همدان؛

ایستگاه های مطالعه استان به ایستگاه بیست و دوم رسید

در راستای دسترسی آسان مردم به منابع مطالعاتی، نخستین ایستگاه مطالعاتی در سازمان فنی و حرفه‌ای استان همدان راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان در مراسم افتتاح این ایستگاه مطالعه گفت: به کارگیری مهارت و توانمندی افراد و به روز نگه‌داشتن این توانمندی‌ها نیازمند ایجاد کارآفرینی بوده تا مردم بتوانند با موفقیت‌های فرهنگی در زمینه فنی و حرفه‌ای نیز پیشگام باشند.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی یکی از سازمان‌هایی است که باید اطلاعات آن به روز رسانی شده و این مهم نیازمند وجود کارشناسان فنی و آشنا به مباحث IT در زمینه‌های مرتبط به مسائل کتابداری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان جستجوی منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی را یکی از نمودهای نیاز حضور کارشناس فنی در مجموعه کتابخانه‌ها دانست و افزود: کسانی که در مجموعه کتابخانه‌های عمومی جذب می‌شوند علاوه بر سواد کتابخانه‌ای باید در مهارت‌های پایه فنی و حرفه ای نیز حرفی برای گفتن داشته باشند که این همان تعامل کتابخانه‌های عمومی با سازمان فنی و حرفه‌ای است.

عاطفه زارعی از وجود 22 ایستگاه مطالعاتی در استان همدان خبر داد و گفت: هم افزایی با سایر دستگاه‌ها باعث می‌شود تا منابع جدیدی در کتابخانه‌ها جذب شده و در ارائه خدمات و ارتباط با مخاطبان به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم ضمن اینکه تقویت نیروی متخصص از همه امور انجام شده مهمتر خواهد بود.

وی با ارائه پیشنهادی از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی به سازمان فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: در سراسر استان همدان 109 باب کتابخانه شهری و روستای وجود دارد که با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای اگر بتوانیم از این کتابخانه‌ها استفاده چند منظوره انجام دهیم و کلاس‌های آموزشی در این مکان‌ها برگزار شود، استعدادهایی شکوفا می‌شوند که سرمایه‌های استان را نشان می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: در راستای استفاده چند منظوره از کتابخانه‌ها می‌توان بسترها و زیرساخت‌های مناسبی برای افزایش مهارت در استان همدان فراهم می‌شود.

زارعی تصریح کرد: در این زمینه می‌توان اعضای مستعد را شناسایی کرده و در صورت کمبود منابع اطلاعات تغذیه مناسبی به این اعضا داده شود تا تقویت کتابخانه‌های عمومی نیز در این راستا انجام شوند.

وی یکی از برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان را آشنایی اعضا با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برشمرد و گفت: جذب اعضا و آموزش مهارت فنی و حرفه ای به اعضای توانمند و ثابت در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند در پیشبرد اهداف دوسویه بین کتابخانه های عمومی و سازمان فنی حرفه ای بسیار مؤثر باشد.

وی هدف از راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در سازمان فنی حرفه‌ای با هدف ارائه خدمات و معرفی کتابخانه‌های عمومی به منظور دسترسی آسان به منابع مطالعاتی دانشجویان دانست و تصریح کرد: انتخاب آسان منابع مطالعاتی و دسترسی اعضا به کتاب‌های مورد نظر می‌تواند باعث توجه بیشتر افراد به وجود کتابخانه شده و در نهایت ظهور کتابخانه‌های عمومی و مشارکتی را در پی دارد.

زارعی با اشاره به رویکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره‌ کل کتابخانه های عمومی استان همدان اظهار کرد: کتابداران باید در بحث جامعه شناسی نیز مهارت داشته و بر اساس درخواست‌های جامعه برای خرید منابع اطلاعاتی اقدام کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.