌گویید 50 درصد تحریم‌ها و 50 درصد مربوط به احمدی‌نژاد است.

عضو هیئت رئیسه مجلس متذکر شد:‌ آقای روحانی طی 3 الی 4 جلسه و کمتر از یک ساعت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافته است این در حالی است که در دولت قبلی کلی جنجال شد که چرا احمدی‌نژاد قانون‌گریز است و به جلسات مجمع نمی‌رود.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ چرا در خصوص بسته اقتصادی و سبد کالا شما یک مصاحبه نکردید و نگفتید که اشتباه کردیم و چرا اعتراض نکردید که در وام خودرو سر مردم کلاه می‌گذارید؟

بذرپاش با بیان اینکه قاچاق کالا به بیش از 25 میلیارد دلار رسیده است، تصریح کرد:‌ با وجود دوبرابر شدن قاچاق در دو سال گذشته توقع دارید که رکود ایجاد نشود؟!

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت:‌ مسکن اجتماعی چه شد؟ سال سوم است پس کی رونمایی می‌شود؟ آیا مجلس و دولت نباید برای اقشار سه دهک پایین جامعه فکری کنند؟ در حالی که گفتید مسکن مهر طرحی مزخرف است.

وی در ادامه بیان داشت: چرا از دادن پول مردم به خودشان در قالب یارانه به مصیبت عظمی تعبیر می‌شود؟ گفتید یارانه نمی‌دهیم و در زیرساختها خرج می‌کنیم ولی الان نه یارانه‌ها افزایش یافته و نه به زیرساختها توجه شده است.

بذرپاش با تأکید بر اینکه یکی از وظایف مجلس گفتن است، اذعان داشت:‌ همیشه باید مصیبت‌ها و مشکلات گفته شود و مجلس باید چشم بیدار باشد و مشکلات را فریاد زند.

نماینده مردم تهران خطاب به حق‌شناس گفت:‌ به لطف دوستان آقای حق‌شناس و بدلیل درج مطالبی در روزنامه وطن امروز دائما در حال رفت و آمد به دادگاه هستم و بدلیل انتقاد از رئیس جمهور 6 پرونده در دادگاه داریم.

بذرپاش تأکید کرد: نمایندگان ملت افرادی باشند که سر در آخور کرسنت یا دکل گمشده توسط پسر وزیر سابق ارشاد یا حتی همان پرونده 3 هزار میلیارد تومانی نداشته باشند.

نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه باید بدون تبعیض همه متخلفان محاکمه شوند، اظهار داشت: اگر با "بابک زنجانی" برخورد می‌شود کسی که دوبرابر وی پول نقد را خورده در دولت جا ندهیم.

وی افزود: از مسعود بهنود بی‌بی‌سی پول گرفتن خیلی بد است و توهین به ملت ایران است، درواقع اگر قبول دارید که آنها از هیچ طرحی برای زمین‌زدن ما مضایقه نمی‌کنند پس خیلی بد است که از پول آنها استفاده شود.

بذرپاش متذکر شد: برای ما یارانه، فشار مضاعف بر مردم، قاچاق، رکود، منافع ملی، نگهداشتن عزت ملی و حفظ دستاوردهای هسته‌ای مهم است و اگر می‌خواستیم نسخه شما را اجرا کنیم داعش الان در کف خیابان‌های تهران بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت:‌ شما حتی به منتخب 24 میلیون مردم نه تنها تبریک نگفتید بلکه دولت قبل را نپذیرفتید و چه کارهایی که از دستتان برمی‌آمد و نکردید و چه اتهاماتی که نزدید، ‌آیا آن رئیس جمهور منتخب مردم نبود؟

وی در پاسخ به اظهارات حق‌شناس پیرامون اینکه آستان قدس رضوی مالیات نمی‌دهد،‌ اظهار داشت:‌ جهت اطلاع ایشان بگویم که فرمان حضرت امام خمینی (ره) بود که اخذ مالیات از آستان قدس رضوی منتفی شود.

انتهای پیام/




برای دریافت پیامک‎ها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار